Защо коефициентът на полезно действие при двигателите с вътрешно горене не надхвърля 40% дори и при най-модерните дизели? Отговорът е прост - защото голяма част от енергията се отделя в атмосферата под формата на топлина. Но не и при BMW.
От много време насам баварците работят върху системи за оползотворяване на топлинната енергия, отдавана от двигателя с вътрешно горене. Част от тях бяха официално представени, въпреки че все още са в развойна фаза.
Първата система на практика представлява изолиране на силовия тракт. Целта е двигателят да „изстива много по-бавно, след като бъде спрян и да пази температурата на охладителната течност на 40 градуса в рамките на 12 часа“. Всеки градус над температурата на околната среда намалява разхода с 0,2%, обясняват от BMW. Ефективната охладителна система пречи на двигателя да прегрее въпреки изолацията, а по-високата температура на „студения“ мотор оптимизира работата на отоплителната система в купето при пътуване на кратки разстояния.
Другата опция, по която работят в BMW, позволява топлината от изгорелите газове да се превръща директно в електричество, като по този начин икономията достига 2%. Миналата година баварците представиха принципа на термоелектрическия генератор, а през тази вече са готови с модула, монтиран до ERG клапана. В последния си вариант той генерира 250 Вт при стандартен работен цикъл на двигателя, а това е приблизително половината от електричеството, необходимо за функционирането на системите в петата серия.
Средно между 3 и 8% от разхода на гориво се пада на електрическите уреди, с които са оборудвани съвременните автомобили. Това е и причината инженерите на BMW да се ориентират към технологията, изпробвана за първи път в астронавтиката през 60-те години на миналия век.
Последната система използва отделяните газове за загряването на силовия тракт с цел намаляване на триенето между отделните компоненти в него. Този процес може да се използва с голям успех при автоматичната скоростна кутия на бензиновите автомобили за загряване на маслото в нея. При дизелите ситуацията е малко по-различна. Съвременните самовъзпламенители са толкова ефективни, че нерядко за подгряването на купето се използва допълнителен електрически модул. В резултат разходът при зимни условия може да се покачи с един литър на 100 километра пробег. Ако горещите газове подпомагат отоплителната система на салона, това може да се избегне.
От BMW обясняват още, че ефективността на посочените системи може да варира драстично от типа силов тракт, ето защо усилията на инженерите в момента са насочени към постигането на оптимална синергия между отделните модели и системите за оползотворяване на отделяната топлина.
Кирил
Ха-ха, така е, имаше един-единствен проблем - пушекът редовно влизаше в купето. Целта тук е по-различна. Да се използва топлинната енергия от изгорелите газове за подпомагане на отделните автономни системи.
Георги
Нищо ново под слънцето.Всички Трабанти се отопляваха от ауспуха.