Среща на два легендарни спортни модела от предвоенните години
През l930 г. в Льо Ман пилотът на Mercedes Карачола и съперникът му от Bentley Бъркин се сражават в оспорван дуел за първото място. Днес автомобилите гиганти отново се срещат на пътя.
Легендата за „слонските гонки” достига своята кулминация – Рудолф Карачола и съотборникът му Кристиан Вернер отправят предизвикателство с един Mercedes-Benz SS (Super Sport) към съперниците си от Grand Prix d’Endurance de 24 Heures du Mans 1930. Както компресорният Mercedes, така и оборудваният с подобна система за принудително пълнене Bentley Blower участват за първи път в маратонското състезание. Bentley стартира в Льо Ман, за да защити титлата си – общо четири победи, а от 1927 до 1929 г. дори в три поредни години.
Двубоят между английския и германския компресорен състезателен автомобил има своя предистория. През 1929 г. Рудолф Карачола с Mercedes е спечелил състезанието за туристически автомобили, организирано в областта Ардс, Северна Ирландия. Сър Тим Бъркин, един от т. нар. „Бентли бойс”, е втори в общото класиране и единайсети с отчитане на хандикап – болезнена загуба, и то тъкмо в престижната родна надпревара. В религиозната война, която се вихри в лагера на Bentley около използването на компресор за повишаване на мощността, този резултат отслабва позициите на Бъркин. Шефът на фирмата Уолтър Оуън Бентли и без това е категорично против принудителното пълнене на неговите двигатели.
Съпротивата на основателя на фирмата
За повишаването на мощността Бентли разчита на увеличаване на работния обем вместо на компресори, каквито използват конкурентите от Alfa Romeo, Bugatti и Mercedes. Според конструктора – основател на фирмата, принудителното пълнене „опорочава конструкцията и влошава издръжливостта” на неговия мотор. Главният му инвеститор Улф Барнато, чиято финансова мощ му осигурява решаващ глас във фирмата, обаче е впечатлен от инициативата на Тим Бъркин. Той разрешава на приятеля си от кръга Bentley да произведе по свой проект 50 компресорни (Blower) автомобила. Толкова са необходими, за да бъде допуснат моделът до участие в 24-часовото състезание в Льо Ман. Наред с тях, също в собствената работилница на Бъркин в Уелин Гардън Сити, биват изработени пет състезателни машини, които участват в надпреварата от името на неговата меценатка Дороти Паджет.
При Mercedes-Benz, обратно, компресорът по начало е част от конструктивната идея, разработена под ръководството на Фердинанд Порше. Живеещият в Щутгарт конструктор работи от 1923 до 1928 г. като член на управителния съвет и ръководител на конструкторското бюро на Daimler, а за кратко време и в новото дружество Daimler-Benz. Състезателните машини от моделите S, SS, SSK и SSKL жънат много успехи: например през 1927 г. Рудолф Карачола печели състезанието при откриването на пистата Нюрбургринг, а през 1928 г. заедно с Кристиан Вернер – Голямата награда на Германия.
Двамата пилоти на Mercedes споделят и участието в Двайсет и четирите часа на Льо Ман през 1930 г. като единствени представители на марката срещу общо пет екипажа с Bentley. Карачола води през първите три обиколки, след което бива изпреварен от Бъркин с най-бързото, компресорно (Blower) Bentley. Със средна скорост от 144,3 км/ч Бъркин прави най-бързата обиколка, като с Blower подобрява с над половин минута собственото си най-добро време от предишната година, постигнато със заводския Speed Six. Компресорното Bentley и заводските машини в цвят British Racing Green започват напрегната битка с белия Mercedes, докато през нощта Рудолф Карачола не отпада преждевременно от надпреварата с изтощен акумулатор вследствие от повреда в динамото. Тогавашните правила не са допускали смяна на акумулаторната батерия. Бъркин и неговият съекипник французинът Жан Шасан обаче също не успяват да стигнат до финала.
В прекия двубой с автомобила на Mercedes Бъркин отначало изостава на четвърто място поради спукана гума, а в неделя по обяд се счупва и коляновият му вал. Второто Bentley Blower с Дъдли Бенджафийлд на волана също отпада – заради повредено бутало.
Близка среща на компресорните гиганти
Решихме да възпроизведем на живо дуела на компресорните състезателни автомобили от 1930 г. За целта събрахме сред уединението на планината Вестервалд два от най-прочутите и автентични представители на моделите – последният от 50-те Bentley Blower, произведени за клиенти, се среща с Mercedes-Benz SS с английски контролен номер „GP10“. Първи притежател на белия великан е бил английският пилот Малкълм Кампбъл. Неговият Mercedes се смята за участвалия в най-много състезания Mercedes-Benz SS на всички времена. Първоначално оборудваният вече с компресора „Elefant“ четириместен автомобил е бил боядисан в цвят Campbell Blue (познат от болидите за скоростни рекорди Blue Bird – „Синя птица”). Още през 30-те години обаче автомобилът е бил покрит с бял лак, както например SS на Карачола и Вернер от Льо Ман.
