Делят ги 45 години – среща на най-спортните седани на BMW от две различни епохи
Последният спортен седан на BMW с атмосферен осемцилиндров мотор е решил да навести своя прародител. Преди повече от 50 години един скромен модел с четири врати е играел ролята на днешните M3 и M4. Наричали са го 1800 TI, спортно изпълнение.
Годината е 1965-а. Рок идолите “Ролинг стоунс” току-що са запели „Satisfaction“, в ГДР въвеждат противозачатъчните таблетки, а правителството на ФРГ намалява подоходния данък. Между Аугсбург и Мюнхен се движи първият свръхбърз влак, достигащ максимална скорост 200 км/ч.
Някак между другото фирмата BMW извежда на сцената един спортен автомобил в одеждите на обикновен седан. Вярно, че Giulia TI на Alfa Romeo се е появила малко по-рано, но нещата започват да стават наистина сериозни, когато баварците също написват „TI” върху задницата на своя автомобил, кръщавайки го 1800 TI – което би трябвало да означава Touring International.
Вдъхновен от успеха на пистите
Впрочем какъв ти туризъм! Моделът TI, който извлича от своя 1,8-литров четирицилиндров мотор цели 110 к.с., се превръща в страшилище за елита с трилъчна звезда върху предния капак. Небиещият на очи седан е толкова бърз, че в Германия с него могат да се мерят само много по-скъпите шестцилиндрови модели на Mercedes. И разбира се, шепа изделия на Porsche. В състезателната си версия TI бързо се превръща в конкурент на Alfa GTA и Lotus Cortina. С 1800 TI Хуберт Хане си устройва зрелищни дуели – срещу Андреа Адамик с Alfa и Джон Уайтмор с Lotus той сътворява истински шедьоври на плъзгането под страничен ъгъл. Хане лети със своето BMW така, сякаш всяко състезание е последно.
Като логично следствие от това себераздаване BMW представя една по-наточена версия на TI, предназначена за клиенти с лиценз за състезателни пилоти. Официално тя се нарича TI/SA (което се произнася “те-и-ес-а”) но всички я наричат просто “Тиза”. Буквите SA (от Sportausführung = спортно изпълнение) не се появяват никъде по самия автомобил, така че TI/SA е класически вълк в овча кожа.
Допингът е плод на традиционната автомобилна медицина, като рецептата включва по-висока степен на сгъстяване, по-големи двойни карбуратори Weber вместо серийните Solex, разпределителен вал с по-остри гърбици и 300-градусово застъпване, по-големи клапани. Към това се прибавя петстепенна скоростна кутия с гъсто наредени предавки, по-широки колела и по-дебели стабилизатори – и ето че базата за успешната спортна кариера е вече налице. “Гарантирана мощност от 130 к.с. при серийна изпускателна уредба” – обещава заводът производител, а състезателните мотори с адски шумния спортен ауспух от списъка с допълнително оборудване достигат 160 к. с. Това е достатъчно, за да постави на място всички конкуренти в легендарното 24-часово състезание в Спа-Франкоршан.
Произведени са общо 200 броя TI/SA – 100 за Европа и 100 за Америка. За участието си в журналистическото рали “Марта” в Австрия екипът на auto motor und sport взема назаем един предсериен екземпляр и е толкова впечатлен, че тестовият автомобил остава в редакцията, докато успеят да измерят точно всичките му характеристики. Получават се сензационни стойности – 8,9 секунди от 0 до 100 км/ч и максимална скорост 193 км/ч, направо супервеличини за един четириместен седан с работен обем 1,8 литра. TI/SA просто издухва Mercedes 230 SL, който ускорява до 100 км/ч за 9,7 секунди.
