Впечатления от едно необикновено изживяване с една необикновена машина
Лесно ли се е управлявал първият автомобил? Ако съдим по изработената в наши дни реплика, с каквато разполага музеят на Mercedes-Benz, гениално простата конструкция на триколесното возило е толкова съвършена, че изисква минимални усилия.
Най-трудно е стартирането на двигателя. След като поставите малкия превключвател под седалката в положение на контакт и регулирате притока на горивна смес с кръглото кранче под него, хващате здраво маховика и го завъртате рязко. След няколко опита едноцилиндровият мотор с работен обем 0,95 л и мощност 0,6 к.с. започва да работи на празен ход с около 500 об./мин. Тогава можете да се качите на двойната седалка и да хванете с едната си ръка лоста на трансмисията, а с другата – кормилото.
Когато преместите лоста напред, автомобилът потегля и ускорява, доколкото му позволява подадената с кръглото кранче газ. Максималната скорост е 12 км/ч. Спирането става, като дръпнете лоста назад. Това е всичко. Трябва да спазвате обаче две условия – да не изкачвате продължителен наклон, защото разполагате само с инерцията на маховика, и да не попадате в ситуация, в която се налага рязко спиране.
Скъп спомен
Наскоро музеят на Mercedes обяви, че продава две подобни реплики чрез фирмата All Time Stars. Срещу 151 000 евро клиентът получава освен първия автомобил плакет със сериен номер и дървено сандъче с ръководство за употреба и копие от патента на Карл Бенц. Поради липсата на ефикасни спирачки обаче Benz Patent-Motorwagen не е сертифициран за експлоатация по пътната мрежа. В замяна на това той предлага незабравима среща с автомобилната история.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов, Mercedes-Benz Museum