Ford Sierra RS Cosworth 4x4 и Opel Calibra Turbo 4x4 - неокласици за ценители
Спортните версии в гамата на даден модел невинаги се задвижват от най-големия възможен двигател. Като в случая с нашите два автомобила, в които голямата мощност се осигурява от двулитров четирицилиндров турбомотор, а не от V6 машина.
Както Ford Sierra RS Cosworth 4x4, така и Opel Calibra 2.0i Turbo 4x4 могат да бъдат оценени по достойнство само от същинските познавачи и ценители на автомобилите и техниката на 80-те и 90-те години като наистина специални модели – заради усилията за разработването им и качествата, които притежават. Спортният дух е обединяващото звено в същността на тези две коли, но външният му израз е коренно различен. Погледът наляво ни разкрива спортно купе с оптимизирана по отношение на аеродинамиката каросерия, която и след 30 години изглежда модерна и неостаряваща. Opel представя Calibra през 1989 г. като нов носител на надеждата и проява на спортните гени на марката. Три години по-късно се появява и авангардната Calibra Turbo със задвижване на четирите колела – впрочем и до ден днешен остава непонятно как толкова високотехнологичен автомобил може по това време да се предлага на цена под 50 000 марки.
От другата страна е класическият седан, който само при внимателно взиране може да бъде разпознат като спортна версия на Sierra. Мнозина клиенти не харесват прекалено яркото оперение на предшественика (1986–1989) с неговия фамозен заден спойлер. Те искат нещо по-добро, по-мощно, но не в толкова арогантна обвивка. През 1990 г. желанията им се сбъдват и те го получават.
Колкото философски и технологични подобия, толкова и различия имат двата модела. Като например еднаквата концепция с двулитровия четирицилиндров мотор с принудително турбопълнене, постоянното задвижване на четирите колела и спортната ходова част. Но и различната компановка с напречно разположение на двигателя и платформа за предно предаване в единия случай, надлъжен двигател и платформа за задно предаване в другия. И двата автомобила са аутсайдери, които не разполагат с тълпи от поклонници, но притежават ярка атлетична същност. Сърцата им туптят в ритъма на турбокомпресорите с вдъхновяващия импулс на допинга и са много далеч от балансираните даунсайзинг агрегати от настоящето. 90 процента от въртящия момент се осигуряват в интервала от 2900 до 5900 об./мин при мотора на Ford и между 2400 и 6000 при този на Opel. Максималната мощност, която постигат, е в порядъка на 220 к.с. – дори при Opel, който според официалните данни на производителя трябва да предлага 204 к.с. и 280 Нм въртящ момент. „Подобно явление може да се очаква от турбомоторите“, отбелязва многозначително Валтер Шлютер, наблюдавайки числата, които се изписват на дисплея на измервателния стенд – точно 224,3 к.с. и 307,4 Нм регистрира Calibra, чийто километраж иначе отчита немалките 210 000 километра пробег.
Шлютер е собственик на автомобила, който участва в нашата фотосесия, и знае всичко за този модел. Неговият първи автомобил е бил Calibra, а до момента е притежавал точно осем такива. Особено специална за него е версията Cliff Motorsport Edition, сглобявана във Финландия, от която
само 11 бройки са във вариант Turbo. Това издание на модела, ознаменувало победата в шампионата ITC през 1996 г., е оборудвано от Irmscher и се отличава с променени предна и задна броня, прагове, заден спойлер, с 16-цолови лети джанти BBS, снижено с 20 мм окачване и лайстни на праговете с надпис Irmscher. Оборудването на нашия автомобил включва и CD аудиоуредба Bose Sound System II с десетканален усилвател, но особено ценен е надписът Cliff на задната част и вратите, както и плакетът с номер 030 на средната конзола в интериора, идентифициращ автомобила като един от 630-те екземпляра от специалната серия Cliff с четири- и шестцилиндрови двигатели.
Четири вместо шест
Предстои ни да разберем дали решението на инженерите от екипа на Фриц Индра да използват за задвижването на спортния модел четирицилиндров мотор е правилно. Турбоагрегатът реагира с разбиране при подаване на газ, набира хомогенно обороти, но става истински спонтанен тогава, когато преодолее изцяло турбодупката, или щом достигне отметката от 3500 на оборотомера. За основа на двигателя C20LET е послужил базовият двулитров агрегат с атмосферно пълнене C20XE със 150 к.с., който е увеличил мощността си с повече от една трета с помощта на специфичния турбокомпресор. Става дума за това, че корпусът на турбината на последния (K16) е интегрална част от отливката на изпускателните колектори. Подобно решение не само спестява тегло и място, но и спомага за по-спонтанната работа на агрегата и повишава ефективността му. При рязко подаване на газ Calibra леко придръпва, сякаш за да предупреди какво ще последва след това. Комбинацията от двойно предаване, по-ниското (в сравнение със задвижваната от V6 мотор версия) тегло върху предния мост и следващия от това по-добър теглови баланс дава възможност за много по-динамично и предвидимо поведение на автомобила в завоите без загуба на самообладание.
