Какво е онова, което полуелектрическите модели умеят по-добре от своите по-евтини конвенционални събратя
Сигурно е имало дълги съвещания в отделите по маркетинг на BMW и Mercedes. Тогава, когато са търсели имена за множеството хибридни автомобили, които днес постепенно навлизат в моделната гама. В Щутгарт са решили да ги означат с малката добавка „е”, което в случая с Е-класата е довело до заекващото название E 350 e.
В Мюнхен пък след поредицата от цифри, която, както и при съперниците, отдавна не е показателна за работния обем, бензиновите модели носят едно малко „i”. Сега за plug-in хибридните варианти то е принудено да отстъпи мястото си на онова „е”, което познавачите на марката познават още от миналия век: 525e например беше названието на разполагащата с обилна тяга екологична „петица” от моделната серия E28, на която все още беше позволено да носи красивия „нос на акула”. И тъй, днес вече има 530e, а за да се подаде недвусмислен сигнал за навлизане в полето на електрическата мобилност, следва ефектното „iPerformance”. По някакъв начин това хвърля мост към i3 и i8.
Малък електрически пробег
Двата полуелектрически модела имат сходна конструктивна схема. Електродвигателят е вграден в корпуса на серийната автоматична трансмисия и се намира зад един надлъжно разположен четирицилиндров турбомотор с директно впръскване и два литра работен обем. С помощта на своя развиващ 113 к.с. и 250 Нм електромотор моделът на BMW достига системна мощност от 252 к.с., докато със съответно 88 к.с. и 440 Нм Mercedes предлага общо 286 к.с. И нека добавим още малко числа: бензиновите конски сили и нютонметри при BMW са 184 и 290, а при доста по-мощния Mercedes – 211 и 350.
Впечатленията от шофирането потвърждават обещаващите солидна тяга технически данни на Mercedes. E 350 e се ускорява по-енергично и ви дава възможност да усетите солидния въртящ момент по-бързо, отколкото в малко по-сдържано звучащото BMW. От своя страна то набира обороти малко по-жизнерадостно, в идеално съответствие с традицията на марката, която неслучайно носи в името си думата „Motoren”. Все пак шестцилиндрови агрегати наистина щяха да отиват по-добре на седани от такъв клас.
Независимо от разликите в маниерите хронометърът изравнява двамата съперници, което се проявява не само в онези 6,4 секунди, в течение на които тежащите почти два тона автомобили спринтират от 0 до 100 км/ч. И над тази обичайна за всички дискусии на маса граница двете машини продължават да напредват с присъщия си устрем към делението за 200 км/ч, до което Е-класата стига с един миг по-рано. Предимството й се проявява само при максималната скорост – 250 вместо 235 км/ч не са за пренебрегване, въпреки че съвременният трафик като един голям изравнител все по-често обърква сметките на Mercedes.
По-важен в бъдеще вероятно ще е пробегът с чисто електрическо задвижване. При него E 350 e изсмуква напълно своите акумулатори още след мизерните 24 километра и включва двигателя с вътрешно горене, което, както и обратният преход, и при двата модела става дискретно и без сътресения. Това важи и за взаимодействието между агрегатите в комбиниран режим, включително E-Boost. Само на ток 530e изминава не много по-добрите 31 километра. И след като вече сме в темата за пробега – според разхода по Eco маршрута на ams в хибриден режим моделът на Mercedes може да измине с едно зареждане над 100 км повече от представителя на BMW; това сигурно ще заинтересува онези, които пътуват много.
Повече комфорт в E 350 e
Със сигурност ще им хареса и спокойната, освобождаваща от напрежение природа на Е-класата, която не е пострадала от електрификацията. Продължава да впечатлява спокойствието, с което този автомобил пренася своя водач по дългите маршрути – в него, разбира се, имат свой дял акустичното остъкляване (2640 лв.) и пневматичното окачване (4565 лв.) на тестовия автомобил.
Подобно ниво изобщо не е по силите на оборудваното с адаптивни амортисьори (2406 лв.) BMW, което в режим Comfort „помпа” по-силно по неравни пътища и реагира с повече тласъци при напречни коловози и фуги, каквито се срещат доста често и на магистрали. Тук при голяма скорост спокойствието се нарушава от аеродинамични шумове около огледалата и предните колони, без това да намери ясен израз в съответните измерени стойности.
Сподавена динамика
Независимо от това баварецът е също толкова приятен автомобил за аутобан, предлагащ добри предни седалки и по-добрите задни – понеже са по-меко тапицирани и по-удобно оформени. Фактът, че в сравнение с чисто бензиновите или дизелови версии и двата модела разполагат с около 100 литра по-малко пространство за багаж, е една от последиците на хибридизацията, също както и повишеното собствено тегло. При BMW това означава и ограничен в известна степен полезен товар (519 срещу 572 кг при Mercedes).
Дори по темата за добрата управляемост, традиционния терен за изява на BMW, „петицата” няма с какво да се похвали пред Е-класата. Въпреки че тестовият автомобил е снабден с допълнително предлаганото активно управление, при което с цел по-добра стабилност и маневреност завиват и задните колела, в слалома и в теста за избягване на препятствия той се усещаше като по-неспокоен от Mercedes, държеше се по-малко чевръсто в завоите, като показваше това и с по-силно клатене.
На E 350 e обаче също му липсва леката стъпка на не-хибрида – тъй като в завоите масата от два тона плюс полезния товар се проявява чрез по-мудни, притъпени реакции. Няма съмнение, че тези седани от среден клас се усещат като почти толкова тежки и внушителни, колкото събратята им от луксозната категория – „седмицата” и S-класата.
Изпитваните автомобили са на тяхното ниво обаче и по отношение на сигурността и мултимедията. В първата област благодарение на серийните въздушни възглавници за коленете на водача и отстрани на задните места Mercedes все още е пред BMW, независимо че баварецът се е довъоръжил солидно със системи за подпомагане. Във втората предимството на BMW е незначително и не може да компенсира малко по-слабото спиране. Усещането от спирачния педал на Mercedes е по-изкуствено и тук вече няма CD плейър, но пък е налице WLAN хотспот. Има да се радват децата на задната седалка...
Това обаче не са истински новости – също като високата функционалност на каросериите и качеството на изработката, не толкова сложното управление на функциите при BMW и понякога действащата малко нерешително деветстепенна автоматична трансмисия на Mercedes. Всичко това засяга не само plug-in хибридите, но и моделните серии като цяло.
Но независимо с какъв мотор са „петицата” и Е-класата – със или без допълнителното „е” в названието – в крайна сметка те са много напред в своя сегмент. Ако си ги купите като хибриди, това ще се отрази не само на тяхната класа, но и на вашата каса – въпреки ниските сметки на бензиностанцията (при BMW разноските за гориво са около 8,70 евро на 100 км, а при Mercedes – малко под 7,90 евро по цени в Германия). Към цената на бензиновия 530i (252 к.с.) BMW добавят все още поносимите 5650 лева. От Mercedes искат повече – в сравнение със съпоставимия като динамични характеристики E 300 plug-in хибридът е с над 14 500 лева по-скъп. Тух малкото „е” сигурно често ще предизвиква голямо „Ох”.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. MERCEDES
E 350 e е скъп, но подчертано добър plug-in хибрид. Комфортът му е подкупващ, задвижването – сравнително икономично. Предложенията за сигурност са на върхово ниво.
2. BMW
Не само при комфорта, но и при динамиката добре оборудваният 530e отстъпва, макар и с малко. Осигурителните премии в Германия са учудващо високи.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт