Време е за сравнителен тест между двамата събратя по концерн
Audi срещу Porsche – за някои подобно съпоставяне все още звучи малко странно. И все пак истината е, че моделните гами на двата производителя стават все по-близки помежду си: Porsche залага все повече на седани и SUV, докато Audi се усъвършенства непрекъснато в създаването на спортни купета – като например TTS.
Днес купетата от Инголщат са по-близки отвсякога до философията на Porsche, докато от своя страна 718 Cayman през есента на миналата година се сдоби с… дааа, с четирицилиндров боксер. Еднакъв брой цилиндри, еднакво тегло и почти идентична мощност (всъщност Audi даже разполага с десет конски сили повече). Въпреки това концепциите на двата автомобила си остават коренно различни: TTS е с предно разположен двигател и двойно предаване, докато Cayman продължава да залага на централен двигател и задвижване на задните колела. Поради тази причина надпреварата изглежда предрешена още преди да е започнала, тъй като централно разположеният двигател по традиция е най-доброто възможно решение от гледна точка на максимална динамика. Можем да ви говорим дълго за особеностите на физичните закони при този тип автомобили, но казано най-накратко, тяхната управляемост е ненадмината. Неслучайно дори при болидите във Формула 1 двигателят е монтиран ниско пред задния мост.
Дотук с теорията. Време е за малко практически изпитания на тестовото ни трасе: с помощта на конуси симулираме внезапно изникнало на пътя на автомобила препятствие. Който премине през упражнението по-бързо, получава повече точки. Cayman се справя по начин, заслужаващ страхопочитание и преминава с близо 150 км/ч. Това е толкова бързо, че спътникът неизбежно се вкопчва панически в седалката, споходен от напълно естествен рефлекс за повръщане. Съжаляваме за твърде натуралистичното описание, но така стоят нещата в реалния живот. 718 се направлява прецизно, завива рязко наляво и с безмилостна точност поема отново в правилната посока. Средна скорост: 147,2 км/ч.
Задавен ауспух?
Всичко дотук щеше да бъде просто прекрасно, ако не беше странната песен, носеща се от изпускателните тръби. Човек има странното чувство, че някъде из ауспуха се е промъкнала жаба, която системата рано или късно ще изплюе обратно в природата, за да ни пренесе отново във времената на шестцилиндровия боксер и неговите грандиозни арии. Обаче това така и не се случи... Двулитровият мотор в Cayman се опитва да звучи внушително, но чисто и просто бръмчи силно. Опитва се да звучи като боксер, но само трещи отривисто. Иска да разгърне гласовите си данни, но излизат единствено сподавени хриптения.
За разлика от малкия боксер, двулитровият редови мотор на Audi, който иначе е заимстван от масовия асортимент на концерна VW, благодарение на усилията на конструкторите от Инголщат, успява да звучи наистина добре: тембърът на машината с турбопълнене е изненадващо плътен и авторитетен. При средни обороти двигателят става все по-гласовит, а при високите звучи почти като култовия си петцилиндров събрат. Респект към хората от Audi, че са успели да придадат на един сравнително обикновен двигател акустичния дизайн на расов спортен мотор.
Респект и за това, че са се справили с твърде тромавата предна част, който беше сред характерните особености на този модел в миналото: ако преди двойното предаване на Audi беше настроено по начин, предполагащ недозавиване, сега снабденото със задвижване Quattro купе има дори по-активна задна част в сравнение с Porsche. Възможност за ефектни дрифтове? Не, TTS не стига чак до такива крайности. Но едно по-рязко движение с волана в завой е достатъчно, и задницата игриво наднича. Единствено по отношение на обратната връзка от кормилната уредба би могло да се иска малко повече. Иначе TTS е бърз – забележително бърз дори, преследвайки плътно Porsche с резултат 145,1 км/ч в теста за бърза смяна на лентата.
Изненадите не приключват дотук: при по-ниска скорост на движение Audi създава повече усещане за драматизъм. Обяснението идва от факта, че при последното обновяване на модела, Porsche загуби не само прекрасния си шестцилиндров боксерен двигател, а и склонността си към поднасяне, тъй като 718 постига изумителна скорост в завоите и въпреки това успява да остане стоически стабилен. Нещо повече – в граничен режим той проявява склоност към недозавиване, а не към презавиване. Задницата остава стабилна почти винаги, освен върху хлъзгава настилка, а заигравките с нея са възможни само в тесни граници и единствено с помощта на умишлени провокации. По този начин характерното усещане от Cayman остава в историята – непрекъснатата борба с автомобила вече е минало. От една страна това е добре, защото може да бъдете много по-бързи отпреди, при това без особени усилия и прилагане на специални умения, но от друга, Porsche вече не доставя неподправеното удоволствие, характерно за отминалите дни.
Турбодвигател с леко забавени реакции
За новопоявилото се усещае за стерилност допринася и четирицилиндровият турбомотор: спонтанното набиране на обороти на предшественика действително е ефикасно заменено от мощна тяга при по-ниски обороти, но забавените реакции на турбокомпресора значително помрачават усещането от иначе страхотното ускорение.
Затова пък задният мост напълно успешно се справя с увеличението на въртящия момент. С модернизирането на ходовата част инженерите на марката са постигнали значително по-плавно преминаване през неравности; със своите допълнително предлагани адаптивни амортисьори Porsche дори може да се похвали с по-добър комфорт на возене в сравнение с Audi, и всъщност ако не беше малкият му багажник, щеше да бъде по-доброто предложение за дълъг път. Ако се каните да предприемете по-дълго пътешествие с Cayman, ще ви се наложи да използвате оптимално нишата зад седалките и да бъдете по-пестеливи при събирането на багажа.
TTS е повече Coupé, отколкото спортен автомобил – с изключение на комфорта на возене, той е по-удобен във всекидневието: предлага повече място отпред, има втори ред седалки, по-голям багажник, по-богато оборудване за безопасност и повече мултимедийни възможности. Audi успява да набере преднина в оценката на качествата. Cayman не успява да навакса независимо от по-добрата ефективност на своето задвижване (9,8 срещу 10,0 л/100 км среден разход). Напълно очаквано, високата цена на Porsche го дърпа още по-назад в крайното класиране, особено в съчетание със скъпите опции. Преди можеше да се каже, че последните минуси се компенсират изцяло от удивителното изживяване, което дава Cayman при шофиране. Днес нещата са напълно различни.
1. Audi
TTS грабва победата съвсем не единствено заради по-ниската си цена: той печели и в раздела за оценка на качествата – с повече място в интериора, по-богато оборудване за безопасност и, съвсем сериозно, още повече удоволствие от шофирането.
2. Porsche
В раздели като каросерия, комфорт, екология и безопасност този автомобил спокойно може да си позволи да остави победата на другите, стига обаче да печелеше в традиционните дисциплини за задвижване и пътно поведение. Този път обаче Porsche се налага да отстъпи и в тях.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Росен Гарголов