Lancia ще произвежда електрическа Delta от 2026 г.
Lancia ще се превърне в премиум марка на групата Stellantis – в тясно сътрудничество с Alfa Romeo и DS. Крайъгълен камък в тази стратегия е електрическата Lancia Delta от 2026 г. Възраждането на легендарния модел вече е официално потвърдено.
Лука Наполитано, новият изпълнителен директор на Lancia, потвърди в интервю за италианския вестник Corriere della Sera, че марката ще възроди модела Delta. "Всички искат Delta и тя не трябва да липсва в нашите планове. Тя ще се върне и ще бъде истинска Delta: вълнуващ автомобил, манифест на напредъка и технологиите. И разбира се, тя ще бъде електрическа", каза Наполитано пред италианския всекидневник.
Lancia Delta от 2026 г. с до 245 електрически коня
Delta 2026 ще е базирана на новата платформа STLA Medium на групата Stellantis. Компактният хечбек модел ще я споделя с DS4, Opel Astra и Peugeot 308. Първоначално се говореше, че Delta ще излезе на пазара изключително като plug-in хибрид с диапазон на мощност между 180 и 225 к.с., както и във версия с двойно предаване с между 300 и 360 к.с. В такъв случай върховата мощност би била резервирана за Lancia Delta HF. Според източници от бранша обаче проектът не е получил зелена светлина в рамките на групата. Една от причините е, че Stellantis е актуализирал своята пътна карта за Lancia. От 2024 г. всички модели на марката ще бъдат електрифицирани, а от 2026 г. на пазара ще излизат само изцяло електрически Lancia.
Съответно новата Lancia Delta е проектирана като електрически автомобил. STLA позволява пробег до 700 километра, целта при бързото зареждане е 32 километра пробег за минута, а консумацията е 12 кВтч на 100 км. Модулът за електрическо задвижване (EDM) с мощност между 125 и 180 кВт (170 до 245 к.с.) включва двигателя, трансмисията и инвертора и позволява предно, задно и двойно предаване. Първите твърдотелни батерии ще бъдат въведени в Stellanis от 2026 г. – под въпрос е дали Delta вече ще може да се радва на такива акумулатори.
E-кросоувър от 2026 г.
Като втори модел на Lancia през първото тримесечие на 2026 г. би трябвало да се появи и кросоувър с чисто електрическо задвижване в компактния клас. Той също ще е базиран върху платформата STLA Medium.
С въвеждането на Delta и електрическия кросоувър марката се сбогува с политиката си за един модел. В момента италианците предлагат само Lancia Ypsilon. Малкият автомобил, бестселър на вътрешния пазар, е в третото си поколение от 2011 г. и все още използва древна платформа от 2003 г.
Lancia Ypsilon като Musa?
Според Наполитано през 2024 г. Lancia ще пусне на пазара също и нов Ypsilon, който ще бъде едновременно последният модел на марката с двигател с вътрешно горене и първият с електрическо задвижване. Той ще е базиран върху CMP/eCMP (Common Modular Platform = обща модулна платформа), която вече служи за основа на модели като Peugeot 208, Opel Mokka и DS3 Crossback.
Така малчуганът ще е в добра компания, защото от януари 2023 г. ще се произвежда и Alfa Brennero, а от юли 2023 г. – наследникът на Fiat 500X. Съответно наследникът на Ypsilon също трябва да бъде кросоувър – с електрическо и с конвенционално задвижване. Последното вероятно ще се предлага в дизелов и бензинов вариант с няколко нива на мощност между 100 и 150 к.с. Според слуховете името на малкия кросоувър ще е Lancia Musa. Италианците вече наричаха така един миниван между 2004 и 2012 г, но е под въпрос дали Lancia действително ще се откаже от названието на серията Ypsilon.
Между другото, отскоро марката има нов ръководител на дизайна – Жан-Пиер Плое. Той планира нова дизайнерска идентичност на Lancia, повлияна от историята на 115-годишната марка. Между другото 2.0: Показваме ви модерна интерпретация на Lancia Delta във фотошоуто.
Заключение
Lancia също трябва да се преоткрие: Сбогом на политиката на един модел и на един автомобил под различни марки. Старият Ypsilon се превръща в Musa – SUV модел върху модифицирана платформа. Ще има нужда и от компактен електрически кросоувър – това ще е Lancia Delta, базирана върху същата платформа на Stellantis като Opel и компания – как да не се радваме!
Текст: Холгер Витих
Илюстрации: Себастиано Чарсия