Две надраснали класа си елитни купета с четири врати и 140 к.с.
На моменти човек добива впечатлението, че вече са останали само SUV деривати, но това е заблуждение – и BMW 218i Gran Coupé, и Mercedes CLA 180 произхождат от компактния клас. Те са приели образа на купета с четири врати, извити очертания на покрива и малко атмосфера от висшия клас.
Нямаме намерение да кръжим дълго около темата, а веднага ще формулираме нашите искрени благодарности – за това, че все още на пазара се появяват седани с нисък покрив като Mercedes CLA. Или като наскоро излязлото BMW Gran Coupé. Защото бяхме започнали сериозно да се опасяваме, че в дизайнерските отдели вече проектират почти само SUV модели.
Сега искрено се радваме, че при тестовите шофирания имаме възможността да седим подчертано дълбоко. Понеже, за щастие, гърбът ни все още не изисква по-високо място за качване и слизане. А нашето разбиране за статут е замръзнало във времена, в които хората се възхищаваха на елегантните модели с четири врати. Освен това по шосета с много завои наистина ценим високо предимството на ниския център на тежестта благодарение на снижения покрив.
След множеството повдигнати каросерии в тестовото ни всекидневие слизането с един етаж по-ниско се превръща в изкачване по стълбата на удоволствието от шофирането. Този спокоен устрем напред със сдържани движения на волана, тази бързина, която сякаш идва от китките ви, този чевръст танц заради липсата на забележимо клатене – всичко това окъпва в светлина дори един мрачен ден. Да, ще си признаем откровено – обичаме да сме по-близо до пътя, когато седим на шофьорското място, и не се опитваме да избягаме от него някъде във висините – в нашите очи асфалтът не е заплаха, а изкушение. Това се отнася както за CLA, така и за Gran Coupé. Въпреки че двата тестови автомобила разполагат със сравнително скромни мотори, качването в тях доставя много повече удоволствие от слизането.
И въпреки че двата тестови автомобила изглеждат по-скоро солидно, отколкото невзрачно, и са дълги по около 4,6 метра, теглото им остава значително под 1,5 тона. Сравними по дължина SUV модели на BMW и Mercedes са с по няколкостотин килограма по-тежки. Те обаче предлагат повече пространство за пътниците и багажа – впрочем скроените по тялото каросерийни одежди са още един отличителен белег на купетата с четири врати, както често ги наричат. Всъщност това е и едно от обясненията защо тези модели биват причислявани към автомобилния елит – те съзнателно оставят на заден план полезните качества и дължат очарованието си най-вече на дизайна.
Човек не си купува CLA или Gran Coupé, защото му се налага, а понеже желае да го направи. И понеже може да си позволи да похарчи сравнително много пари за сравнително малко вътрешно пространство. А срещу няколко по-едри банкноти допълнително то може да бъде обзаведено доста шикозно. Казано с други думи: Опции като покритото с (изкуствена) кожа арматурно табло или големите екрани прогонват до голяма степен атмосферата на компактния клас с неговите твърди пластмаси.
Нагъващ се товарен под
Въпреки че е трудно да го повярвате при вида на издължените им корпуси, CLA произхожда от A-класата, а Gran Coupé – от „единицата”. Причината изобщо да не приличат на автомобили от компактния клас се крие в доста респектиращото удължаване на каросерията. В модела на Mercedes тя предлага малко по-голям багажен обем, докато BMW печели точки с ниския си праг на товарене и подовата плоскост, която може да се нагъне и прибере към задната облегалка. Освен това в кутията под нея се побират повече дреболии, което отбелязваме положително при оценката за функционалност. Същото се отнася и за управлението на функциите при iDrive с въртящ и натискащ се контролер, който действа по-точно от тъчпада на CLA. В замяна на това дружелюбната дама от гласовото управление на Mercedes се оказва изключително разбрана.
Ако пък при вида на ниския силует предположите, че мястото над главите е недостатъчно, ще сте на прав път – но само що се отнася до задната седалка. Тук дългокраките пътници се настаняват по-удобно в модела на BMW. От друга страна, допълнителната опора в Mercedes, предлагана от по-релефно оформените странични части на облегалките, е по-приятна за гърба. Независимо от всичко това хората с дълъг торс се чувстват неудобно и в двата модела – те би трябвало да помолят да бъдат настанени отпред.
С леко дрънчене
Отпред отдаваме предпочитание на седалките на изпитвания 218i с оборудване Sport Line, което звучи като обещание за предстоящия излет из любимата ни богата на завои местност. Пътят дотам обаче – за нас и за Gran Coupé – отначало преминава през града с неговите дразнещи светофари. На червено топлинната машина послушно преустановява своя ход, за да се събуди с дрънчене при зеления сигнал.
При стартирането си трицилиндровият мотор се разтърсва толкова силно, че човекът зад волана може да се уплаши. Не, прехласването по този двигател би било неуместно – но все пак инженерите са се постарали да опаковат добре този будилник за същинската работна фаза и по време на движение той похърква ненатрапчиво под предния капак.