Майсторът на дългите разстояния
Спортната ходова част с деликатно снижено окачване не губи значително от комфорта си дори при по-неравни пътища. При това акустиката в интериора позволява елегантното поднасяне на палитра от звуци. А при изработката Opel демонстрира завидни възможности, представяйки салон, типичен за доста по-висококласни автомобили. Перфектно композираната като предавателни числа шестстепенна трансмисия осигурява на водача възможност да избере точната предавка, макар че превключването не е на най-високо ниво. През голяма част от времето по междуградски пътища движението може да става на пета и шеста предавка, с което мощният Opel демонстрира характера си на GT модел за дълги пътувания.
Cosworth атакува по свой си начин
Нещата при Sierra стоят по коренно различен начин. Факта, че е конструиран седем години по-рано, човек може да забележи веднага по шума от твърдите пластмаси в интериора, които скърцат и пукат при всяка по-голяма неравност на пътя. По тази причина е по-добре водачът да ги игнорира и да фокусира вниманието си върху звука на четирицилиндровия двигател Cosworth с 220 к.с. Окъпаната му в червено глава е ярък визуален завършек на чугунения цилиндров блок. След като загрее до оптимална температура, той едновременно демонстрира повече сила от агрегата на Opel и по-малко хармонична работа. Турбодупката е по-силно изразена, а турбокомпресорът сякаш се активира на степени – с първоначален по-лек импулс при около 2500 об./мин, а след това с още повече мощ при около 3500 об./мин.
Това не пречи на Sierra да поднася на шофьора си активно поведение – кормилното управление реагира по-директно, ходовата част е по-стегната и това веднага се отразява върху начина, по който автомобилът „стои“ в завоите. Петстепенната трансмисия с извити зъби MT75 и превключващ механизъм със сачмени лагери осигурява бързо и прецизно преминаване от една на друга предавка. С помощта на планетарен диференциал въртящият момент се предава към предния и задния мост в пропорция 34 към 66 процента и по този начин съчетава усещането за динамика на задното и сцеплението на двойното предаване. Инженерите на Ford определено са успели с настройката на последното, така че нищо да не се губи от спортния дух на автомобила. В известна степен това се дължи и на факта, че предният диференциал е разположен в средата и двата предни полувала са с еднаква дължина. Така въпреки възрастта си и по-дискретния си характер от иначе високотехнологичния автомобил от Рюселсхайм моделът на Ford демонстрира на пътя качествата си, които иначе крие умело зад фасадата на дизайна.
Аналите на моторните спортове
С участията си в сериите DTM Sierra Cosworth 4х4, задвижвана от двулитров мотор с 350 к.с. и 520 Нм, демонстрира качествата си, като през 1991 г. печели четири от седем състезания. През 1992 г. моделът печели всички състезания, а Рюдигер Шмид грабва титлата. Opel участва през 1994 г. с Calibra в ITC (International Touring Car Championship), т.нар. международен DTM, включвайки осем автомобила Calibra V6 (470 к.с.) и висококласни пилоти като Клаус Лудвиг, Уве Алцен, Ханс-Йоаким Щук и Мануел Ройтер. През 1996 г. те завоюват три победи и с 218 точки печелят титлата.
Заключение
Редакторът Кай Клаудер: Opel е идеален спътник за дълги пътувания. Той предлага по-хармонично разгръщане на мощността и по-комфортно поведение. С дискретния си външен вид Sierra може да предизвика доста шофьори на туниговани TDI модели. Той е вълк в овча кожа и с него шега не бива.
Текст: Кай Клаудер
Снимки: Росен Гарголов
Технически данни
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 | Opel Calibra 2.0i Turbo 4х4 | |
---|---|---|
Работен обем | 1994 куб.см | 1998 куб.см |
Мощност | 220 к.с. (162 кВт) при 6000 об./мин | 204 к.с. (150 кВт) при 5600 об./мин |
Максимален въртящ момент |
290 Нм при 3500 об./мин | 280 Нм при 2400 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,9 сек | 6,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
н.д. | н.д. |
Максимална скорост | 240 км/ч | 245 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,5–13 л/100 км | 8,5–11 л/100 км |
Базова цена | н.д. | 54 565 марки (1996 г.) |