Тест на един от особено убедително представящите се Plug-in хибриди
BMW несъмнено са сред пионерите в електрификацията при съвременните автомобили. Нека не забравяме, че изцяло електрическият i3 и Plug-in хибридът i8 се появиха във време, когато конкуренцията само можеше да мечтае за подобно ниво на компетентност в областта на електрическите задвижвания – и още по-малко за серийно производство на толкова зрели в технологично отношение продукти. Неслучайно двата автомобила се превърнаха в същински лаборатории на колела, които със своите модерни карбонови конструкции и до ден-днешен изглеждат изпреварили времето си.
Поради ред причини продажбата на подобни смели концепции е малко или много трудна задача, така че марката съвсем навреме се ориентира и към създаване на многобройни Plug-in хибридни изпълнения, базирани на стандартните моделни серии. Точно такъв е случаят и с BMW 330e, който вече е във второто си поколение и обещава сериозни подобрения в практически всички области.
Актуалното издание на BMW 330e има автономен електрически пробег от 66 километра (според критериите на NEDC), а спрямо по-близките до реалността изисквания на цикъла WLTP тази стойност се равнява на 40 километра. В много държави това е достатъчно за до 75 процента от всекидневните изминаваните отсечки, които най-често са от дома до работата и обратно или други подобни. Още по-добрата новина се състои в това, че според измерванията на auto motor und sport при сравнително икономичен стил на шофиране 330е без проблем изминава цели 54 километра на ток, което надвишава обещания показател по WLTP.
Новата литиево-йонна акумулаторна батерия е по-ефективна и по-компактна, отколкото при предшественика, а мястото й е под задната седалка. Заради необходимото за монтажа й пространство обемът на резервоара е редуциран до 40 литра, а вместимостта на багажника се е смалил със 110 л до 375 литра.
Електрически двигател, интегриран в трансмисията
От BMW са положили сериозни усилия, за да направят работата и на двата типа задвижване още по-ефективна, отколкото досега, като за целта си заслужава човек да усети разликата между различните режими на работа на автомобила: от изцяло електрическо задвижване, през различни хибридни варианти, до впечатляващия спортен режим, в който електрическата тяга се ползва основно за още по-мощно ускорение.
Трябва да отбележим, че 83-те киловата и 265те нютонметра на електрическия агрегат се оказват дори по-енергични, отколкото изглежда на хартия – тези показатели са напълно достатъчни, за да се придвижвате учудващо чевръсто, без въобще да се налага да прибягвате до услугите на ДВГ. Подобно на Plug-in хибридните модификации на Серия 7 и Х5, синхронният електромотор е интегриран в корпуса на осемстепенната трансмисия. Което е една от причините прехода от електрическо към конвенционално задвижване да е толкова плавен и незабележим.
Наличието на двулитровия четирицилиндров турбомотор със 184 к.с. може да бъде усетено едва при изчерпване на голямата част от заряда на батерията или при извънградско шофиране. Благодарение на акустичните стъкла и останалите мерки за обезшумяване от работата му не се чува почти нищо – особено в режим Eco, който при всяка възможна ситуация активира режима за „реене” без тяга.
Едно от нещата, за които е абсолютно задължително да поздравим BMW, е фактът, че при този автомобил преминаването от електрическо към механично спиране е практически неусетно – нещо, с което почти никой друг съвременен хибрид не може да се похвали. В случай че зарядът на батерията се доближи твърде много до допустимия минимум, BMW 330e своевременно започва да ползва бензиновия агрегат като генератор.
Чудесна динамика благодарение на електрическата тяга
Окей, няма две мнения, че 330е е един впечатляващ със своята ефективност автомобил – при това с превъзходен комфорт. Но той има и друго, не по-малко интересно лице. В режим Sport двулитровата машина коренно променя маниерите и звука си, а в комбинация с електрическата тяга 1,8-тонният Plug-in се ускорява почти като расов спортист – времето от 6,1 секунди за спринта от място до сто километра в час говори само за себе си.
Още по-интересното е, че сякаш напук на сериозното увеличение в теглото си, в завоите вариантът 330е е точно толкова динамичен, неутрален и спонтанен, колкото и всяка друга „тройка”. Част от „вината” без всяко съмнение се дължи на обстоятелството, че хибридният модел се комбинира серийно със спортно М-окачване, а задвижването е само на задните колела.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
BMW 330e e eдин от най-добрите примери за това, че ефективност и удоволствие от шофирането съвсем не е задължително да бъдат взаимно изключващи се понятия.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов