Дали „тройката” комби на BMW може да е автомобил за всекидневието и колко струва това
Идеалната „тройка” на BMW за мнозина отдавна вече не е седан с бензинов мотор и шест цилиндъра, а е комби с четирицилиндров дизел. В продължение на 100 000 километра на длъж и шир през Европа 320d Touring трябваше да покаже дали и във всекидневието се доближава до идеала за чевръст, икономичен и надежден автомобил с универсални качества.
В сравнение с нашата планета, която непрестанно се върти с бясна скорост около Слънцето и около собствената си ос, 320d Touring го даваше при нас доста лежерно. Вместо 1670 км/ч, с които Земята се върти при Екватора, той достига максимална скорост 226 км/ч, а стоте хиляди километра през Европа измина не за около два дена и половина, а за почти безметежните две години. Той обаче не трябваше да бъде задвижван нито от Голям взрив, нито от космически сили, а само с изкопаема енергия – с общо 7200 литра дизелово гориво за цялото изминато разстояние.
Тъй че и в BMW все още не са измислили перпетуум мобиле, затова пък са създали „тройката” – идеалния тип на компактен, динамичен „автомобил за водача”. Въпреки постоянно нарастващите размери и тегло моделът си остава такъв вече 40 години, защото мощността и техническото усъвършенстване са нараснали най-малко в същата степен. Драматично намален обаче е разходът на гориво: Докато първият 320 (109 к.с., 1060 кг собствено тегло) гълташе в продължителния тест през 1977 г. 13,4 литра бензин, днешното дизелово комби (184 к.с., 1574 кг) се задоволява средно в теста със 7,2 л, а понякога и с по-малко от шест литра.
При това 320d е един от динамичните германски автомобили, а големият му автономен пробег, приличното място за четирима пълнолетни пътници заедно с багажа им и идеално настроената спортна автоматична трансмисия го правят подходящ както за всекидневието, така и за дълги пътувания. Само окачването не играе добре в отбора въпреки адаптивните амортисьори (срещу доплащане). Напречните фуги и капаците на шахти предизвикват удари и тропане, особено с предлаганите по желание 18-цолови колела. Грубоватият шум от горивния процес и несъвсем плавно работещата старт-стоп функция също влошават иначе сносния комфорт на пътуване.
BMW 320d Touring с многобройни системи за подпомагане
Въпреки това при командировките за състезания или уговорени пробни шофирания комбито на BMW беше предпочитан автомобил – защото със своята навигационна система Professional с динамично водене по маршрута той направляваше водачите надеждно към целта, избягвайки задръстванията. Много похвали получиха освен това управлението на функциите с iDrive, както и многобройните системи за подпомагане, за които обаче се налага да се плаща скъпо. Но който веднъж е бил предпазен от голяма глоба с индикатора за ограничения на скоростта или дори от сблъсък с предния автомобил чрез темпомата с регулиране на дистанцията, вече няма да иска да се откаже от помощта на добрите духове.
Същото важи и за head-up дисплея, който освен скоростта прожектира на челното стъкло в зрителното поле на водача указанията на навигацията и системите за подпомагане. Нещо изключително приятно – също като пакета за подпомагане на паркирането с предупредителна сигнализация отпред и отзад, камера за заден ход и функция за автоматично завъртане на волана при успоредно паркиране. Или пакетът „Видимост” с превъзходните биксенонови фарове с осветяване на завои и асистент за дългите светлини, който осветява пътя пред автомобила ярко и надалеч, без да заслепява насрещното движение.
Добре обмислена гъвкавост
Едни от малкото елементи на оборудването Sport Line, които си заслужават доплащането, са добре оформените спортни седалки отпред. Те не превръщат в мъчение дори дългите шосейни преходи и ви прилягат така добре, както и цялата ергономия. Електрическото регулиране, лумбалните опори и отоплението на предните и задните седалки обаче също трябва да се заплащат допълнително, подобно на кожените тапицерии. Впрочем дори с всичко това интериорът не изглежда особено благороден – както конзолата между предните седалки, така и някои облицовки от твърди, чувствителни към одраскване пластмаси не подхождат на елитните претенции и цени на BMW.
Неособено просторният товарен отсек (495 до 1500 литра) обаче лесно може да бъде преглътнат, защото добре обмислени детайли улесняват неговото пълноценно използване. Например разделената на три части задна облегалка позволява гъвкаво разпределение на обемите – да кажем, с двама пътници отзад и ски по средата, - самостоятелно отварящото се задно стъкло дава възможност за бързо товарене в тесни места за паркиране, а предлаганият допълнително комфортен достъп включва отваряне на целия заден капак с едно движение на крака. Освен това има и специална кутия под пода, в която се прибира покривалото над багажника. Но докато при предишния модел то самостоятелно се вдигаше нагоре и се спускаше с отварянето и затварянето на капака, сега подобни действия се налага да се извършват на ръка.
Това не е кой знае какъв недостатък – както и двете единични произшествия в иначе напълно безпроблемния маратонски тест. След 31 061 километра странни шумове от моторния отсек и мирис на изгорели газове накараха редактора Хайнрих Лингнер да посети представителството на BMW, където установиха разхлабена връзка от гъвкавата тръба към ауспуха и обгоряла топлоизолация. Смяната на закрепващата скоба и облицовката на мотора беше направена на място – без бавене и за сметка на гаранцията.
