Проектът “Автомобил, произведен в България” е на финалната права. В разгара на Гергьовден на летището в Сливен отговорниците за смелата инициатива представиха четвъртата фаза от развитието му – напълно функционалния движещ се прототип “Юниверс”.
Идеята за “Автомобил, произведен в България” се роди в края на 2004 година. С активната подкрепа от страна на DaimlerChrysler AG и творческият размах на Mercedes-Benz Design проектът достигна до финалната си фаза – студията “Юниверс”, задвижвана от 1,5-литровият агрегат на Smart Forfour, която бе представена навръх Гергьовден на летището в Сливен. Реализацията на това нетипично за България събитие обаче нямаше да бъде възможна без огромните усилия на ТУ-София и неговия филиал в Сливен, академичното ръководство на учебното ни заведение, Йордан Лечков и подкрепата на местната община, както и на тримата основни “виновници”: студентите Володя Димитров, Иван Иванов и Даниел Чавдаров.
Вицепрезидентът на DaimlerChrysler AG проф. Петер Пфайфер и инициаторът и основният “двигател” на проекта “Автомобил, произведен в България” проф. Харалд Лешке изразиха своето задоволство от взаимната работа със студентския екип, ръководен от доц. Сашо Драганов, по време на официалната церемония. Ректорът на ТУ-София професор Камен Веселинов, ръководителят на филиала в Сливен проф Станимир Карапетков, кметът на града Йордан Лечков, новият директор на “Балкан Стар” Ролф Хендрик Епле, както и представителят на Samsung Electronics г-н Ким също отправиха своите поздравления към Володя, Иван и Даниел и пожелаха успех в по-нататъшното развитие на проекта и евентуалната трансформация на студийната версия в сериен автомобил, произведен в България.
След обичайните приветствени слова покривалото на “Юниверс” бе свалено и официалните гости, сред които и министърът по европейските въпроси Гергана Грънчарова, получиха уникалната възможност първи да изпробват качествата на уникалния автомобил. Зад волана на машината застана проф. Харолд Лешке, който въпреки огромната тълпа, заобиколила “Юниверс”, се справи успешно със задачата да осъществи първата официална обиколка на движещия се прототип.
“Автомобил, произведен в България” е дизайнерски проект, който съвсем успешно може да си съперничи със съвременните студии в ниския компактен клас. Най-характерният белег на “Юниверс” са интегрираните в калника предни светлини и нестандартните мигачи, реализирани изключително елегантно в горната част на фаровете. Прототипът може да се похвали с подчертано функционално излъчване, което си синхронизира успешно със спортните нотки в предната и задна броня, както и с нестандартното решение за интегриране на дръжките на вратите в колоните им. Въпреки че присъстваха и коментари, че представеното возило е копие на новия Mitsubishi Colt или просто интерпретация на Smart Forfour, дори и най-големите скептици няма как да не признаят, че “Юниверс” има индивидуален характер и въпреки недостатъците си заслужава уважение.
Прототипът е задвижван от 1,5-литровия агрегат на Mercedes-Benz, който се крие под капака на Smart Forfour, чиято максимална мощност достига до 109 конски сили. Според създателите на уникалната машина максималната скорост може да достигне до 200 км/ч, но при тестовете те са се задоволили до 140 км/ч, което е напълно достатъчно за автомобил от този клас. Електрониката е дело на Samsung Electronics. Според първоначалните проучвания цената на “Юниверс” при евентуално серийно производство ще варира между 8 и 10 хиляди евро в зависимост от нивото на оборудване.
Едва ли още при първия си опит роден автомобил има шанс да се качи на поточната линия, и то в България. Най-малкото поради факта, че за да се изградят съответните производствени мощности са нужни огромни инвестиции, който според кмета на Сливен Йордан Лечков надхвърлят 3 милиарда евро. Първата крачка обаче вече е направена, а с подкрепата на DaimlerChrysler втората е само въпрос на време. Или поне така се надяваме...
Текст и снимки: Борислав Петров