Един тест на автомобилния клуб ADAC с неочаквано тревожни резултати
Германският автомобилен клуб ADAC и австрийският му партньор ÖAMTC провериха 270 автомобила със системи за безключов достъп и установиха, че почти всички тествани модели лесно могат да бъдат отворени и откраднати.
„Наскоро бяха изпробвани 273 автомобила с 'Keyless-Go' и само четири от тях не можеха да бъдат отворени. Повечето производители очевидно не искат или не могат да ликвидират тази пробойна в сигурността”, критикува специалистът от ÖAMTC Щефан Кербел. „В момента автомобилите със система 'Keyless-Go' са значително по-лесни за крадене от други превозни средства. Единствено четири модела на Jaguar, респ. Land Rover не можеха да бъдат отключени в нашите тестове. Значи, можело и иначе – тук останалите производители трябва бързо да наваксат”, изисква експертът. От автоклуба са на мнение, че собствениците трябва да са в състояние да изключват радиофункцията.
Изобщо не са необходими задълбочени познания, например по хакерство или източване на данни, за да бъде отворен автомобил с „Keyless-Go“. За това е достатъчен един свободно и легално достъпен удължител на обхвата, с който изпитателите отварят автомобилите и потеглят с тях за секунди, без да оставят видими следи.
Трикът се състои в това, че един крадец, носещ уред, трябва да е близо до ключа, а друг, с втори уред – близо до вратата на автомобила. Така обхватът на радиосигналите се удължава с няколкостотин метра, твърдят от ADAC. Това работи и тогава, „когато ключът е в ръката или собственикът му седи в бирарията с ключ в джоба на панталона”. Двата уреда, чиито компоненти могат да се купят във всеки магазин за електроника срещу около 100 евро, се изработват съвсем лесно.
Без следи от взлом
Когато двигателят веднъж е запален, той ще работи, докато се изпразни резервоарът. Евентуално крадецът може да зареди автомобила и при работещ мотор. Понеже по автомобила няма следи от взлом, притежателите са заплашени от подозрения в застрахователна измама, когато например откраднатият автомобил бъде изоставен с угаснал двигател.
Метод за предпазване са съответните калъфи за ключове, които блокират радиовълните. Тогава обаче водачът трябва да изважда ключа преди всяка употреба и после отново да го поставя в калъфа.
Заключение
Пълна сигурност не съществува, но автомобилните производители могат лесно да сведат до минимум риска, като снабдят ключа с проста функция за изключване.
Холгер Витих
ТЕСТВАНИТЕ ОТ ADAC МОДЕЛИ, ПРИ КОИТО Е ВЪЗМОЖНО НЕЗАКОННО ОТВАРЯНЕ НА АВТОМОБИЛА И СТАРТИРАНЕ НА ДВИГАТЕЛЯ
Alfa Romeo
Giulia (4/2016), Stelvio (09/2017).
Audi
A3 (10/2015), A3 (09/2017), A4 (09/2015), A4 avant (09/2015), A4 avant g-tron (05/2017), A5 (05/2016), A5 Cabrio (12/2016), A6 (09/2014), A6 allroad (01/2012), A7 Sportback (07/2018), A8 (08/2017), Q2 (05/2016), Q7 e-tron (09/2017), R8 (12/2015), S5 Sportback (10/2016), SQ7 (03/2016), TT RS (08/2016), TTS (12/2014).
BMW
218d (03/2018), 225xe (07/2016), 230i (07/2017), M240i Coupé (07/2017), 318i (20/2015), 318d (08/2016), 320d (01/2019), 440i Grand Coupé (03/2017), 520d (11/2016), 520i (07/2017), 520d (07/2018), 520d touring (07/2018), 530d Touring (03/2017), 630 GT (11/2017), 640d (01/2016), 730d (08/2015), 730d (03/2017), 740 (05/2015), 740d (03/2016), 840d Coupé (09/2018), i3 (09/2014), i3 94 Ah (07/2016), i3 94 Ah (05/2016), i3 (11/2017), i3 120 kWh (02/2019), i8 Roadster (03/2018), X1 (11/2015), X1 SDrive 18d (06/2016), X1 18d (06/2018), X2 (12/2017), X3 (10/2017), X3 xDrive 20i (02/2018), X4 xDrive 30i (05/2018), X5 30d (10/2018), Z4 m40i (01/2019).
Citroen
C3 Aircross (01/2019), C3 Pure Tech (11/2016), C4 Picasso (07/2014), C4 Picasso HDI (05/2014), DS4 CrossBack (11/2015), Spacetourer (08/2016).
DS Automobiles
DS7 (12/2017).
Fiat
124 Spider (05/2016), 500x (05/2017).
Ford
Eco-Sport (10/2015), Eco-Sport 1.5 (07/2018), Edge (05/2016), Edge (11/2018), Fiesta (07/2017), Fiesta (06/2017), Fiesta Active Plus (06/2018), Focus RS (04/2016), Focus Turnier (11/2018), Galaxy (05/2014), Kuga Vignale (01/2017), Mustang (09/2015), S-Max (11/2015).
Honda
Civic (12/2018), CR-V (01/2019), HR-V (06/2015).
Hyundai
i10 (11/2016), i20 (05/2018), i30 (05/2015), i30 (06/2017), i30 1.4 T-GDI (01/2017), i30 (01/2018), i40 (04/2016), Ioniq (01/2017), Ioniq (06/2017), Ioniq Hybrid (09/2018), iX35 Fuel Cell (06/2015), Nexo (05/2018), Kona (07/2018), Kona 1.0 T-GDI (11/2017), Santa Fé (08/2015), Tucson 1.6 (07/2018).
