На изложението Automechanika във Франкфурт си дадоха среща иновациите, погледът към бъдещето и грижата за младите – несъвсем без българско участие.
Ако направите дори плах опит да изминете част от близо 50-те километра на пълната обиколка през изложбените площи, халета, галерии и щандове на изложението Automechanika сред обширните пространства на Франкфуртския панаир, сигурно ще останете поразени от многообразието, пълнотата и неочакваните аспекти на вселената, наричана следпродажбено обслужване. Тук наистина става дума за нещо грандиозно – не само като икономическа мощ и стопанска тежест (някои от представените 4631 фирми от 71 страни имат по-голям оборот от националния продукт на България), но и като опит да бъдат събрани в едно всички аспекти от общуването на човека с неговата любима машина.
Стотици изложители показват своите продукти и технологии в направленията „Ремонт и поддръжка”, „Резервни части и компоненти”, „Електроника и системи”, „Аксесоари и тунинг”, „IT и мениджмънт” и „Сервизи и автомивки”. За да илюстрираме мащабите на това най-голямо изложение от този род в света, ще споменем факта, че само темата за дейностите, сервиза, продуктите и аксесоарите, свързани с товарните и специалните автомобили, обединява под надслова „Truck Competence“ над хиляда щанда, а в обсъжданията и демонстрациите, свързани с обработката, заплащането и отстраняването на щети по автомобилите, взеха участие над 600 души в рамките на т. нар. Automechanika Academy. Петдесет фирми от 12 страни, работещи в сферата на алтернативните техники за задвижване, показаха изделията си в едно от големите халета под мотото „Мобилността на бъдещето”.
Наградите
Изобщо темите за икономията на ресурси, устойчивото развитие, екологичността и т.н. бяха водещи в изложението, но това се отнася и като цяло за автомобилния бранш, който от десетилетия работи под натиска за непрекъсната подобряване на сигурността и намаляване на вредните въздействия върху околната среда. В това отношение са показателни наградите за иновации, които бяха присъдени на тазгодишното издание на Automechanika.
В направлението „Резервни части и компоненти” наградата взе Continental (VDO) за универсален датчик за налягане в гумите, при „Електроника и системи” победител в конкурса е Теха с многофункционален уред за следене на всички основни параметри на автомобилите в големи автопаркове. Теха стана носител на наградата и в дисциплината „Ремонт и диагностика” за приложение, разработено съвместно с Epson Italia, което позволява на въоръжените с очилата за разширена реалност Epson ВТ-200 механици да виждат цялата необходима за един ремонт информация, която се прожектира пред очите им, докато работят по автомобила. В категория „Аксесоари” приза получиха хората от Pannex за ново по рода си, извънредно ефикасно и екологично вещество за уплътняване на спукани гуми, което позволява след съответния ремонт гумата да се използва отново.
Наградата за постижения в направлението „Ремонт и поддръжка” беше връчена на представителите на Maha за изпитателния стенд MPF 3000, позволяващ да се изпълни тестов пробег с проверка на всички системи за подпомагане на водача, докато автомобилът се намира върху подемник. При „IT и мениджмънт” отличието беше присъдено на Car-O-Liner за софтуерния продукт Vision 2. Програмата води монтьора по време на целия процес на ремонт на автомобила и взаимодействайки с различни уреди, сама извършва центриране, измерване и документиране на съответните данни и операции. А в категорията „Продукти и услуги за оригинално оборудване” наградата получи Industrie Saleri Italo за компактна и евтина водна помпа, която съобразява с голяма точност дебита на охладителната течност с потребностите на двигателя и температурата в охладителната система, допринасяйки за подобряване на КПД на мотора и намаляване на разхода на гориво.
Специално споменаване заслужава и разработката на Bosch, получила най-много точки в класацията за т.нар. Green Directory – пътеводител, насочващ посетителя към продукти с особена важност за устойчивото развитие и опазването на природните ресурси. Става дума за технология, позволяваща електронни блокове и компоненти да бъдат ремонтирани, а не бракувани и подменяни изцяло, както обикновено става сега. Според члена на журито д-р Герхард Ангерер от института Фраунхофер, „с това е извършен пробив в практиката да се изхвърлят електронни продукти и в промишлен оборот остават ценни суровини”.
В своите изказвания при откриването на изложението министър-председателят на провинция Хесен Фолкер Буфие, кметът на Франкфурт Петер Фелдман и управителят на Франкфуртския панаир Детлеф Браун засегнаха в една или друга степен въпроса за професионалното обучение и подготовката на млади специалисти за браншовете, свързани с ремонтите, поддръжката и изобщо с цялото следпродажбено обслужване на автомобилите. Както и на други места в Европа престижните някога професии на автомонтьор, бояджия и т.н. днес са загубили част от привлекателността си, затова и браншът, и държавата вземат мерки за популяризирането им.
В Германия като се сблъскат с някакъв проблем, образно казано, на втория ден набелязват мерки за решаването му и на третия започват да ги прилагат. По цялата територия на изложението можеха да се видят групи младежи, които явно не бяха избягали от училище, нито пък бяха платили за вход (За разлика от организирания през нечетните години автосалон, Automechanika е ориентирана към професионалисти и затова билетите са по-скъпи. При предварително и онлайн закупуване те струват 26, а на касата на панаира – 36 евро. Ученици и студенти биват допускани срещу 9 евро.) Дружествата на институциите за професионална квалификация и професионалните училища бяха организирали уъркшопове, на които учениците се запознаваха с професията на автомехатроника, лакировчика и каросерийния специалист (звучи по-добре от монтьор, бояджия и тенекеджия). Пред тях се демонстрираха на живо всички етапи от ремонта на един автомобил. Момчетата и момичетата получаваха достъп до инструментите и машините и дори си рисуваха татуировки с бояджийските пистолети. А тенекеджиите им помагаха да си направят пепелници от медна ламарина.
Къде сме ние?
Що се отнася до българското присъствие на изложението, то беше доста скромно и се свеждаше до шест фирми. Техните щандове обаче бяха прилично големи, добре подредени и което е най-радващо, доста посещавани. Особено бяхме впечатлени от факта, че и една сравнително малка семейна фирма – LUDAL Friction (производител на части за спирачни уредби, амортисьори и др.), базирана в с. Зверино, беше сметнала за уместно да поеме рисковете и разходите по участието в най-големия световен панаир за следпродажбено обслужване на автомобили. Другите български участници бяха Balev (производител на автопарфюмите с марката Areon), Genuine Autoparts (търговия с оригинални авточасти), Monbat (акумулатори), Prista Oil (масла) и Victory 2000 (ароматизатори). Нека ги поздравим и да се надяваме, че на следващата Automechanika те ще бъдат значително повече.
Текст: Владимир Абазов