Най-големият руски производител е в критично състояние след 40 на сто спад в продажбите.
АвтоВАЗ, най-големият руски автомобилен производител, ще съкрати 27 600 души, или около една четвърт от всичките си работници, за да компенсира драстичния спад в търсенето на своите модели. От месеци заводите на компанията, в която акционер е Renault, функционират с едва 65 на сто натоварване и на една работна смяна. "Намаляването на персонала в подобна ситуация е ключов ход", се казва в официалното изявление на АвтоВАЗ.
Не е ясно обаче как тези планове ще бъдат приети от Кремъл. Руското правителство с основание се притеснява от социално недоволство, след като икономиката на страната се сви с почти 11 на сто само за първото полугодие. Съкращенията ще бъдат тежък удар върху поволжкия град Толиати, където е най-големият завод на компанията. Над половината население на Толиати работи за ВАЗ - пряко или косвено.
Главен акционер в АвтоВАЗ е именно държавата чрез "Русские технологии" - една от прословутите "държавни корпорации", създадени от Путин. Правителството в Москва вече удари едно рамо на компанията, като й отпусна безлихвен заем в размер на 25 млрд. рубли (около 800 млн. щ. долара). Това обаче не е достатъчно да покрие празнините в бюджета й. Одиторите на АвтоВАЗ предупредиха наскоро, че драстично намалелите продажби (над 40 на сто) застрашават обслужването на дълга на компанията, който клони към 1.7 млрд. долара.
От ръководството на АвтоВАЗ, която е известна предимно с марката Лада, уточниха, че по-голямата част от набелязаните за съкращаване работници са в пенсионна възраст или я наближават.