Какво се случва в реалния живот с големите електро-ДВГ модели?
Спестовността – твърдял английският философ и политик Френсис Бейкън, живял през XVI век – е един от най-добрите начини за забогатяване. Plug-in версиите на BMW „седмица” и Mercedes S-класа със сигурност изискват обратния подход – човек определено трябва да е богат, за да започне да спестява. Аритметиката е проста, защото цените на двата автомобила са от порядъка на 100 000 евро. Подобна комбинация доста би подхождала на политици – като министър-председателят на Баден-Вюртемберг Винфрид Кречман, който се вози на S 500 e и смята, че автомобилът му „поставя мащаби по отношение на ефективността и опазването на околната среда“. Емисии на CO2 от 65 г/км за един луксозен лайнер със системна мощност от 442 к.с. и тегло от 2,2 тона наистина звучат фантасмагорично. Още по-впечатляващи данни за емисиите предлага конкурентът BMW 740Le, чиято системна мощност възлиза на „скромните“ 326 к.с. Доколко близки до действителността са цитираните данни на производителите, предстои да видим сами.
Тих и балансиран шестцилиндров мотор
Mercedes обявява 33 километра пробег при чисто електрическо задвижване, които далеч не стигат, за да може министър-председателят да се придвижи от дома си до своя офис в центъра на Щутгарт (прибл. 100 км). Но все пак са достатъчни, за да се движи в градската зона, без да отделя емисии.
Бензиновият двигател на автомобила се включва след 22 километра пробег, още осем след това изминава 740 Le. Неособено впечатляващи стойности, които при това е възможно да се постигнат, ако всяка вечер след работа автомобилът се включва в контакта. И двата модела се нуждаят от около девет киловатчаса електрическа енергия за пълен заряд, което е пренебрежимо малко на фона на разхода на бензин при хибридно задвижване – в Eco режима на auto motor und sport при BMW той е 6,7 литра.
По-скъпо е да се движите с Mercedes, който в същите условия изразходва 7,9 литра. Това обаче е само част от общата сметка, защото S-класата притежава предимства по отношение на комфорта на задвижване, дължащи се на двигателя с вътрешно горене. За разлика от BMW, тук се подвизава V6 турбоагрегат, който и без помощта на електрическата система се справя по-лесно с теглото от 2,2 тона на лимузината. 740 Le трябва да се задоволи с четирицилиндровия турбомотор B48, който се предлага в доста други модели на марката. Истината е, че човек трудно може да го обвини в някакъв недостиг, освен по повод на ясно изразения четирицилиндров звук, когато сте извън автомобила – все пак той има почти същата мощност като най-силните версии на последния атмосферен „шестак“ N54 (с предимство на сегашния мотор по отношение на характеристиката на въртящия момент), споменът за който все още е пресен. В луксозния флагман двигателят има най-висока мощност от 258 к.с. при 400 Нм въртящ момент, набира с лекота още от ниски оборотни режими и, забележете, заедно с електрическата помощ ускорява автомобила до 100 км/ч за 5,5 секунди. Към предимствата му спрямо агрегата на Mercedes може да се причисли разходът на гориво. В ams профила за plug-in хибриди моделът изразходва 1,7 литра бензин на 100 км, но разходът на електричество е малко по-висок (15,0 срещу 13,4 кВтч на 100 км за Mercedes). Преизчислено с емисии на въглероден двуокис съобразно енергийния микс в Германия (с отчитане на отделения CO2 при производството на електроенергия), това означава 156 г/км или с 30 грама по-малко от показателя на S 500 e. При разхода на гориво съгласно NEFZ (NEDC) това не се взима предвид, а производството на електричество се приема за CO2 неутрално.
2000 евро разлика спрямо Li
Покупката на подобен автомобил е особено оправдана за хора, които в повечето случаи имат възможност за паркират до зарядни станции. В Германия 740 Le е с точно 3500 евро по-скъп от равностойния като мощност модел 740 Li с шестцилиндров мотор, а като се отчете разликата в оборудването, дефицитът спада до 2000 евро. Това означава, че човек трябва да спести около 1000 литра гориво, за да компенсира тази разлика.
По малко по-различен начин стоят нещата при Mercedes, като S 500 с осемцилиндров двигател с 455 к.с. с дълга база е точно толкова скъп, колкото и тествания модел. В ежедневието оборудваният с V6 мотор автомобил предлага по-спокойно шофиране от четирицилиндровия модел на BMW. Нямаме никаква представа обаче дали това има някакво значение за министър-председателя на Баден-Вюртемберг.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Сам по себе си бензиновият мотор на Mercedes дава предимство пред BMW. Точно такъв двигател очаква клиентът от автомобил от този клас. Машината на BMW е работи малко нерафинирано за подобен модел. Предимството й се състои в по-ниския разход на гориво, но това не е особено преимущество в този сегмент. Безспорно и при двата автомобила съвместната работа на бензиновия двигател, електрическия мотор и автоматичната трансмисия е перфектна. По-облите форми на Mercedes съответстват и на с една идея по-финия комфорт на возене.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт