При нас са три 4-цилиндрови лекоатлети, които целят да направят последните ни години с двигатели с вътрешно горене малко по-забавни.
Измина много време, откакто последно бяхме на пътешествие на юг. Липсваха ни топлите слънчеви лъчи и чувството за безгрижие. Сега наелектризираме емоциите си с тези автомобили без никаква електрическа помощ. Време е да се впуснем в една високооктанова авантюра с три модела, които имат една обща цел - да забаляват собственците си. Представяме ви: Audi TTS, Porsche 718 Cayman или Alpine A110 S.
В една друга реалност, където автомобилните ентусиасти могат да проектират автомобили без ограничения от финансовия отдел, както и всезнаещите търговци, тогава те биха направили нещо като Alpine. Този модел е плод на чист ентусиазъм и притежава така необходимата сладка лудост - истинска кола-мечта. От Renault Sport направиха собствено шаси, с централно разположен двигател, компактен, лек и изключително пъргав. Всеки производител знае колко тежко е постигането на лека конструкция. Но ограниченията... защитата на пешеходците... безопасността... комфортът... Това са нищо друго освен извинения: Alpine е богато оборудван и с над 300 килограма по-лек от своите конкуренти.
Сваляне на товар от плещите
Такова леко тегло трудно може да бъде постигнато на платформа с предно разположен двигател, но това еосновата на TTS. А щом искате предницата ви да прилича на винаги-порастващия 911, не можете да създадете деликатен спортен автомобил. Четирицилиндровият базов Cayman е съответно голям и тежък. Alpine, от друга страна, държи товарите настрана, като предоставя всичко важно, но нищо излишно. 1.8-литровият двигател ръмжи натрапчиво, бушува в оборотите, кара въздуха да вибрира. Сякаш е създаден само за A110 S. Неговата страст не се крие за дълго в турбокомпресора, въпреки че той трябва да работи на 1,8 вместо 1,4 бара налягане за 300 к.с., вместо 252, както при базовия Alpine. Това означава: 8 к.с. и допълнителни 20 Нм спрямо моделната година 2022. И подсилена трансмисия с двоен съединител. Въпреки че спрямо Porsche липсват 40 Нм, а от Audi 60 Нм, Alpine натиска силно, ускорявайки от 80 до 120 км/ч малко по-бързо. По-малко обем. Логично. При пълна газ четирицилиндровият двигател и водачът се състезават. При което пълната газ не означава максимална скорост - ако поръчате аеропакета, очаквате 275 км/ч на седма предавка с нужда от много корекции на волана. Забавните припуквания при смяна на предавките ни карат да се усмихваме широко. Управлението е живот. За нас, автомобилните активисти, и за Alpine, независимо дали със или без S - независимо от хронометъра, който решава дали е добро или лошо. Това ни разделя от света на Porsche, в който Cayman беше опитомен. Измервания и анализи? Разбира се. Селските пътища са разделени на сектори, преценени, измерени, преди дори да успеят да разкрият тайните си. Затова 718 показва най-доброто спирачно представяне. Има повече прояви на уважение, отколкото цветущи ентусиазми.
Игри и закачки
A110 S описва същите завои по силно емоционален начин. Да направим десен: Насочете се към точката на завой, преценете необходимостта от забавяне, прогресивен натиск върху педала на спирачката. Усеща се стегнато, но не и твърдо, стърже. Накладките контактуват с диска и дават обратна връзка. Завъртане на волана, преместване, увеличаване на насищането в кормилното управление. Шасито притиска предното колело от външната страна на кривата, черупката на седалката чука на лявото рамо. Принудете рамото си да поеме в обратна посока. След това, когато всичко се напасне, силата на завиване намалява. Тук горната част на тялото се свързва с кормилното управление, гравитацията частично променя посоката си - сега тя също притиска дясната буза на опционалните черупкови седалки. Много меко, много непринудено. Кормилното управление се отваря привидно автономно, точното количество въртящ момент протича и разпространява своята динамика. Действието е равно на реакция: водачът действа върху Alpine и Alpine действа върху водача.
