С шестата поредна генерация на „петицата” BMW са амбицирани да предложат най-доброто в горния сегмент на средния клас. Нашият безмилостен топтест с модификацията 530d ще опита да отговори на въпроса дали новата пета серия действително ще постави нови мащаби в своята категория.
Този тест започна с едно доста странно съвпадение. Шефът на спортния отдел в Mercedes Норберт Хауг показа завидно добро настроение с думите: „Михаел Шумахер ще спечели първия кръг от Формула 1 за годината!“ (което така и не се случи). Това изказване стигна до нас не къде да е, а скоро след като се настанихме в кабината на BMW 530d.
Топла връзка
Новият модел от Мюнхен не само обещава да бъде гарант за приятни мигове сам по себе си - той дори е в състояние да предава положителни емоции в реално време от безброй други места на планетата благодарение на предлагания като опция за навигационната система Professional онлайн пакет Connected Drive. Изключително полезната система използва основния 10,2-инчов дисплей в центъра на таблото, информацията върху който се вижда безпогрешно при всякакво осветяване.
Най-необходимите интернет данни продължават да се изобразяват даже по време на пътуване, докато свободното сърфиране съвсем логично е възможно само при спряло превозно средство. Работата с менютата е много добре проектирана и не отклонява вниманието от най-важната дейност в автомобила, а именно карането. Въобще контролните елементи на обновената система i-Drive са може би най-удобното за употреба решение от подобен тип, което автомобилната индустрия предлага към момента.
Добри гени
С новата пета серия „Радостта от шофирането“ може да се разбира по многобройни начини, включително и като наслада от спокойното пътуване. Достатъчно е да вземем например импозантния акустичен спектакъл, с който допълнително предлаганата HiFi-система Professional изпълва вътрешното пространство. Не е необходимо човек да бъде запален автомобилен ценител, за да остане очарован от стилната атмосфера и великолепното качество на изпълнение в интериора на този автомобил. Дори тестовият екземпляр да не беше обзаведен с опции с обща стойност над 60 000 лева, петата серия без всякакво съмнение заслужава максималната възможна оценка за ергономичност на подредбата, както и за качество на материалите и изработката. И нищо чудно – все пак новата генерация на модела е тясно обвързана с флагмана на марката – „седмицата”. Около 70 процента от компонентите и процесите по производството на двата модела са идентични.
По отношение на дизайна сериите пет и седем се различават значително. Стилистите на BMW са изваяли форми, които са по-динамични и по-хармонични в сравнение с предишната „петица”. Многобройните извивки, издутини и прорези в капака, страничната линия и задната част придават на автомобила изключително характерен вид. Увеличаването на общата дължина на каросерията с пет и на междуосното разстояние с осем сантиметра пък от своя страна обещават повече място в купето. На практика разликите по този показател спрямо предшественика се ограничават до леки нюанси – отпред водачът и спътникът му разполагат с малко повече място в широчина, а пасажерите на втория ред имат с една идея по-голямо разстояние между краката си и гърбовете на предните седалки. Хора с ръст до около 1,90 метра могат без проблем да пропътуват неусетно големи разстояния с „петицата”, радвайки се на достатъчно въздух над главите си. Единствено спускащата се назад линия на покрива изисква повишено внимание при качване и слизане през задните врати.
Зад пулта
Всеки е свободен да мисли каквото си иска, но правилното място под слънцето в петата серия е това зад волана, където пред очите на водача се простира семпло, но въпреки това (или по-скоро именно заради това) съвършено премислено във функционално отношение арматурно табло. Централната конзола е леко обърната към водача – решение, което вече познаваме от „седмицата”. Именно от топлимузината на баварците идва и огромното разнообразие от асистиращи системи, които клиентите на петата серия могат да поръчат срещу доплащане. Всъщност списъкът с допълнително оборудване е толкова дълъг и интересен, че човек спокойно би могъл да разнообрази няколко скучни вечери, занимавайки се с изучаването му.
В богатото „меню” се открояват неща като система за предупреждение срещу нежелано напускане на лентата, асистент, проследяващ за появата на обекти в мъртвата зона от зрителното поле на водача, както и последно поколение Brake Assist. Срещу 1381 лева се предлага и системата Surround View с допълнителна камера отпред, която позволява на водача да вижда от птичи поглед какво се случва непосредствено пред автомобила. С около 300 лева по-евтина пък е възможността да позволявате на автомобила да се паркира сам. Поне от наша гледна точка едва ли е най-естественото нещо, което човек би могъл да иска от своето BMW. Все пак идеята за „Радост от шофирането” в повечето случаи означава да вземете нещата в свои ръце така, че те да са под ваш контрол. Значително по-обоснавана изглежда инвестицията в интегрираната система за активно управление и адаптивното окачване Adaptive Drive - срещу съответно 3451 и 5917 лева. На поддръжниците на подхода „Ако ще е гарга – да е рошава” определено бихме препоръчали също и комфортните предни седалки с електрически реглаж и тапицерия от фина кожа.
Вместо увертюра
530d се чувства учудващо добре в градски условия – с отличен обзор от мястото на водача, много добра маневреност и едва доловим звук от страна на редовия дизелов "шестак" под предния капак. Като дребен минус може да се отбележи само донякъде ограниченият комфорт при преминаване през неравности с ниска скорост. Ако не броим тази забележка, ходовата част издържа с отличен по всички останали дисциплини.
