BMW 540i и Mercedes E 400 – два автомобила, предлагащи истински битурбо-лукс
Два автомобила с 6 цилиндъра – този път не общо с шест, а с по шест във всеки от тях. Във времена, когато все повече и все по-големи автомобили получават все по-малки двигатели, това си е глътка свеж въздух.
Дааа, това явление се среща доста често в живота: замисляли ли сте се, че дългогодишните съперници с времето се опознават толкова добре помежду си, че в един момент престават да имат тайни един от друг? От един момент нататък те вече познават силните и слабите страни на другия по-добре от всеки. И постепенно, колкото и абсурдно да звучи, по един или друг начин се сближават. Петата серия на BMW и Е-класата на Mercedes са идеалният пример именно за такива „най-добри врагове“.
Какво се случва, когато основният конкурент се превърне в основно мерило при създаването на новата генерация на един от двата модела? Интересни неща, както показва този сравнителен тест. Например двата модела поразително се доближават един до друг по отношение на представянето си на пътя. И в някои отношения дори разменят приоритетите си – изпробваният E 400 4Matic например дори при екстремни провокации се държи с една идея по-чевръсто на пътя, докато в граничен режим 540i xDrive е малко по-спокоен, а кормилното му управление дава по-слаба обратна връзка. Да, това са думи, които със сигурност ще удивят заклетите привърженици на двете марки. От друга страна, настройката на двойното предаване на BMW му осигурява по-сигурно представяне върху хлъзгава настилка.
Пъргавината среща комфорта
Принципно пъргавината на пътя и комфортът на возене са две величини от напълно различно естество – и, да, познахте, следва нова изненада, именно тук моделът от Мюнхен успява да се реваншира. За първи път в своята история, той предлага повече вътрешен простор в сравнение с вечния си опонент, както и още по-приятен комфорт на задните седалки. И ето че лекото изоставане по отношение на динамиката на пътя вече е компенсирано. Фактът, че Mercedes се класира малко по-напред при точкуването на комфорта на возене, се дължи единствено на блестящото представяне на неговото пневматично окачване при преминаване през дълги неравности. Иначе оценката на комфорта е коронна дисциплина на BMW – например качеството на неговата озвучителна система е просто удивително. Освен това съвършено работещата климатична инсталация при него има четири, вместо само три зони на управление. И все пак не това са нещата, които формират идентичността на един автомобил.
За сметка на това атмосферата в интериорите на тези два модела безпогрешно показват техния характер. Става въпрос за малки детайли, но с огромно въздействие. Отвътре „петицата“ ухае на BMW, а E-класата – на Mercedes. Във всеки от двата автомобила привържениците на всяка от двете марки ще се чувства като у дома си. Това се дължи в немалка степен на интериорния дизайн: да вземем за пример централната конзола в BMW, която е леко ориентирана по посока на водача. Или пък широките повърхности в
Mercedes, които заедно с оформлението на арматурното табло създават типично за марката усещане за спокойствие. По отношение на качеството и двата автомобила се представят на ниво, напълно типично за съответната марка. Ако се вгледате по-внимателно бързо ще откриете, че създателите на E-класата са направили интересен шпагат между два напълно различни свята – докато основната част от обзавеждането е по-скоро традиционно, пред водача са разположени два огромни 12,3-инчови екрана, а на волана са разположени два тъчпада, напомнящи за Blackberry. Така от Mercedes са се опитали да не шокират своите корави фенове и едновременно с това да се харесат на геренацията, израстнала със смартфон в ръка. Колкото и хиляди часове да сте изкарали със своя смартфон обаче, факт е, че при Е-класата ровенето по различните подменюта ще ви отнеме време – чисто и просто, ергономията в „петицата“ е по-интуитивна.
Когато става дума за системите и асистентите за безопасност обаче, E-класата отново успява да отбележи лек превес, който обаче не трае твърде дълго заради по-дългия в сравнение със Серия 5 спирачен път.
