Среща с обновената версия на един от най-практичните Plug-in хибриди на пазара
След като е на пазара вече немалко години и неотдавна беше подложена на мащабен фейслифт, Серия 2 Active Tourer като че ли успя да остави в миналото всички предразсъдъци, които съпътстваха първоначалната поява на модела. И това не е чудно, защото реалните предимства на този автомобил надделяха над имагинерните недостатъци, касаещи философските различия между концепцията на автомобила и традициите на BMW.
Истината е, че "двойката" Active Tourer е един от най-добрите компактни ванове, създавани някога. Във всяко отношение. А версията 225xe от своя страна е възможно най-доброто предложение в гамата на модела, поне според мнението на автора на тези редове. Както външността, така и вътрешността на автомобила напълно отговарят на имижда на BMW – отвън оформлението на каросерията излъчва елегантност, каквато рядко се среща при един ван, а интериорът съчетава превъзходна ергономия, високо качество на изпълнението и изобилие от простор в една приятно уютна атмосфера. Типичните за тази автомобилна порода недостатъци, свързани с позицията зад волана и обзорът от мястото на водача остават тук са избегнати изцяло. Няма как да не споменем и изключително лесния достъп до местата в автомобила, както и богатите възможности за трансформация на полезния обем спрямо нуждите на водача и спътниците му.
Plug-in хибрид за пример
Дотук добре – нека видим с какво 225xe Active Tourer се отличава от останалите модификации на този модел. Накратко, моделът е Plug-in хибрид. Звучи модерно, а в реалността тази концепция може да носи огромни ползи, понякога - амо частични, а в дадени случаи - съвсем никакви. Така стоят нещата в действителност, извън безкрайните трактати за ползата от частичната електрификация. Към коя от изброените категории спада 225xe Active Tourer ли? Без всяко съмнение - към първата, защото това е един от най-убедително представящите се Plug-in хибриди на пазара въобще.
Напълно реален електрически пробег от 45 километра
Според данните на производителя, с едно пълно зареждане акумулаторната батерия позволява пробег от максимум 45 километра на ток. Всички сме наясно обаче, че измерените според цикъла на WLTP стойности често се оказват твърде оптимистични и не много близки до действителността. Нека проверим... Първата изненада тук идва от факта, че дори в стандартен хибриден режим 225хе всъщност се ускорява доста енергичност на ток, съчетавайки типичната за електрическото задвижване почти пълна липса на шум с радваща жизнерадост. Онова усещане, което познаваме от много други модели с подобна концепция на задвижването, че човек трябва да настъпва десния педал едва ли не с връхчето на пръстите на крака си, защото в противен случай се активира конвенционалния ДВГ и предимствата по отношение на разхода на гориво отиват "на кино", липсва - за огромна радост. С напълно нормален, дори на моменти почти динамичен стил на шофиране успявам да измина точно 50 километра, докато "изпразня" заряда на батерията и 225хе вече не е в състояние да изминава дълги разстояния само на ток, равносметката е разход 1,3 литра на 100 километра. Казано с други думи, тук обещаният пробег е постижим, при това с напълно приложим във всекидневието маниер на шофиране, плюс ползване на климатик и всички налични удобства. Дотук сме наистина впечатлени - за хората, които изминават средно до 40-50 километра дневно и имат възможност да зареждат по удобен за тях начин с електричество, този автомобил може да бъде прекрасен избор за всекидневен автомобил, който при това притежава всички предимства, които можете да получите от един ван, и едновремено с това носи удоволствие, типично за BMW.
Изненадите тепърва започват...
Окей. Може би най-голямото предимство на концепцията на един Plug-in хибрид е налице. Няма как да не си зададем обаче въпросът доколко автомобилът остава ефективен на дълги разстояния, и продължава ли да се усеща като динамичен и приятен за управление, когато стъпи на магистрала например. Защото, както прекрасно знаем от многобройни живи примери (някои от които радващи се на завидни продажби), голяма част от хибридите на дълъг път или харчат колкото доволно лаком стандартен бензинов автомобил, или стават шумни, тромави, мудни и накратко - неособено приятни за каране. Честно казано, именно по този показател аз лично останах почти изумен от възможностите на 225хе. За разстоянието от София до Карлово по Подбалканския път с меко казано прилична средна скорост и дори с неколкократно използване на спортния режим, автомобилът показа завидно динамичен и същевременно култивиран характер - субективното усещане за силата на задвижването покрива и дори превъзхожда очакванията, които дават 225-те конски сили системна мощност. Комфортът на задвижването и мекотата на взаимодействие между различните агрегати е на типичната за марката изключителна висота. Най-голямата изненада обаче е разходът, който за споменатото разстояние отчете 4,2 литра на сто километра. Съвсем правилно прочетохте - 4,2 литра бензин на сто километра. За да проверя дали 225хе няма да се "огъне" пред традиционния кошмар на почти всички модели с хибридно задвижване на пазара, а именно движението с магистрално темпо, решавам да се върна по магистралата. За неприятно форсиране на двигателя и неоправдано покачване на шума не може да става и дума, но нека кажем, че вече бяхме подготвени за това от досегашните си впечатления от автомобила.
Истинската новина е другаде - след изминаване на 120 км с разрешената от закона у нас магистрална скорост плюс около 10 км шофиране с по-бавно темпо заради ремонт, разходът се "покачи" до всичко на всичко 5,0 литра на 100 километра. При някои сравнително преки конкуренти подобен режим на шофиране води до стойности от 6,5-7-7,5 литра на сто, а и повече. Вместо финал ще спомена още един факт. Тъй като при много от Plug-in хибридните модели на пазара цените са направо брутално завишени спрямо стандартен бензинов или дизелов вариант, човек малко или много очаква и при 225хе рано или късно да се стигне до ситуацията "Е много хубаво, само че ужасно скъпо". Ами... И тук има изненада. Базовата цена на BMW 225xe Active Tourer е 71 550 лева - срещу 74 000 за сравнимия по мощност 225i xDrive и 72 800 за икономичния 220d xDrive.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
225хе e един от нагледните примери, че технологията на Plug-in хибридите може да има огромни ползи, когато е направена както трябва - тоест, когато зад нея стои реална инженерна компетентност, а не просто потребност от изпълняването на законовите регулации за намаляване на емисиите. Този автомобил е изключително функционален, приятно чевръст и носи удоволствие при управление. Разходът му на гориво е почти сензационно нисък дори в условия, които поне на теория далеч не са оптимални за задвижващата му концепция. И сякаш напук на скептиците, дори и цената му е неочаквано разумна.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, BMW