Шестцилиндровият двигател тегли уверено още от най-ниските обороти и представлява христоматиен пример за равномерно и свръхефективно разгръщане на мощността. Измервателната ни апаратура отчете време от 6,3 секунди за ускорението от 0 до 100 км/ч. Още по-впечатляващото в случая е, че завидната динамика ни най-малко не рефлектира по отрицателен начин върху разхода на горивото. В нормирания ни цикъл за икономично шофиране автомобилът отчете трудната за вярване стойност от 6,2 литра дизелово гориво на 100 километра.
Общата средна консумация в теста отчете съвсем разумните 8,7 л/100 км, което със сигурност в голяма степен се дължи на талантливо настроената осемстепенна автоматична трансмисия. Сътрудничеството между Steptronic и внушителните 245 к.с. и 540 Нм минава под знака на абсолютна хармония. Към всичко това срещу доплащане може да се прибави и NOx катализатор. Така дизеловият агрегат на BMW във версията Blue Performance е в състояние да покрие даже нормите Euro 6.
На пътя
Стига толкова теория, време е за практика. Предавателната кутия на име Steptronic майсторски подбира най-подходящата за всяка една ситуация предавка, а превключването става абсолютно неусетно – човек на моменти има чувството, че ако единственият вариант да разбере кога кутията преминава от една степен на друга е да следи неотменно звука на мотора. А поради превъзходното обезшумяване последното е възможно само при ускорение с пълна газ...
Системата за интегрирано активно управление също респектира с технологичната си зрялост: воланът е лек и много директен при бавно темпо, а с увеличаване на скоростта постепенно става по-твърд и с по-спокойни реакции. Критикуваната отначало при предишни модели на компанията с такава система нервност по магистрала отдавна е част от историята. 530d следва зададената му посока със стоическо спокойствие и на моменти направо изумителна стабилност. Част от заслугата за това, разбира се, се пада и на супермодерната ходова част с алуминиеви носачи. Всякакви видове неравности и вълни по настилката се абсорбират със съвършена прецизност, така че те нямат шанс нито да изкарат автомобила от равновесие, нито да нарушат плавната возия. Без значение дали водачът е избрал комфортен, нормален или спортен режим на работа на окачването, комфортът на возене остава непокътнат.
На финала
Ако на някого последните изречения му се струват притеснителни от гледна точка на традициите на марката в постигането на колкото се може по-спортно пътно поведение, то опасенията са излишни – 530d остава верен продължител на класическите за BMW ценности. Когато става дума за динамична стойка на пътя, шестото издание на „петицата” се пренася в сфера, която остава недостижима за почти всички конкуренти. Макар че кормилната уредба с електрически сервоусилвател се нуждае от малко повече време в сравнение с досега, за да предаде командите на водача към предните колела, седанът със задно предаване издържа всички изпитания за поведение на пътя с възхитителни резултати, а услужливо „надничащата” задница още повече засилва спортната тръпка и прецизността на водене.
Благодарение на системата за редуциране на страничните колебания на каросерията клатенето на автомобила е сведено до възможния минимум – дори изпълнението на симулация за аварийна смяна на лента при магистрална скорост (т.нар. ISO тест) изглежда като детска игра зад волана на 530d. „Петицата” преодолява завоите толкова бързо и стабилно, че усещането при шофиране плътно се доближава до това в третата серия. Естествено между двата модела остава определена дистанция, но такова съчетание от искрено удоволствие от карането, максимална безопасност и фин комфорт в момента е единствено по рода си в горния среден клас.
Няма смисъл да се изненадваме, че автомобил, носещ със себе си всички изброени дотук суперлативи, е невъзможно да струва евтино. В нашия тест „петицата” се представи блестящо, като в голяма част от дисциплините постигна дори максимални резултати. Така че напълно отговорно можем да потвърдим, че гордата цена на този автомобил е сто процента оправдана, а претенциите му да бъде първенец в класа добиват все по-реални очертания.
Текст: Йохен Юблер, Божан Бошнаков
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
BMW 530d
Шестото поколение на „петицата” се приближава плътно до „седмицата”. Комфортът е подобрен значително, без да се пренебрегва типичната за BMW динамика на пътя. Убедително впечатление правят както двигателят, така и ергономията.
Технически данни
BMW 530d | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 245 к.с. при 400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,7 л |
Базова цена | 94 900 лева |
hhdhd
Като по4нат да ги правят надеждни като японките, 6те видим , може и да си взема една...
Aнонимен
Bentley си е един файтон с лъскава еблема, не че е лоша колата. Шаси, скорости, окачвания, врати, двигател. В този клас няма лоши автомобили. Немските и японски автомобили са мойте фаворити.
Aнонимен
абе колата е само Bentley
анонимен
Ако е от фолцваген недоволен, ако е бмв недоволен май само конспирацията те кефи.
анонимен
Сигурен съм, че ти знаеш. Човек на който му е ясно всичко, трябва и това да знае.
анонимен
Толкова е хубаво че звучи като приказка. Колко ли голям е хонорара за написването и?
анонимен
По-скоро за усещането на собствениците на 5-та серия говори. :)
анонимен
Не бе, за душевния си мир говори...:)))
анонимен
За портфейла ли си говориш?
анонимен
Отново голям отвън и малък отвътре.
ronin_tr
BMW ще покажат на какво са способни. Винаги са бели и ще бъдат номер 1
анонимен
Невероятен автомобил, направо като от филма "Аз, роботът" :)
анонимен
Най-доброто, БМВ!
анонимен
Браво едно наистина зряло и балансирано БМВ