Със своите битурбо шестцилиндрови двигатели и двата автомобила осигуряват откровено внушителна тяга. Да, правилно, и тук няма грешка. Шест цилиндъра. Не три, не четири – ШЕСТ! Днес това си е една поне толкова прекрасна новина и дори повод за празнуване, колкото до неотдавна беше един класически V8. Наличието на шест цилиндъра, без значение дали с редово или V-образно разположение, е един от факторите, които превръщат една лимузина от висш клас в истинска лимузина от висш клас. Това е положението – независимо какво смятат заклетите привърженици на даунсайзинга. А тези два мотора тук са истинска радост за сетивата, които със своите 450 Нм (BMW) и съответно 480 Нм (Mercedes) меко, но мощно ни притискат в облегалките на седалките.
Тяга от дълбините на въртящия момент
Първото нещо, което успя да ни впечатли, е басовият глас на E 400, който по изключително подходящ начин онагледява почти неизчерпаемите запаси от мощ, които предоставя този автомобил. След това нямаше как да не останем очаровани от невероятната тяга на на 540i, която бива съпроводена от същински концерт на фамозен тромпетен оркестър – чудесно допълнение към забележителните резултати в тестовете за ускорение. Докато при изпитанията за динамика BMW не успява да се възползва напълно от предимството си от 111 килограма спрямо Mercedes, то в раздела за задвижване тази разлика личи повече от ясно. Благодарение на своята удивително спонтанна и едновременно с това хармонична реакция при всяко подаване на газ независимо от оборотите, „петицата“ печели преднина и при разгръщането на мощността. Още един плюс за BMW идва от измерването на разхода на гориво. Същото се случва и при Well-to-Wheel емисиите. А също така и при оценяването по нормите NEDC. Освен това BMW е и по-тихият от двата автомобила.
В крайното класиране Mercedes се налага да отстъпи с общо седем точки. Борбата е оспорвана докрай – разликите в повечето дисциплини се ограничават до една-две точки. Класирането в различните категории обаче изглежда твърде необикновено. BMW печели при оценяването на каросерията, сигурността, комфорта, екологията и задвижването – ако не броим последното, всички тези дисциплини принципно се смятат за коронни при Mercedes. Вместо това E 400 побеждава при оценката на пътно поведение. В странни времена живеем, не мислите ли?
Интересен резултат, който определено нямаше как да предвидим. Всъщност, както казахме още в началото на този материал, с годините вечните врагове не само научават всички слаби и силни страни на противника си, но дори започват да си приличат. В конкретния случай въпросното явление изглежда по следния начин: BMW Серия 5 и Mercedes Е-класа са толкова близки в представянето си, че изборът между 540i и E 400 може да бъде плод единствено на лични предпочитания, при това изключително от емоционално естество. И в двата случая купувачът получата неподправен шестцилиндров лукс.
И двата модела са доста скъпи
Това, че луксът винаги е скъпо удоволствие, се разбира от само себе си. Което всъщност не променя факта, че при Е-класата клиентът се налага да доплаща за някои важни детайли, които са стандартни за „петицата“, като например LED светлини (серийни при Sport Line), навигационна система и отопляеми седалки с кожена тапицерия. Именно поради тази причина BMW успява да спечели и при оценката на разходите, което бетонира крайната му победа в това сравнение.
1. BMW
Повече вътрешен простор, по-къс спирачен път, по-богати мултимедийни възможности, по-нисък разход на гориво и по-добро оборудване – моделът от Мюнхен напълно заслужено грабва победата във финалното класиране на този сравнителен тест.
2. Mercedes
E 400 вози с една идея още по-добре, предлага повече опции в областта на безопасността и, не, не е печатна грешка, се държи малко по-чевръсто на пътя. Но от друга страна има по-висок разход на гориво и по-бедно оборудване.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Дино Айзеле