Японската автомобилна индустрия бе сериозно засегната от силното земетресение и последвалото цунами, които доведоха до сериозни разрушения в страната и опасност от радиационна катастрофа.
Водещите производители в страната намалиха активността си, като част от тях изцяло затвориха фабриките си, за да не провокират още по-голям недостиг на електрическа енергия. Toyota например прекрати производството първоначално до 16 март, а впоследствие удължи срока до 22-и.
Honda също затвори вратите на част от фабриките си, включително и на тази в Сузука, където се сглобяват някои от хибридните модели на марката.
Недостигът на енергия не е единственият проблем за автомобилните производители в страната, а и това, че доставчиците, с които те работят, също изпитват сериозни трудности. Mazda и Subaru например затвориха фабриките си до неделя именно заради липса на части. Заводът на Subaru в Лафайет, Индиана, където се сглобяват Legacy, Outback и Tribeca, както и Toyota Camry, също не работи заради проблема с доставките, въпреки че се намира в САЩ.
Mitsubishi прекрати производството в началото на тази седмица, но то бе възстановено в сряда, тъй като фабриките на компанията не пострадаха от опустошителното земетресение. По всяка вероятност обаче и Mitsubishi ще има сериозни проблеми с частите, тъй като компанията има наличности да работи без доставки само до четвъртък.
2300 автомобила на Nissan и Infiniti бяха унищожени на пристанището „Хитачи“ в префектура Ибараки заради огромните вълни, последвали земетресението. Това вероятно ще се отрази върху пазара в САЩ, където е трябвало да бъдат доставени те.