Първата система с автоматичен контрол се появява през 1996 г.
Днес автоматичните чистачки могат да бъдат открити в множество автомобили, включително и компактни. Чистачките обаче, които се активират сами при наличие на първи признаци за дъжд и настройват работата си в зависимост от неговата интензивност, не са новост, макар че на практика оптималната им работа е факт едва отскоро.
Първата нормално функционираща система с автоматичен контрол на чистачките се появява през 1996 година в луксозното подразделение на GM Cadillac в моделите STS, Eldorado и DeVille се нарича Rainsense и впоследствие е интегрирана и в модели на други подразделения, като Buick.
Първите опити за създаване на автоматични чистачки като тази на Citroën SM датират от 1970 година, но не са никак надеждни. В системата на авангардната френска марка обаче има определена специфика: тя регулира интервалите на включване на чистачките в зависимост от интензивността на дъжда, но забележете – регулирането става не с помощта на оптични датчици, а на базата на силата на тока преминаващ през намотките на електромотора. В случай че стъклото е по-мокро, перото на чистачката се движи по-лесно върху него и използва по-малко енергия, тоест консумира по-малко ток. Контролната електроника на SM използва този показател индиректно, оценявайки интензивността на дъжда. SM обаче е сравнително скъп и рядък автомобил. Последващите го опити за създаване на подобна система не са много успешни.
В днешни дни системата в автомобилите на GM продължава да се нарича Rainsense, а базовите функции не са се променили съществено от 1996 година насам. Днес обаче дъждовните капки се установяват с помощта на модул, монтиран в предното стъкло на гърба на огледалото. Той включва осем LED елемента и система от оптични датчици, до които тя достига. Когато стъклото е сухо, светлината от LED елементите се отразява от стъклото и се връща към датчиците. Когато на пътя върху стъклото се появи капка, част от светлината се пречупва и разсейва от сензорните елементи и системата задейства чистачките.
Преди 18 години тази система е нещо наистина високотехнологично, а ранните версии на GM изискват водачът да активира автоматичния режим. Често обаче чистачките се задействат и при паркирал автомобил, а за сметка на това фина водна мъгла или пръски от пътя не се регистрират от нея. Опасни са и ситуации, в които автомобилът се мие на автоматична автомивка.
Базовата архитектура и принцип на работа не са се променили съществено с времето, но благодарение на по-бързите процесори на компютрите и по-прецизните сензори автоматичните чистачки работят почти без проблеми. При някои производители все още е необходимо включване на автоматичния режим, но при повечето от тях, той е активиран през цялото време.
За мнозина подобна автоматична система може да изглежда излишна и дори неприятна, но подобни твърдения биха могли да се отнесат и към адаптивните предни светлини, предавателните кутии и автоматичното блокиране на вратите. Както въпросните светлини обаче тези чистачки подобряват безопасността, намалявайки разсейването и увеличават видимостта.