Съвсем иначе стоят нещата при четирицилиндровия агрегат на CLA 180: той стартира сдържано, набира обороти равномерно, но придружава усилията си с по-отчетлива акустика от тази, която бихте си пожелали от един Mercedes. Един поглед под предния капак разкрива причината – производителят си е спестил шумоизолиращото кече. Което не е особено блестяща идея. Все пак останалите шумове при движение са филтрирани по-успешно – защото при 100 км/ч измервателният уред показва с четири децибела по-малко, отколкото в модела на BMW.
Вече се изкушаваме да си послужим с изтърканото клише за комфортно и тихо свистящия Mercedes, който може само да маха отзад към динамично шофираното BMW. Все пак неговото ниво на оборудване Sport Line буди определени очаквания за особено чевръсто поведение на пътя. И действително Gran Coupé потегля така, като че тренира за шампионат по слалом.
Онова, на което гледахме с известна критичност, докато се движехме по магистралата – става дума за рязката реакция около средното положение на волана, – сега бихме описали като енергично влизане в завой. То прави възможно тъкмо онова бодро „преораване на пейзажа” с леки движения на волана.
Еуфорията от него продължава дотогава, докато увеличите скоростта толкова, че сцеплението на предните колела вече не може да изпълни обещанието за чисто влизане в завой. Тогава предните гуми започват да се плъзгат извън избрания радиус – но кормилната уредба ви съобщава за това само леко дистанцирано.
С по-голяма охота тя споделя леките влияния от задвижването, когато 218i се окопити и отново и започне да ускорява на излизане от завоя. Този вид обратна връзка сигурно няма да хареса не само на приятелите на марката, съжаляващи за задното предаване.
По-различно се проявяват настройките на окачването. Защото, както знаем, за изминалото десетилетие BMW си изгради необикновено висока компетентност по отношение на комфорта. Например и в Gran Coupé амортисьорите на драго сърце поглъщат ударите и се борят ангажирано с вълните по настилката. Удивителното е, че се справят без адаптивни функции. Наистина основните настройки са по-скоро стегнати, но това предотвратява възприеманите често като неприятни последващи колебания. В модела на Mercedes с предлаганите по желание регулиращи се амортисьори тези движения се усещат на магистрала в незначителна степен. Освен това на второстепенен път CLA реагира малко по-твърдо с 18-цоловите си гуми.
Лежи по-плътно в завой
В замяна на това конструкторите успешно са пресекли опитите за клатене. CLA влиза чисто в поредиците от завои, захапва решително асфалта при ускоряване след връхната точка, диктува чрез волана полезни указания за това с колко още свобода разполагате за пилотските си амбиции. В тестовете за динамика на пътя това намира израз в малко по-високи скорости в завой. Но встрани от измерените стойности тук ни допада най-вече това, че Mercedes лежи по-плътно в завоя, придържа се по-неотклонно към зададената линия и ускорява с повече лекота на излизане.
Двайсетте нютонметра в повече донасят на 218i предимства предимно при измерването от нула до сто; извън оптимизираните стандартни условия обаче CLA 180 се усеща като по-жизнерадостен, защото не достига плато на мощността като при дизелов мотор още при около 4500 об./мин., както прави 218i. При което и двата тестови автомобила с техните развиващи около 140 к.с. машини не се ускоряват твърде зрелищно. Все пак и в двата случая разходът на гориво е в рамките на нормалното и е практически на еднакви нива. Положителен момент е, че и двата модела могат да бъдат шофирани икономично и изминават екомаршрута на auto motor und sport с 5,5 (Mercedes), респ. 5,7 (BMW) литра бензин на 100 км.
От по-решаващо значение са разликите в раздела за безопасност. Малко по-големият избор от системи за подпомагане, както и техниката на светлините и по-късият при всички опити спирачен път, дават сумарно пет точки повече на CLA. Като прибавим и преднината от шест точки за поведение на пътя благодарение на по-добрата обратна информация от кормилната уредба, по-чевръстата управляемост, по-малкия диаметър на завиване и по-стабилното движение в права посока, се получава явно превъзходство в оценката за качества.
Все пак Gran Coupé съумява да съкрати изоставането си преди окончателното класиране, защото изисква по-ниски разходи за поддръжка и консумативи. Освен това BMW предлага с една година по-дълга гаранция от Mercedes. Това обаче не е достатъчно за изравняване на резултата, а още по-малко за победа.
Разликата в точките е толкова малка, че можем да заключим съвсем лаконично: Просто си купете модела, който ви харесва повече. Все пак при седаните с нисък покрив става дума най-вече за дизайн.
Заключение
1. Mercedes (450 точки)
По отношение на сигурността и поведението на пътя CLA излиза толкова напред, че може да си позволи по-кратка гаранция и въпреки това да победи. Допада ни и леката като на игра управляемост.
2. BMW (444 точки)
Въпреки че окачването на Gran Coupé не разполага с различни режими, то работи по-добре. За типично за BMW поведение на пътя не достигат обратна връзка от волана и сцепление на предния мост.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман