Новото Porsche Panamera е вече факт – достатъчен повод за съревнование с BMW Серия 7
Какво всъщност представлява съвършенството? За да разберем по-добре смисъла на тази дума, никак не е излишно да сме малко по-навътре в математиката. И по-точно – в геометрията. Именно оттам идва понятието асимптота – асимптотата на равнинна крива представлява права, която се доближава неограничено до клон на кривата, но никога не я допира. Убедени сме, че това явление е добри познато на инженерите, работили върху създаването на Porsche Panamera и BMW седма серия – автомобили, при които съвършенството е цел, но често в реалността се оказва опит за постигане на непостижимото.
В случая на BMW, идеята за перфектната луксозна лимузина от висш клас се усъвършенства непрекъснато вече в продължение на 40 години и общо шест поколения. Актуалното лице на съвършенството носи вътрешнофирмен индекс G11 и сега ще се изправи пред съвсем новата Panamera, която от своя страна показва наяве какви са вижданията на Porsche за максимален лукс. Очевидно времената в Цуфенхаузен се менят, защото ако до неотдавна там държаха да покажат на света единствено своята неповторима интерпретация за идеалния спортист в лицето на 911, сега очевидно имат амбицията за върховенство и в луксозния сегмент.
Майкъл Кейн и Porsche
През 2009 година, когато на бял свят се появи първото издание на Panamera, Porsche беше удивително близо до това да предлага най-доброто в класа. Ще си позволим обаче да цитираме Майкъл Кейн, който казва: „Когато си на върха, истинското катерене тепърва започва.“ Panamera версия 2.0 поема по пътя по-скоро на еволюцията, отколкото на революцията. По отношение на дизайна качественият скок е виден още от пръв поглед – особено при оформлението на задницата. Независимо от динамичната линия на покрива, благодарение на хитро измислените извивки в тавана на купето пътниците на двете самостоятелни места на втория ред вече разполагат със значително повече място отпреди. При стандартното място за седене автомобилът отстъпва само с половин сантиметър пред BMW. И все пак отзад в Porsche си остава доста по-тясно, отколкото в „седмицата”, качването също не е точно като в типична луксозна лимузина.
Изобщо практичността трудно може да се нарече основният плюс на Panamera. Вярно е, че моделът разполага с голям заден капак и има възможност за сгъване на задните облегалки на три части. Със своите 77 сантиметра обаче, ръбът на товарене на багажника е със 7,5 см по-висок в сравнение с BMW, а неравният под отвътре пречи при по-сложни товаро-разтоварни дейности.
Да, няма спор, че най-приятното място в Panamera е това зад волана. Позицията на седене е приятно ниска, а прегръдката на предлаганите срещу щедро доплащане спортни седалки – дори с една идея прекомерно силна. Преди да потеглим все пак предпочитаме да се поогледаме около себе си. Причините за това са две – от една страна чудесното качество на изработка е нещо, на което си заслужава човек да обърне внимание. И от друга – за да се ориентираме в морето от функции е необходимо време. От Porsche са преработили основно ергономичната концепция, като сега върху покритите с пианолак повърхности има сензорни бутони. Някои от тях дават обратна връзка при докосване, други – не. Някои от тези бутони са лесно достижими и логично позиционирани, други – определено не. При управлението на инфо-развлекателната система в доста случаи срещаме затруднения с твърде многото и твърде сложните менюта.
Това до каква степен са претъпкани с функции двата автомобила в теста показва и системата iDrive в BMW. Допълнена със сензорен екран и управление с жестове, iDrive продължава да бъде най-доброто и интуитивно решение от своя тип в цялата автомобилна индустрия към момента, но чудовищния брой функции в дадени моменти създава леки колебания дори и тук. Иначе „седмицата” предразполага своите пасажери с изобилие от вътрешен простор, невероятно комфортни седалки и някак по-изискана в сравнение с Porsche атмосфера.
Коко Шанел и BMW
BMW, възвишеният? Още през 1977 година „седмицата” е трябвало да бъде динамична и едновременно с това приятна за дълги пътувания. При последното издание на модела очевидно екипът от Мюнхен е бил силно вдъхновен от мисълта на Коко Шанел: „Луксът трябва да бъде удобен – иначе не е никакъв лукс.“ А 750d е направо удивително удобен. Серийното пневматично окачване поглъща дори големите неравности по настилката с такава невъзмутима компетентност, че състоянието на настилката си остава тайна за обителите на луксозния пътнически салон – дори в спортен режим автомобилът остава забележително плавен в маниерите си. Единственият недостатък остава леката склонност към поклащане на каросерията, която обяснява частичното изоставане на „седмицата” спрямо Panamera в тестовете за пътно поведение, независимо от наличието на технология за управление на задния мост и изключително прецизната кормилна уредба.