Jaguar
F-Pace (06/2016).
KIA
Ceed (07/2018), Ceed 1.6 CRDi (07/2018), Ceed Sportswagon (09/2018), Ceed GT (01/2019), Niro Hybrid (07/2016), Optima (11/2015), Optima (08/2016), Optima Plugin-Hybrid (10/2016), Optima (05/2018), Optima (09/2018), Pro Ceed (01/2019), Rio 1.0 F GDI (01/2017), Sorento (10/2017), Sportage CRDI (04/2017), Sportage 2.0 CRDI (07/2018), Stinger (09/2018), Stonic 1.0 (08/2017).
LandRover
Discovery (06/2016), Range Rover Evoque (09/2015).
Lexus
CT 200 (11/2017), ES300h (12/2018), RX 450h (12/2015).
Mazda
2 Skyactive 90 Kizohu (05/2018), 3 (02/2019), 3 Skyactive (04/2016), 3 Skyactive (12/2016), 6 (07/2018), CX-3 (07/2018), CX-5 (03/2015), CX-5 (09/2017), MX-5 (04/2017), MX-5 (07/2018).
Mercedes
A 200 AMG (02/2018), C 220 D (05/2018), C 200 (05/2018), B 220D (10/2018), E 220 Cabrio (05/2017), E 22d (12/2015), E 220d T-Modell (08/2016), E 400 Coupé (01/2017), E 400d AMG (12/2017), S 400d (08/2017).
MINI
Clubman (08/2015), Cooper S Cabrio (04/2016), Cooper Countryman (01/2017), Cooper Countryman (07/2018), One (07/2018).
Mitsubishi
Outlander (05/2016), Outlander (12/2013), Outlander (08/2018), Space Star (03/2016).
Nissan
Leaf (05/2012), Leaf (05/2016), Leaf (04/2018), Micra (05/2017), Navara (11/2016), Qashqai (02/2016), Qashqai+2 (11/2013), Qashqai 1.6 dCi (08/2017), Qashqai (12/2018).
Opel
Ampera (03/2012), Apera E (01/2017), Astra (04/2016), Crossland X 1.2 DI (03/2017), Crossland X 1.2 DI (06/2018), Grandland 1.2 DI (08/2017), Grandland X (03/2018), Insignia Grand Sport (05/2017), Insignia 1.5 (05/2017), Insignia Sports Tourer (05/2017), Insignia (07/2017).
Peugeot
308 SW 2.0 (12/2017), 508 SW (05/2012), 508 1.6 (07/2018), 3008 (10/2016), 5008 Blue HDi 150 (05/2017).
Renault
Captur (03/2016), Captur TCe 120 (06/2017), Clio (10/2016), Grand Scenic (02/2017), Kadjar (05/2015), Kadjar (02/2017), Kadjar (12/2018), Koleos (06/2017), Megane (01/2016), Megane Grandtour (08/2016), Megane TCe 140 (11/2018), Scenic (10/2016), Scenic (08/2017), Scenic (10/2016), Talisman (12/2015), Talisman Grandtour (05/2016), Traffic (11/2015), Zoe (12/2016).
Seat
Arona (08/2017), Ateca (05/2016), Cupra Ateca (09/2018), Ibiza (03/2017), Leon 1.4 TSI (11/2016), Leon (11/2017), Tarraco 4Drive (11/2018).
Skoda
Fabia 1.0 Style (11/2018), Karoq 1.5 TSI (09/2017), Kodiaq (11/2016), Kodiaq (02/2019), Octavia (12/2015), Octavia (02/2016), Octavia 1.4 TSI (04/2017), Octavia 1.5 TSI (01/2018), Octavia Combi RS (06/2017), Rapid Spaceback (07/2017), Superb 1.6 TDi (12/2015).
SsangYong
Rexton (10/2017), Tivoli XDi (09/2015).
Subaru
Forester 2.0 D (08/2017), Impreza (11/2017), Levorg (08/2015), Outback (03/2018), XV (11/2017).
Suzuki
Baleno (04/2016), Ignis (01/2018), Swift (03/2017), Swift Sport (04/2018), SX4 S-Cross (07/2016), Vitara (09/2015).
Tesla
Model S P85 (11/2014), Model X (06/2017).
Toyota
C-HR 1.8 Hybrid (11/2016), C-HR (12/2016), Mirai (02/2016), Prius (10/2007), Prius 1.8 Hybrid (01/2016), Prius Plug-in-Hybrid (03/2017), RAV4 (12/2015), Verso (07/2015).
Volvo
V40 (05/2016), S90 (06/2016), S90 D5 (09/2016), V60 (05/2018), V60 D3 (07/2018), V60 Cross Country (11/2018), V90 D5 (09/2016), V90 D3 (07/2018), V90 D4 (01/2018), XC 40 (01/2018), XC 40 (05/2018), XC 60 (12/2017), XC 60 D4 RAWD (12/2018), XC 60 T5 (11/2018), XC 90 D5 RAWD (11/2018), XC 90 T8 (12/2016).
Volkswagen
Arteon 2.0 TDI (04/2017), eGolf (03/2017), Golf 7 TSI (08/2015), Golf 7 Variant 1.4 TSI (08/2015), Golf 7 1.5 TSI (11/2016), Golf 7 GTD (10/2013), Golf 7 GTD (12/2016), Passat 2.0 TDI B8 (12/2016), Passat GTE B8 (11/2016), Passat (09/2018), Polo (02/2019), Tiguan AD1 (03/2016), Tiguan AD1 (07/2016), Tiguan Allspace (09/2017), Touran 5T (12/2015), Touareg 3.0 V6 (04/2018).