Смяната на спирачните дискове беше най-големият разход
Дюзата за почистване на левия фар понякога не се прибираше обратно, но това едва ли е важна тема – замяната й беше извършена за сметка на производителя. Дори разходите за сервизните проверки, за които сигнализираше бордовият компютър, се ограничаваха в поносими рамки – около 330 евро. Само по-обхватният сеанс на сервизна поддръжка след 52 899 километра струваше 564 евро. Най-голямото перо със съответните последствия за доста високите разходи на километър бяха двете смени на предните спирачни дискове и накладки, както и еднократната смяна на задните накладки – въпреки теглото на автомобила и динамичните му показатели това е доста впечатляващо износване.
Същото не се отнася за гумите, понеже монтираните в завода Pirelli Cinturato P7 с формат 225/45 R 18 Y бяха запазили 40 процента от дълбочината на каналите по протектора си след 42 732 изминати километра, а за останалата част от маратона можеше и да стигне един вместо два комплекта Dunlop Winter Sport 4D (225/50 R 17 H). Вместо гумите с усилени странични части и възможност за аварийно движение някои водачи предпочитат по-комфортната 16-цолова серийна гарнитура, каквато се монтира на седана 320d Efficient Dynamics Edition. Иначе различни оценки има по-скоро по въпроса за правилния формат – според някои актуалната „тройка” е прекалено голяма и тежка, според други все още не е достатъчно просторна.
Както повечето читатели, всички редактори биха си пожелали не толкова елитни цени и по-елитно качество. С изключение на няколко драскотини лакът и интериорът не показват признаци на износване. Обновяването на модела през есентта на 2015 г. беше насочено в правилната посока и оптимизираният дизел обещава по-висока мощност и по-равномерен и тих ход при още по-нисък разход. Като изключим подобни подобрения, най-добре е тройката да остана такава, каквато е, а за трайността, изглежда, е направено доста повече от най-необходимото. За щастие, на един модел не му е съдено да стане стар като Земята.
Каква е ползата от икономичната техника в Efficient Dynamics Edition?
Успоредно с 320d Touring в сп. AUTO Straßenverkehr от нашата издателска група на маратонски тест беше подложен един седан във варианта Efficient Dynamics Edition (EDE). При една и съща базова цена с нормалната версия със 184 к.с. той притежава оптимизиран за икономична работа двулитров дизелов двигател със 163 к.с., както и друга техника за по-нисък разход, като намален просвет, по-„дълго” главно предаване и двумасов маховик с центробежно махало за работа без сътресения при ниски обороти. Освен това икономичната версия е оборудвана с гуми с намалено съпротивление при търкаляне (Michelin Energy Saver) с размер 205/60 R 16, докато нормалният 320d Touring в теста беше обут с по-широки 18-цолови зимни и 17-цолови летни гуми. Благодарение на тези мерки стандартният разход пада от 4,5 на 4,1 л/100 км, а CO2 емисиите от 119 на 109 г/км (и в двата случая с механична трансмисия), но на практика спестеното се оказва още повече: вместо със 7,2 литра като тежащото 1574 кг комби, чиято мощност е 184 к.с., по-лекият с 49 кг седан Edition се задоволяваше средно в теста с 6,1 литра на 100 километра (и двата автомобила са с осемстепенен автоматик). Пакетът за икономия на гориво оказва слабо влияние върху темперамента, защото за стандартния спринт от 0 до 100 км:ч и двата автомобила се нуждаеха от 7,7 секунди; само максималната скорост по фирмени данни е по-ниска с 5 (при седана), респ. 8 км/ч (при Touring). С оглед на изцяло положителната равносметка възниква въпросът защо BMW не оборудва с тази техника всички „тройки”.
Силни и слаби страни на BMW 320d Touring
Наред с чевръстата управляемост, напористия, икономичен мотор и съвършено работещата осемстепенна трансмисия, често получаваха похвали ергономичността и извънредно полезните системи за подпомагане. На критика бяха подлагани главно шумът на дизела, неравната работа на старт-стоп системата, тропащата ходова част и недотам високото качество на интериора.
Предимства и недостатъци
+ дизелов мотор с мощна междинна тяга
+ много добре настроена автоматична трансмисия
+ добри динамични характеристики
+ интуитивно управление на функциите
+ подходящи за дълго пътуване седалки
+ ефикасна климатизация
+ отделно отварящ се заден прозорец
+ практична кутия за покривалото на багажника
+ добра гъвкавост на интериора благодарение на разделена на три задна облегалка
+ чевръста управляемост
+ прецизна кормилна уредба
+ сигурно поведение на пътя
+ превъзходни биксенонови светлини
+ добра ергономия
+ голям пробег с едно зареждане
+ мощни, издръжливи спирачки
– сравнително малък багажник
– окачване без усет за поемане на къси и твърди удари
– отчасти скромно качество на материалите в интериора
– ролното покривало не се повдига автоматично при отваряне на капака
– ясно доловим шум на двигателя
– неработеща гладко старт-стоп функция
– скъпо допълнително оборудване
– силно износване на спирачките
Заключение
Редакторът Бернд Щегеман: С изключение на два малки дефекта 320d носеше службата динамично, сигурно и без повреди. Компенсация за посредственото впечатление за качество, умерения комфорт на окачването и високите цени са най-вече страхотната управляемост и мощният, икономичен мотор.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Хайнрих Лингнер, Йонас Грайнер, Маркус Петерс, Йенс Драле, Артуро Ривас, Ханс-Дитер Зойферт