Сравнение на два благородни комби модела с дизелови мотори и двойно предаване
След двегодишна пауза Jaguar XF Sportbrake отново иска да се бори за място в кръга на първокласните комби модели. Ще може ли да надделее над BMW Серия 5 Touring? Подложихме двата автомобила на изчерпателен тест.
Най-високата чест беше получена още при старта и тъй да се каже, фабрично. Както всички модели на Jaguar и Land Rover новият XF Sportbrake има правото да носи като украса гербовете на Кралицата, на Единбургския херцог и на Уелския принц. Нали наред с производители на дървени огради, гайди, метли и коледни бомбички някои заслужили автомобилни фирми получават благородното звание на дворцови доставчици, като на кралското благоволение се радват още само Aston Martin, Bentley и Ford.
Що се отнася до благоволението на купувачите, дългото почти пет метра аристократично комби тепърва ще трябва да го заслужи, което с оглед на атрактивния дизайн и имиджа на марката едва ли ще е прекалено трудно. Освен това Jaguar XF Sportbrake съчетава спортна елегантност с практични полезни качества и – изненада! – за него твърдят, че е в еднаква степен динамичен и комфортен. При подобно определение в повечето случаи първото, което ви идва наум, е названието BMW Серия 5 Touring – модел, който наскоро доказа разностранните си качества в сравнителен тест с Mercedes E-класа T и Volvo V90.
Да се учиш от победителите
Никой не би сгрешил, ако се ориентира по този многократен победител – затова и външните размери на двата автомобила са практически идентични, а мястото за пътници и багаж – еднакво разточително. Малко по-малка вътрешна широчина и височина, както и четири сантиметра при стандартното място за седене са неща, с които човек може да се примири – също както и с по-ограниченото усещане за простор, – а по-ниската си задна част Sportbrake компенсира с по-нисък праг при товарене. Все пак полезният товар (499 кг, при BMW 580 кг) не е особено впечатляващ, независимо че нивото на задния мост може да се регулира серийно и при двата модела.
Освен това „петицата” успява да спечели точки със самостоятелно отварящия се заден прозорец, с ролното покривало над багажника, което се вдига и спуска автоматично заедно с капака, а също и с регулиращия се наклон на задните облегалки – а върху предлаганите по желание комфортни седалки (2290 евро) се пътува по-удобно, отколкото върху малко стегнатата, дълбоко разположена мебелировка в XF. По-трудно може да бъдат преглътнати обаче неговият недотам подходящ за горния клас подбор на материалите, скръбното дигитално табло с TFT екран и малки индикатори с променливо изобразяване, както и несъвсем убедителното управление на функциите и структура на менютата зад сензорния екран.
Тук за пореден път BMW показва какво е нивото на съвременната техника – както със своя почти интуитивен iDrive, така и при мултимедията и системите за подпомагане на водача. Преди всичко по отношение на интегрирането на смартфон и навлизането в света на частично автономното шофиране при Jaguar все още зеят празноти. Същото се отнася и за оборудването за безопасност – тук списъкът с липсите се простира от гумите с възможност за аварийно придвижване през предупреждението за напречен трафик до асистента за избягване на препятствие. Но и при нормалното спиране по-лекият с над 50 кг Sportbrake е принуден да отстъпи пред яростно спиращия Touring, въпреки че в изпитваните версии и двата автомобила са с еднакви по размер 18-цолови гуми.
В замяна на това XF си връща част от загубеното с помощта на струващата 1666 евро допълнително адаптивна ходова част. Независимо от по-силното недозавиване и по-слабата обратна връзка от кормилната уредба той се справя със слалома също така бързо и сигурно, както и „петицата”; само при двете смени на лентата се появяват по-силно неспокойствие и клатене. За да достигне улегналата прецизност и спокойствието на съперника си му липсва преди всичко управляемостта с автентично усещане за пътя и невъзмутимото поведение, демонстрирани тук от снабденото също с адаптивни амортисьори (1190 евро) BMW с приятелската подкрепа на системата за управление на четирите колела (1250 евро). За неособено ярко изразената чевръста водимост двата варианта с двойно предаване ви компенсират с по-добро сцепление и следване на посоката.
Дори при комфорта баварското комби вдига летвата много високо; в съответния режим на ходовата част то поглъща вълните по настилката с непоклатима увереност. Британецът също полага добросъвестни усилия да неутрализира неравностите, но пропуска ефекта от напречните фуги и малките прагчета по настилката да стигне осезаемо до пасажерите. Това донася повече безпокойство и дразнещи шумове на борда, които при скорост около 100 км/ч биват заглушени от натрапчиво ревящия двулитров дизелов мотор.
Четири срещу шест цилиндъра
Най-мощната версия на този двигател Jaguar предлага в XF 25d само с двойно предаване, докато трилитровият V6 и идеално подходящото за това сравнение BMW 525d (231 к.с.) се доставят само със задвижване на задните колела. С 240 к.с. и 500 Нм въртящ момент четирицилиндровият агрегат с два турбокомпресора изобщо не е слабак и дори не работи твърде шумно и неравномерно, но срещу трилитровия шестцилиндров мотор в съвсем малко по-скъпия 530d xDrive той, естествено, среща сериозни проблеми. Защото въпреки че двигателят ускорява със замах, а внимателната осемстепенна автоматична трансмисия без забавяне превключва на подходящата предавка, задвижването, общо взето, се усеща като малко припряно и претоварено, ако не решите само да се плъзгате спокойно над пътя.
За разлика от XF „петицата” постоянно сърфира върху могъща вълна от въртящ момент (620 Нм), а начинът, по който силният като звяр шестак набира обороти, тегли и звучи, е просто завладяващ. И понеже гениалната автоматична трансмисия не слиза с една предавка надолу при всяко желание за ускоряване, напредването се осъществява значително по-спокойно и гладко. И дори по-икономично – вместо с 8,3 моделът на BMW се задоволява със 7,9 литра дизел на 100 км, а отгоре на това и отработилите газове се пречистват по-добре благодарение на допълнителния акумулиращ катализатор. Всичко това не звучи като пледоария в полза на даунсайзинга.
Наистина по отношение на останалите експлоатационни разходи Jaguar печели точки с по-ниска базова цена и безплатно редовно обслужване през първите три години – но в този клас 4000 евро повече или по-малко не могат да бъдат решаваща разлика. Тя се получава по-скоро вследствие на по-убедителния цялостен пакет от качества – където Jaguar все още изостава и трябва да догонва. Макар британецът да е дарен с благородство от кралски особи, тук суверенът е BMW.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. BMW 530d Touring xDrive Luxury Line - 486 точки
Комфорт, задвижване, управляемост, сигурност, мултимедия – Серия 5 Touring е близка до идеала за първокласно комби. На първо място трилитровият дизел е истинска хала и при това е икономичен.
2. Jaguar XF Sportbrake 25d AWD Portfolio - 427 точки
С XF Sportbrake човек може да бъде доволен и щастлив собственик, но срещу актуалния първенец на класа не му достига увереност и фина шлифовка в много детайли.
Технически данни
1. BMW 530d Touring xDrive Luxury Line | 2. Jaguar XF Sportbrake 25d AWD Portfolio | |
---|---|---|
Работен обем | 2993 куб.см | 1999 куб.см |
Мощност | 265 к.с. (195 кВт) при 4000 об./мин | 240 к.с. (177 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
620 Нм при 2000 об./мин | 500 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,6 сек | 7,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
33,4 м | 36,2 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 241 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,9 л/100 км | 8,3 л/100 км |
Базова цена | 64 800 евро (в Германия) | 60 960 евро (в Германия) |