Звучи като поредица от кодове, но зад “AVL H2 ICE RACE“ стои високотехнологичен двулитров ДВГ с турбопълнене, който постига мощност от 410 к.с. и има въртящ момент от 500 Нм
Австрийската инжинерингова компания AVL Racetech представи свой прототип на захранван с водород двулитров двигател с турбопълене, който постига впечатляващата литрова мощност от 205 к.с./литър. Машината е разработен съвместно с унгарската HUMDA Lab. С него AVL иска да разбие предразсъдъците, че захранван с водород двигател с вътрешно горене не може да постигне паритет по отношение на динамичните си с качествен с еквивалентен като обем бензинов двигател.
Модифицираният за работа с водород в централата на AVL в Грац, Австрия двигател постигна пикова мощност от 410 к.с. (301,7 кВт) при 6500 об./мин, разполага с 500 Нм въртящ момент при 3000-4000 об./мин и има средно ефективно работно налягане (BMEP) от 32 бара.
Ръководителят на проекта Пол Капус, мениджър развитие, бензинови двигатели или по-точно двигатели с искрово запалваве в AVL, отбеляза че в края на 2022 г. екипът му е обявил че има намерение да разработи двулитров, захранван с водород състезателен двигател със стехиометрични смеси (тоест оптимални, а не бедни каквито също могат да се използват при използване на водород в качеството на гориво) и допълнително впръскване на вода. „Нашите цели бяха постигане на въртящ момент от 500 Нм момент и мощност до 300 кВт (литрова мощност 150 кВт/л)“, допълва той. Вчера екипът потвърди че е постигнал тези поставени цели, отчитайки на стенда споменатите по-горе числа.
Двигателят разполага с интелигентна система за впръскване на вода PFI в потока въздух на всмукателния колектор на двигателя. Както при бензиновия двигател това намалява средната работна температура на работния процес, но при работа с водород цели не намаляване на склонността към детонации, а избягване на нежелано преждевременно запалване. Причината за това включва факта че поради ниската инициираща енергия на възпламеняване на водорода сместа му с въздух може лесно да се възпламени от някой по-нагрят детайл в двигателя. Съотношението въздух-гориво (ламбда) е 1 (стехиометрично горене), което означава, че вече не е в диапазона на бедни смеси. Потребността от въздух, която логично е по-ниска отколкото би била при използване на бедни смеси, се задоволява от турбокомпресор, проектиран специално за двигателя. AVL е извършил подробни симулации на процесите предварително и те показват отлична корелация с резултатите, записани на тестовия стенд. Следващият крайъгълен камък в развитието е да се тества новата концепция на двигателя в автомобил на състезателната писта.
Елън Лор, директор на отдела по моторни спортове на AVL, отбелязва: „Резултатите, постигнати от нашия H2 състезателен двигател, потвърждават, че сме в състояние да предоставим изключително конкурентен пакет с тази технология. Целта на AVL Racetech е да води автомобилния спорт към устойчиво бъдеще. С разработването на първия състезателен двигател, разработен под наше собствено име – AVL H2 ICE RACE – ние направихме още една крачка по-близо до постигането на тази визия.”
Текст: Георги Колев