Никога досега светът на SUV-автомобилите не е виждал толкова много високи технологии, събрани на едно място. Въоръжено до зъби с електроника в окачването, задвижването и системите за управление, новото, по-голямо BMW Х5 се бори да затвърди своето превъзходство по отношение на динамиката на пътя.
Вместо да чете дълги лекции за проходимостта в пресечена местност или да се хвали с ъглите на наклон, които новият модел преодолява без проблеми, ръководителят на проекта Х5 Алберт Бирман oтбелязва с гордата интонация на бивш конструктор на състезателни автомобили: “Не сме по-добри от другите по отношение на клиренса, но пък правим една обиколка на Северната отсечка на Нюрбургринг само за девет минути.”
Девет минути не са шега... Особено на фона на високия 1,73 метра и тежащ 2,2 тона автомобил. Трудно е за вярване, но недоверието продължава само до първия завой, в който могъщия нос на Х5 влиза с лекотата на балерина. Предницата с порасналите по размер маркови “бъбреци” на радиаторната решетка се прицелва във върха на кривата, а гумите с размер 255 променят посоката на движение със скоростта на мисълта на водача. Пришпорвани от плътния рев на мощния осемцилиндров двигател в топверсията на новото поколение, те сякаш се сливат с повърхностния слой на асфалта и устояват на напречно ускорение от над 0,9 g. Наклон на каросерията? Почти липсва. Недозавиване? Едва се усеща. Сцеплението на излизане от завоя е като на верижна машина, а 355-те конски сили на 4,8-литровия V8 се предават на пътя сякаш без усилие, разпределени динамично между двата моста от управляващата електроника на двойното предаване xDrive. BMW са създали картинг... Невероятен картинг с тегло 2,2 тона!
За да се наслаждавате на подобно възхитително поведение, трябва предвидливо да поставите кръстче срещу системата Adaptive Drive при попълването на поръчката за новия Х5. Ако го направите, BMW ще вложат във вашия автомобил всичко онова, което се счита за последна дума на технологиите в областта на окачването - пневматични елементи отзад (серийно при версията с V8), адаптивни амортисьори на четирите колела и активно управление на стабилизаторите с цел елиминиране на накланянето на каросерията. Нещо повече – към настоящия момент Х5 е единствения модел на BMW, в чиeто предно окачване са използвани двойни триъгълни напречни носачи вместо обичайната за баварците схема тип McPherson. Предимствата на тази конструкция обаче се разгръщат в пълнота благодарение на прилагането на още една новост, каквато е използваната за първи път в серийното автомобилостроене високоскоростна електронна мрежа за обмен на данни Flex Ray. На хартия мегабитовете не притежават никакъв чар, а сами по себе си шините за пренос на данни са по-скучни дори от съименниците си за коригиране на зъбите. На практика обаче именно осигуреният от Flex Ray светкавичен обмен на данни между отделните елементи от окачването е в основата на способността на новия Х5 да сменя посоката с бързината на див заек, преследван от ловджийски кучета.От друга страна, очарованието от динамичното поведение помръква донякъде без системата Adaptive Drive. Големият американски баварец се държи удивително чевръсто за размерите си и със стандартното окачване, но става осезаемо по-тромав, комфортът забележимо спада, а цялото поведение става някак по-обикновено. Затова съветът ни дори към водачите със спортни амбиции е да си спестят лакомия осемцилиндров бензинов мотор и да се насочат към не по-малко енергичния, но много по-икономичен шестцилиндров дизел с директно впръскване с пиезоинжектори и 520 Нм, а спестеното задължително да инвестират в Adaptive Drive.
Сигурни сме, че доста хора ще се вслушат в този съвет, защото и досега 90% от клиентите на модела в Германия например са предпочели да слушат дискретното почукване на трилитровия дизел. Според изявленията на BMW, въпреки порасналите си размери и увеличената якост на усукване (от 23 500 на 27 000 Нм/градус) новият 3.0d с 235 к. с. не тежи дори с килограм повече от своя предшественик. Ще трябва да изчакат само онези, които търсят върха на дизеловите технологии – версията Х5 3.0 sd с агрегата с 286 к. с. и каскадно пълнене ще се появи малко по-късно.
По отношение на трансмисията избор няма и това всъщност е добре. Високоскоростната шестстепенна автоматична предавателна кутия (позната вече от Х3), изрежда степените с кадифена мекота и разполага с точната предавка за почти всяка ситуация. Новият лост на електронно управляваната трансмисия с вграден бутон за ръчна спирачка ще зарадва не само почитателите на научната фантастика - в режим на ръчно превключване футуристичната ръкохватка ляга също