Производителите все повече критикуват IAA във Франкфурт заради остарялата му концепция
Тази година броят на изложителите в комплекса Messe Frankfurt спадна с 20% (до около 800). Концерните PSA и FCA, Toyota, Nissan, KIA, Volvo и други се отказаха от участие (през 2017 г. имаше подобна ситуация). Изложбеното пространство намаля с 16% (до 16,8 хектара), като BMW Group стеснява щанда и бюджета си с почти две трети, а Daimler - с 30%.
„Автомобилните производители все повече критикуват IAA във Франкфурт заради остарялата му концепция, липсата на гъвкавост, време и място, завишени цени. Всички големи компании съкратиха разходите си. Много изложители са притеснени”, пише авторитетният икономически вестник Handelsblatt.
Производителите обсъждат нова концепция, наподобяваща Олимпиадата. Въпросът е, немските градове да се състезават помежду си, като се опитват да организират свое собствено „събитие за мобилност“. В случай на смяна на градовете домакини, инвестициите ще отидат в регионите, ще се появят нови обекти на „дългосрочна инфраструктура “. Що се отнася до презентациите, предлага се фокусът да не се поставя върху конкретни автомобили, а върху технологиите и услугите.
Изложението IAA във Франкфурт (Internationale Automobil-Ausstellung) се провежда на всеки две години от 1951 г. С право се смята за едно от най-големите в Европа. Организатор за 68-и път е немската автомобилна асоциация VDA (Verband der Automobilindustrie).
Организаторите от VDA се опитват да преминат от формат „изложба на готови продукти“ към платформа за обмен на идеи и мнения, индустриални конференции и дейности, свързани с интереси. Но това, очевидно, не е достатъчно, защото основното „класическо“ събитие с щандове, шум, тълпа и господство на немците е запазено.
Интересното е, че през 2021 г. изтича договорът между VDA и изложбения комплекс Messe Frankfurt. Има възможност IAA да се премести в Берлин или Кьолн. Самата ситуация настоява за радикални промени, но асоциацията VDA е категорична, че настоящият формат е правилен и се нуждае само от по-нататъшно развитие. Бурните дискусии продължават и техните участници се обединяват около едно: IAA не трябва да бъде оставен да умре, както се случи с панаира CeBIT през 2018 г. Междувременно бившият изпълнителен директор на Opel Карл Томас Нойман смята, че изложението се е превърнало в „тъжна сянка” само по себе си в миналото и няма да оцелее до края на тази година.