В брой 24 от 1964 г. Манфред Янтке пише: “В класа на туристическите автомобили до 2000 куб. см това BMW е абсолютният лидер за момента.” С него Хуберт Хане съумява да вземе за десет минути и 25 секунди Северната отсечка на Нюрбургринг, която тогава все още не е “обезвредена” чрез серия от преустройства. Фотографът на auto motor und sport Ханс Петер Зойферт съпровожда Хане при един такъв рейд и според свидетели цветът на лицето му удивително се слива с околната зеленина.
Няколко десетилетия по-късно дядото посреща своя внук, кръстен с името М3. Удивлението му няма край – четирите цилиндъра са станали осем, работният обем е над два пъти по-голям, а мощността е нараснала повече от тройно. Все пак ситите години на благополучие са добавили малко тлъстинка – 1800 TI/SA е тежал точно 1088 кг, докато при M3 с четири врати стрелката на везните застива върху 1605 килограма.
Но пък докато старецът, който няма дори сервоусилвател на волана, се тресе от ужас върху пружините си при вида на всичките климатико-навигационни чудесии и пълната електрификация, младокът основателно може да се похвали със защитата, която предлага на своите пасажери. При 1800 TI тя се състои единствено от предпазни колани, и то монтирани само по желание от търговците. В случай на катастрофа, след която пътуващите в М3 биха излезли от автомобила шокирани, но невредими, в стария ТІ те биха загинали на място.
Естествено, във всяко от изпитанията за динамика на пътя по-младата хала не оставя дори сянка от шанс за спортиста ветеран. Все пак при него сценарият е някак по-вълнуващ – TI/SA не може да бъде управляван с два пръста, тук има нужда от мъжка хватка. Силата и умението заместват сервоустройствата, ABS и ESP. Дори само съвсем леко смекченият от спортния филтър звук от засмукването на въздуха през двата мощни карбуратора моментално ви влиза под кожата и тогава буквално усещате как се завихря горивната смес. Поради стръмните гърбици на разпределителния вал под 4000 оборота не се случва нищо интересно, страстите се разгарят чак при 5000 об./мин, а ние не искаме да настъпваме ветерана за повече, тъй като основно ремонтираният му двигател още е във фаза на разработване.
Скици от миналото
Човек непременно трябва да се пренесе назад във времето, за да възприеме тогавашните понятия за мощност и бързина. Ето, пред нас флегматично се тутка някакъв Opel Olympia – издухваме го на втора предавка. Ами господинът с меката шапка в Mercedes 220 SE? Той ще разбере какво му се е случило чак когато види златните букви TI до задния номер. По второстепенните пътища спортното BMW няма сериозни съперници, тъй като ограничението от 100 км/ч все още изглежда безкрайно далече.
Последният атмосферен M3 не е можел да се радва на подобно превъзходство. Причина за това са правилниците и обстановката по пътищата – но и фактът, че много бързите автомобили вече са били и много на брой. Не се е променило само едно – според Манфред Янтке BMW TI/SA е един от върховете в годишната програма от тестове на auto motor und sport. Точно какъвто беше и осемцилиндровият М3.
Заключение
Петдесетгодишният ветеран е безспорен класик – изключителен за времето си модел, изработен в малък тираж. Десетгодишният му внук далеч не е толкова рядък, но славата му на последен осемцилиндров атмосферен М3 тепърва ще му печели почитатели в епохите на даунсайзинг и електрификация.
Текст: Гьоц Лайрер
Снимки:Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
BMW 1800 TI/SA | BMW M3 (Е90) седан | |
---|---|---|
Работен обем | 1773 куб.см | 3999 куб.см |
Мощност | 130 к.с. (96 кВт) при 6100 об./мин | 420 к.с. (309 кВт) при 8300 об./мин |
Максимален въртящ момент |
160 Нм при 5200 об./мин | 400 Нм при 3900 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,9 сек | 4,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
н.д. | н.д. |
Максимална скорост | 193 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
н.д. | н.д. |
Базова цена | 13 500 марки (в Германия, 1965 г.) | 64 750 евро (в Германия, 2009 г.) |