Максималната мощност на двигателя може да надхвърли 700 к.с.
След близо осем месеца работа новият Subaru Impreza на екипажа Калин Бенчев/Александър Спиров бе официално представен пред публика. Състезателният дебют на автомобила ще бъде на рали "Сливен" в края на тази седмица, като по предварителен план Бенчев и Спиров трябва да участват и в оставащите две състезания до края на сезона.
"Идеята се роди преди две години, когато ФИА разреши автомобилите с изтекла хомологация, но покриващи всички изисквания за безопасност, да бъдат вкарани в група Е", заяви по време на представянето Бенчев. "Реално обаче започнахме преди осем месеца."
Цялостният проект на Бенчев далеч не приключва със завършването на автомобила, а тепърва започва. Целта е изготвянето на тръбно шаси, което да се използва като база за окончателната версия. Ако проектът продължи успешно, следващата крачка ще бъде продажбата на частни клиенти.
"След трите ралита ще разглобим целия автомобил до основните му агрегати. Ако всичко върви по план, вече ще имаме готовност за новото тръбно шаси. В момента строим база в Арад, Румъния, която би трябвало да е готова още през октомври. Там ще произвеждаме и тръбната конструкция."
"Не се ограничаваме единствено до рали дисциплината, напротив. Стремим се към рали кроса, както и към пистовите състезания. За щастие работим заедно с един от най-добрите румънски инженери, който буквално ни отвори очите. Оказа се, че сме наясно едва с 20-30% от нещата, които правим."
Автомобилът е изграден на модулен принцип, като всеки от агрегатите е подготвен специално за проекта. Трансмисията например няма директна връзка с палците на волана, които контролират смяната на предавките. Всичко се активира посредством wireless технология и съответната пневматична система. Единственият контролен лост вътре е на хидравличната ръчна спирачка, а самият волан може да бъде свален изцяло от централната колона.
Двигателят е базиран на серийния 2,5-литров агрегат на Subaru, но в случая работният му обем достига 2640 куб. см. Обороудван е с fresh air система, която подпомага работата на турбокомпресора. В момента налягането на системата за принудително пълнене е ограничена на 1,4 бара, но капацитетът й достига 2,7 бара, при които максималната мощност надхвърля 700 к.с. и 820 Нм. За "Сливен" обаче Бенчев ще разполага с 480 к.с. и 690 Нм.
"Автомобилът ми е изключително чужд. И като позиция на седене, и като поведение. Всичко е коренно различно от това, с което съм свикнал. Ето защо максималната мощност е ограничена до 60% от общия капацитет. Важно е и да стигнем до финала в "Сливен", защото за нас това ще бъде първият същински тест. Не можем да си позволим грешки, тъй като единствените резервни части, които ще имаме на разположение, са джанти, гуми и накладки."
Новото Subaru е далеч от окончателната си версия, но Бенчев признава, че вече няма нужното търпение, за да отлага състезателния дебют. Адаптивната кормилна уредба например е заменена със стандартната хидравлична, тъй като по време на тестовете са се появили неочаквани проблеми с функционирането й. Това е нормален етап от развитието на един напълно нов автомобил, признава Бенчев, допълвайки обаче, че тестовете в реални условия са не по-малко ключови за успеха на проекта.
Цялостната инвестиция на този етап възлиза приблизително на 100 000 евро. Ако обаче проектът върви, аналогичният автомобил с тръбна конструкция, базиран на Subaru Impreza N14, ще струва между 85 и 90 000 евро за частни клиенти. "Вече имаме и първия си клиент - Рашид Ал-Кетби, който ще стартира този уикенд в Сливен. Питайте него!", къде на шега, къде сериозно сподели Бенчев.