При пряката среща между двата гиганта Bentley упражнява с пълна сила своето въздействие върху сетивата – като първично груба състезателна машина от стари времена. Той отговаря напълно на характеристиката, дадена от Еторе Бугати – „най-бързия камион в света”. И при сравнение на шума от двигателите четирицилиндровият Blower сякаш пее песен от други времена на фона на сърдито тътнещия германски редови шестак. Но независимо че навремето нито един Blower Bentley не е спечелил състезание, днес неговият ореол на класик може да бъде сравнен с ореола на изтребителя Spitfire.
И двата автомобила изглеждат като динозаври, пример за спортни машини от старата школа: големите двигатели, тежките носещи рами, старомодните форми на каросериите с висок център на тежестта бързо се превръщат в отживелица. През 1930 г. в Льо Ман накрая Bentley празнува последната си за дълги години напред победа в общото класиране, извоювана от два Speed Six, разполагащи с шестцилиндров атмосферен мотор с 6,6 литра работен обем. След този пети успех за автомобилите от Крикълуд на Льо Ман фирмата закрива състезателния си отдел.
„В тази юнска неделя на 1930 г. настъпи краят на дните на Bentley, но сагата им приключи с една славна глава”, пише английският автомобилен историк Дитлив Андърс Клаусигър в своята ретроспекция за успешните години на легендарната английска фирма на Уолтър Оуън Бентли. Според бившия шеф произвежданите против волята му ненадеждни Blower Bentley носят част от вината за залеза на марката. През следващата година тя е погълната от Rolls-Royce.
Втори шанс за компресорния Mercedes
Компресорните модели на Mercedes обаче получават още един шанс в Льо Ман – през следващата 1931 година живеещият като емигрант във Франция руски частен пилот Борис Ивановски и неговият френски съекипник Анри Стофел сатрират с един SSK в прочутото състезание за издръжливост, провеждано в департамента Сарт. За разлика от колегите си в марковия отбор от 1930 г., те успяват да стигнат до финала и завоюват второ място в общото класиране след бившия конкурент с компресорно Bentley Тим Бъркин, който вече се състезава с Alfa Romeo.
Днес и двамата компресорни съперници, Bentley и Mercedes, отдавна са спечелили своето неизменно място в автомобилната Зала на славата. Наистина в състезанията Mercedes-Benz е постигнал доста повече успехи – но и Bentley вече е победил в битката с времето.
Технически данни
Mercedes-Benz 27/180/250 модел 710 SS
Двигател
Шестцилиндров редови мотор с водно охлаждане (M06); принудително включван компресор Roots, двойно запалване (комбинирано магнетно и акумулаторно), колянов вал с четири основни лагера, по два висящи клапана на горивна камера, задействани чрез горен разпределителен вал, задвижван с царски вал и колела с наклонени зъби, карбуратор с възходящ поток
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 100 x 150 мм
Работен обем: 7065 см³
Мощност: с компресор 250 к.с. при 3300 об./мин (без компр. 170 к.с.).
Силово предаване
Четиридисков сух съединител, несинхронизирана четиристепенна трансмисия с колела с прави зъби, задно предаване.
Каросерия и ходова част
2+2-местна алуминиева каросерия със скелет от буково дърво, долна рама от пресована стомана с U-образен профил, кормилна уредба с винтов механизъм, механично задействани барабанни спирачки на четирите колела, джанти със стоманени спици
Отпред: твърд мост с полуелиптични листови ресори и хидравлични амортисьори
Отзад: твърд мост с фрикционни амортисьори, полуелиптични, долно разположени ресори
Гуми: 6,50–20.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4700 x 1700 x 1750 мм
Междуосие: 3400 мм
Предна/задна следа: 1420 мм
Тегло: 2000 кг.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 210 км/ч
Разход: 27 л/100 км.
Период на производство и тираж
От 1928 до 1934 г., 115 екз. (от тях шест състезателни).
Bentley 4,5 litre Blower
Двигател
Четирицилиндров редови мотор с водно охлаждане; компресор Amherst Villiers (модел Roots), двойно магнетно запалване, колянов вал с пет основни лагера, по четири клапана на горивна камера, задействани чрез горен разпределителен вал, задвижван с царски вал, монолитни цилиндри с горивни камери, мазилна система с циркулация под налягане, смесообразуване с два карбуратора SU.
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 100 x 140 мм
Работен обем: 4398 см³
Мощност: 200 к.с. при 3900 об./мин
Силово предаване
Еднодисков сух съединител, несинхронизирана четиристепенна трансмисия, задно предаване.
Каросерия и ходова част
Смесена конструкция от стомана и опънато платно (Weymann) върху носеща рама с надлъжни греди от пресована стомана с четири напречни траверси, кормилна уредба с червячен механизъм, барабанни спирачки на четирите колела с механично задействане, джанти със стоманени спици
Отпред: твърд мост с полуелиптични листови ресори
Отзад: твърд мост с полуелиптични, окачени отдолу листови ресори, фрикционни амортисьори
Гуми: 6,00 x 21.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4445 x 1740 x 1600 мм
Междуосие: 3302 мм
Предна/задна следа: 1422 мм
Тегло: 1727 кг.
Динамични характеристикии разход
Максимална скорост: 200 км/ч
Разход: около 27 л/100 км.
Период на производство и тираж
От 1929 до 1931 г., 55 екз. (само 4,5-литровите компресорни).
Текст: Дирк Йохе
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт