Едноместният британски модел се отличава със сензационно отношение тегло/мощност
Новото издание на свръхлекия спортист на британската Briggs Automotive Company е показано за първи път пред публика на Фестивала на скоростта в Гудууд. Сензационно при него е отношението тегло/мощност.
През 2011 г. елитната група на свръхлеките шосейни спортни модели – като Ariel Atom, KTM X-Bow, Radical SR3 SL и още няколко – се сдоби с нов конкурент – основаната две години по-рано британска фирма Briggs Automotive Company (BAC) пусна на пазара своя първи и единствен досега модел Mono. До днес малката манифактурна работилница от Ливърпул е продала малко повече от 100 екземпляра, което беше отпразнувано през април с изработването на специална серия.
Впечатляващо ниско тегло
Сега на Фестивала на скоростта в Гудууд дебютира наследникът, носещ в името си допълнението R. Едноместният модел постига онова, което малцина биха сметнали за възможно – при него съотношението тегло/мощност е още по-добро, отколкото при първия BAC Mono, където всяка конска сила трябваше да привежда в движение 1,9 килограма. При BAC Mono R тази стойност е намалена до около 1,6 кг. За сравнение: актуалното Porsche 911 GT2 RS предлага съотношение от 2,1 кг/к.с. Наистина, от Porsche обявяват собственото тегло по DIN, а от BAC – „сухото” тегло, но все пак сравнението показва в какво елитно общество се позиционира радикалният британец.
Една от заслугите за подобреното отношение тегло/мощност е на усиления мотор. Заедно с двигателистите от Mountune специалистите от BAC са успели да повишат мощността на редовия шестцилиндров атмосферен двигател на Cosworth с 33 к.с. и сега тя е 345 к.с. Литровата мощност е 138 к.с./л – според BAC световен рекорд.
Въглеродни влакна с модифициран въглерод
По-ниското тегло подобрява динамичните показатели – проста истина, която винаги е вдъхновявала Briggs Automotive Company. Затова BAC Mono R е толкова бърз: от нула до 60 мили в час (96,6 км/ч) моделът се ускорява за 2,5 секунди. Максималната му скорост е 240 км/ч.
Принос за сензационната лекота има и безкомпромисната конструкция. Празен и без работни течности BAC Mono R тежи само 555 кг. Това се дължи преди всичко на каросерията, която се състои главно от въглеродни влакна с модифициран въглерод (специалистите наричат материала „граф”). Изработените на 3D принтер части би трябвало да са не само по-леки, но и по-стабилни от стандартния карбон. Към това се добавят компоненти за ходовата част от магнезий, спирачна уредба AP Racing от карбон-керамичен композит и титанова изпускателна уредба.
Горчивата новина за всички, които биха проявили интерес към BAC Mono R е, че планираните само 30 екземпляра от новото издание отдавна вече се продадени. Феновете на марката от целия свят буквално са разграбили автомобилите с цена 190 950 паунда (около 213 000 евро). Първите клиенти ще бъдат ощастливени с екстремната спортна машина през четвъртото тримесечие на тази година.