България ще участва в първия кръг от новосформираната Балканската рали купа с четирима състезатели. Тодор Славов (Renault Clio R3), Борис Григоров ( Citroen C2 S1600), Григор Григоров ( Mitsubishi Lancer Evo IX) и Георги Гераджиев (Ford Fiesta ST) ще карат на турското рали "Ескишехир".
Организаторите на състезанието ще поемат таксите на три от българските екипажи, като това е задължително условие за всеки домакин към трима представители на останалите държави, в случая Гърция, Румъния и Сърбия.
"Критериите за влизане в националния отбор безспорно включват класирането в местния шампионат, както и показаните възможности в отделни състезания. Най-важното обаче е тези пилоти да имат осигурено финансиране. Затова и тези състезатели са включени в календара на Балканската купа, а не в този на много по-скъпия Европейски рали шампионат", обясни селекционерът на националите Владимир Илиев.
Формулировката "национален отбор" е само представителна, за да може легално да се кандидатства за държавни средства от Министерството на спорта. До момента една от малкото такива възможности е рали "България", за което от организаторите се надяват на сериозните за ранга и мащаба на състезанието 300 хил. лева.
"Много пилоти си помислиха, че отнякъде се е отворило кранчето и някой раздава пари за участие. Не е така. Засега пари няма. Надяваме се догодина Министерството на спорта да ни помогне по програмата за национални отбори и да отпусне средства. Засега момчетата ще получават повече самочувствие, че се състезават за България", каза Илиев.
За крайното класиране в Балканската купа, която стартира по инициатива на БФАС, ще е задължително участието в три от петте кръга. Основният критерий при всички подбрани състезания е да бъдат кратки и да не изискват много средства, за да бъдат привлекателни за участниците. За съжаление гръцкото рали все още не е потвърдено.
България ще се включи с шуменското "Стари столици", което ще домакинства финала и награждаването на 5-6 октомври. За старта в Турция заявки са подали над 80 екипажа. Самата надпревара е еднодневна и включва 99 състезателни и 138 километра преход, които се минават в три отсечки с три повторения.
Тодор Славов е най-познатото име сред "националите". Последното рали на варненецът е "Сливен 2012", а последното му участие бе на планинско Варна през април. "Тошко е мотивиран да стане балкански шампион. Той ще насочи всичките си усилия към Купата", каза Владимир Илиев.
"В сряда заминаваме за Турция. Вероятно ще караме във всички състезания без това в Румъния, защото е на макадам, а нямаме нужното окачване", обясни Борис Григоров.
Освен двамата пилоти, в списъка с проектонационали са включени още Георги Гераджиев-младши и Мирослав Ангелов, който в последния момент е отпаднал от заявките в Турция. Към тях по-късно ще се присъедини и Пламен Стайков. В младежкия национален тим фигурират още имената на Даниел Попов, Григор Григоров и Михаил Симеонов.
Като проектонационали са препоръчани участващата активно в Европейския рали шампионат Екатерина Стратиева, стартиралият в рали "Янер" Антон Титов, както и потенциалните участници в далеч не толкова престижната Европейска купа Димитър Илиев, Крум Дончев и Тихомир Стратиев.
Календар на Балканската рали купа 2013:
- 5 май - рали "Ескишехир", Турция
- 22 юни - рали "Сърбия", Сърбия
- 23-24 август - рали "Арад" (макадам), Румъния
- 14-15 септември - рали "Международен панаир Солун", Гърция
- 5-6 октомври - рали "Стари столици", България