Този момент около апекса се изживява зад волана по-бавно, отколкото страничен наблюдател би забелязал. Това няма много общо с теорията за времето на Айнщайн, защото състоянието вече е зададено на приятно ниска скорост. Рали шофьорите също съобщават за такива забавени преживявания при дрифт. В Audi тези емоции липсват. TTS следва напълно различна концепция, то е повече спортно купе, отколкото спортна кола. Генът на VW Golf е налице и носи със себе си много уникална индивидуалност. Досега не е ставало дума за ежедневието и неговите изисквания. Но ако искате да се насладите на страничните сили, първо трябва да можете да се качите в екстремно ниските седалки. Ако искате да се местите всеки ден, понякога имате нужда от място за обемисти стоки и сваляте задния ред седалки. Ако имате деца (до 1,45), може да искате да ги изведете на разходка – за съжаление, те трябва да останат навън при двуместните A110 S и 718. Сега функционалността не звучи нито секси, нито еуфорично. Но такава проста операция на менютата с въртящия се бутон има своята привлекателност. Липсва ни в много нови модели на Audi също толкова силно, колкото и отличната изработка, включително кликащите контроли. Всичко това носи предимства тук в сравнителния тест. Разбира се, TTS не би бил инженерно чудо, ако не се и представяше така. Неговият редови четирицилиндров агрегат показва оживеното желание, което само един бензинов двигател може да предложи, а петцилиндровият двигател енергично изстисква мощността, много по-мотивиран от боксера на 718 - без да достига до лудостта на A110 S. Разковничето е в системата за задвижване на всички колела. Audi люлее товара си в и около върха; достатъчно е решително повдигане на педала на газта и има ясен импулс отзад. Разлюляата задна част трудно може да се контрира с газ и добри думи, но TTS може да се контролира в завои с помощта на газта, а при малко пратика е възможно и да схванете как да подходите максимално добре към следващата права. Без практика потрепващата задна част може да ви изненада, преди ESP да се включи. Което отново изненадва. Особено след като скокът изглежда трениран, вместо естествен. Усещането в завоите е глухо, което отчасти е причинено от мързеливото управление, защото то просто си върши работата. Докато трансмисията с двоен съединител изпълнява задача, дори когато не се очаква: В ръчен режим тя превключва надолу при кик-даун, въпреки че водачът (ръчно!) не иска това. Нито Alpine, нито Porsche си позволяват подобни посегателства върху управлението. Cayman предлага особено голям брой режими, в Sport plus предавките са изцяло ръчни, а от друга страна може дори да превключи към дългото предавателно число в града, ако желаете да постигате по-нисък разход на гориво . Въпреки това 718 изразходва средно 9,6 л/100 км, с 0,4 повече от TTS и почти 1.5 повече от Alpine. Това е друго очевидно превъзходството на концепцията за олекотена конструкция. Според нашата еко обиколка, A110 S може да се кара дори при 6,2 л/100 км, което е забележително за автомобил с 300 к.с. (Audi: 6,6 л/100 км; Porsche: 6,9).
Залюляване в завои
Разбира се, подобни измервания за консумация звучат дребнаво. Но с базовия Cayman вие се плъзгате по пътя на разума. Той наследява малко от своите диви предшественици. И от настоящите му шестцилиндрови братя, четирилитровите модели. Вместо това, получава неравен четирицилиндров боксер, който работи на ниво само в средния диапазон на оборотите. Задна част, която стоически следва предната и много трудно бива залюляна в завой. Това предава малко от еуфорията на средния двигател, която обичаме да празнуваме. Едва ли можем да виним управлението. В крайна сметка балансът на 718 се простира в комфорта на окачването, а това е благодарение на адаптивните амортисьори, които работят по-плавно от колегите си в Audi. Говорейки за конфигурация: нашият тестов автомобил Porsche имаше блокиращ заден диференциал, което трябва да допринесе значително за упорито сцепление. Между другото, отпред помагат 20-инчовите джанти и сервоуправление Plus. Да не забравяме и пакета Sport Chrono. Включва лаунч контрола, който изстрелва автомобила до 100 км/ч. Добрият изкуствен интелект зад борда позволява полуавтономно шофиране. За да бъдете придържани толкова перфектно, колкото се радвахме и отбелязахме, трябва да поръчате адаптивните спортни седалки Plus.Всички изброени опционални екстри дотук добавят над 35 000 лв. към началната цена.
Подчертано спортно усещане
Поршето е значително по-скъпо от Ауди, получава по-малко точки в разхода и губи първото място в общата класация. Тези фактори влияят значително в крайната оценка. Така победата отива при TTS. Третото място остава за още по-скъпия Alpine с подчертано твърдо спортно окачване, спорен комфорт и нестабилност по права линия при лоши пътища - няма адаптивни амортисьори. Бърз поглед към лошия избор на асистиращи системи и мултимедийни аксесоари обяснява изоставането - както и сложната използваемост на информационно-развлекателната система. Този уникален автомобил обаче е проектиран да бъде шофиран, а не просто управляван. Да карам само заради шофирането. Най-чистото шофиране, което създава усещания, които дори автомобилните активисти не са изпитвали досега. Това е толкова еуфорично, че забравяш поне за кратко съвременната антиутопия. И искате да изпитате този завладяващ ентусиазъм отново и отново. Без значение какво е нашето обективно мнение - вземете Alpine. Не разглежданата тук версия S, а A110 в значително по-евтината си базова версия, на която всъщност нищо не липсва. С изключение на опцията за твърди седалки Sabelt, но това не е загуба. Те могат да се накланят (в ограничена степен) само с гаечен ключ. Знаем също и от предишни тестове: 252 к.с. са достатъчни, за да ускорят лекия автомобил до щастие, по-мекото му шаси пружинира по-добре, задната му част дори е по-спокойна. Вземете го сега, съберете спомени за в бъдеще - вероятно никога повече няма да има нещо като Alpine.
Извод:
1. Audi TTS: Царят на функционалността блести с всекидневна пригодност, лесно управление и ниска цена. Но ако ви интересува как се държи в завои?...
2. Porsche 718 Cayman: ...Тогава Cayman е вашият партньор. Той поема всичко под колелата си - винаги бърз, винаги сигурен, винаги готов да спре.
3. Alpine A110S: Пропуснахте частта със страстта? Тук е вашето място! Разбира се това има своята цена. Завои и Alpine е една ненадмината комбинация.