Моделът от Цуфенхаузен контрира с 21-цолови колела, завиващ заден мост, адаптивно пневматично окачване и регулиране на настройките на амортисьорите, доказвайки се като роден майстор на чевръстата управляемост. Победата му в тестовете за пътно поведение е напълно заслужена, но дори и по нормални пътища усещането зад волана е доста по-интензивно, отколкото в „седмицата”. Което в определени случаи не е задължително да се определя като предимство, защото ако по пътища със завои сензитивното управление носи неподправено удоволствие от всяка смяна на посоката, при движение с бързо темпо по магистрала започва да се усеща известна нервност в поведението, а подобен ефект със сигурност рядко се търси точно в луксозния сегмент – дори когато става въпрос за продукт на Porsche.
V8 битурбодвигателят може да бъде открит и под предния капак на Audi SQ7 – само че там той работи с допълнителен електрически компресор. Четирилитровият агрегат с V-образно разположение на двата турбокомпресора придава на Panamera темперамент, който го изстрелва в света на спортните модели. V8 машината набира обороти меко и с лекота, максималният въртящ момент от 850 Нм е наличен още при 1000 об./мин, а максималната мощност се достига при едва 3250 об./мин. Осемстепенната трансмисия с два съединителя е разработена съвместно със ZF и работи впечатляващо. И тъй като задвижването във всеки един момент осигурява предостатъчен резерв от мощност, седмата и осмата степен на трансмисията са с функция на понижаващи предавки. В нормален режим работата на трансмисията е доста рафинирана и единствено при потегляне предизвиква леки сътресения. В режим на непълно натоварване тя често оставя Panamera да използва инерцията, която теглото от 2126 килограма и без друго създава с лекота. С оглед на фантастичните динамични показатели, които теоретично биха ви позволили при идеални условия за броени часове да прекосите всяка държава на Стария континент, измереният в теста среден разход на гориво от 10 л/100 км е откровено нисък. Дали постиженията на този мотор към момента изглеждат недостижими за конкуренцията.
Почти, но не съвсем. Защото BMW изостава съвсем леко в измерванията зад Porsche, а в реалния живот разликите се стопяват напълно. Вярно е, че гласът му е малко по-невъздържан, но динамиката му е не по-малко удивителна благодарение на четирите турбокомпресора. Моля, я повторете? Четири? Да, четири! Вместо с досегашните три, новата върхова дизелова „седмица” разполага с принудително пълнене с четири турбокомпресора – по два за ниските и два за високите обороти. Така разполагащият със система за задвижване на четирите колела 750d се ускорява за 4,5 секунди от място до 100 км/, а 760-те нютонметра окончателно разбиват предразсъдъците дали под предния капак ще открием три литра работен обем и четири турбокомпресора или четири литра и V8 битурбо. Отчасти заради минималното забавяне при подаване на газ, но най-вече заради необикновено плавната работа на осемстепенния автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент, „седмицата” показва значително по-изискани маниери от тези на Panamera. Автоматикът тук превключва значително по-неусетно, което пасва на благородния нрав на Серия 7 също толкова добре, колкото безкомпромистността подхожда на Porsche.
Panamera не просто спира – тя почти буквално се заковава на място и дори със серийните стоманени дискове значително превъзхожда сами по себе си прекрасните стойности за спирачен път, измерени при BMW. Последният обаче за пореден път впечатлява със своята армада от системи за подпомагане на водача. Освен това поддръжката му е с една идея по-малко космическа, отколкото тази на Porsche, но това няма особено значение в конкретния случай.
Бъдещето? То е вече тук.
750d и Panamera 4S Diesel символизират инженерния гений, който притежават двама от водещите автомобилни производители – BMW и Porsche. Те показват абсолютния връх в постижимите към момента показатели за комфорт, бързина и ефективност. Как ли ще продължи надпреварата в бъдеще? Все в същия дух, предполагам. Да живеят асимптотите!
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. BMW 750d xDrive - 475 точки
BMW предлага почти недостижим комфорт при пътуване, великолепни седалки, изискан интериор и впечатляващ във всяко отношение дизелов двигател с четири турбокомпресора.
2. Porsche Panamera 4S Diesel - 450 точки
С поведение като на спортен автомобил и чудовищната тяга на 850 Нм Porsche е страхотна машина за шофиране. Наред с това той има феноменални спирачки, комфортът също е подобрен спрямо предишния модел.
Технически данни
1. BMW 750d xDrive | 2. Porsche Panamera 4S Diesel | |
---|---|---|
Работен обем | 2993 куб.см | 3956 куб.см |
Мощност | 294 кВт (400 к.с.) при 4400 об./мин | 310 кВт (422 к.с.) при 3500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
760 Нм при 2000 об./мин | 860 Нм при 1000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,5 сек | 4,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,4 м | 32,7 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,6 л/100 км | 10,0 л/100 км |
Базова цена | 222 637 лева | 234 700 лева |
Гражданин
В Севлиево джебчийската банда от село Дамяново карат Панамера. Нито властите, нито даначните не ги притесняват с неудобн въпроси. Сигурно наливат гориво от социалните помощи. Абсурдна "държава".