Новосформираната Асоциация на действащите автомобилни състезатели (АДАС) обяви своите цели и отговорности.
На специално организирана пресконференция председателят на АДАС Димитър Илиев и членовете на управителния съвет Цвети Георгиева, Румен Дунев, Тодор Славов, Иван Шопов, Ники Златков, Боби Борисов и Петко Петков представиха основните функции, за които ще отговаря новата структура. Естествено на първо място целта на АДАС ще бъде да осъществява контакта между самите състезатели и БФАС, както и да защитава интересите на пилотите.„Асоциацията на действащите автомобилни състезатели ще включва само тези от нас, които са участвали поне в едно състезания през последните два сезона”, коментира националният шампион Митко Илиев. „Идеята е, че хората, които познават най-добре проблемите в автомобилния спорт, са самите състезатели. АДАС ще подпомага комуникацията между тях и БФАС, ще следи за провеждането на всеки един старт и когато има проблем, ще защитава изцяло интересите на пилотите. Друга една цел е да популяризираме спорта, ще има комисия, която ще отговаря за медиите, планираме и програми за безопасно шофиране, но това е в по-дългосрочен план”
Първото общо събрание на новосформираната структура ще бъде на 15 февруари в Габрово. „Тогава ще дефинираме проблемите, ще ги степенуваме по-важност, едва след което ще стартираме същинската работа”, допълни Ники Златков.
В АДАС вече членуват почти всички изявени състезатели в българския автомобилен спорт, като от топ-пилотите липсват единствено Крум Дончев и Ясен Попов. Без да споменава директно имена, националният шампион на писта и рали в А6 Румен Дунев прикани своите колеги да се присъединят към асоциацията. „Искаме да сме живата обратна връзка към организаторите и БФАС. До момента БФАС прави промени единствено покрай искания на отделни клубове и пилоти. Идеята е всички ние да взимаме дадени решения и така да бъдат представяни на федерацията. Целта е колкото се може повече от нас да участват в управлението на спорта.”
Първите резултати от работата на АДАС вече са налице. На срещата с представители на БФАС по-рано тази година двете страни стигнаха до споразумение броят на стартовете в отделните шампионати да бъде редуциран. Планинският ще включва осем, а не тринайсет старта както беше предвидено, пистовите състезания ще са осем вместо девет, а рали-календарът ще бъде ограничен до седем кръга (при девет преди). Тъй като участието в рали-шампионата изисква най-големи бюджети, от АДАС са постигнали договореност дължината на отделните състезания да бъде намалена с приблизително 25%, а някои от тях да се карат в един, а не в два дена.
АДАС няма правомощията да взема или отменя решения на БФАС, но ролята на медиатор между ръководната структура е изключително важна с оглед развитието на спорта. Аналогичната функция например изпълнява Асоциацията на Гран при пилотите, която комуникира директно с ФИА и ръководството на Формула 1.
За първи път българските пилоти са толкова единни в позицията си, което е изключително обещаващо с оглед на проблемите в спорта през последните години. Дали обаче АДАС ще действа ефективно или отново ще има разногласия между отделните представители, БФАС, организаторите, предстои да видим.