Зад волана на първия M модел с изцяло електрическо задвижване
Ако iX е едната страна на електрическия медал на BMW, първият M модел с изцяло електрическо задвижване показва и другата. А ако си мислите, че електромобилите са странни, анемични и несъвършени създания, новият i4 M50 ще преобърне изцяло представите ви със своите 400 кВт, 795 Нм въртящ момент и подобаваща динамика на пътя.
Живеем в цифров свят и често се случва да пропускаме числата без да им отдадем необходимото внимание. В този случай обаче е добре да се подходи по-внимателно – най-малкото заради стойностите, скрити зад цифрите. 400 киловата системна мощност и 795 Нм максимален въртящ момент... Това е много. Направо невероятно много на фона на елегантната външност на новия i4 M50, който наистина малцина на пътя биха разпознали като нещо различно от обикновената „четворка” на BMW. Фактът, че този автомобил е всичко друго, но не е и нормален в общоприетия смисъл, личи единствено по оформлението на част от детайлите и малкия надпис на задния капак.
Малко по-различна е ситуацията вътре, където над класическото арматурно табло доминира т.нар. „Curved Display” – новият широкоформатен екран, обединяващ показанията на контролните прибори зад водача и дисплея на мултимедийната система. Типично за BMW, той е леко извит към водача, продължавайки философията, която води началото си още от 70-те години на миналия век и тогавашните E12 und E21. Идеята тук е същата, но i4 M50 е част от моделното поколение G26, а стартиралата с i-Drive ергономична концепция междувременно е в осмото си, разширено и допълнено с още функции и възможности издание.
Въпреки огромния екран, цялостната атмосфера в i4 е доста по-различна от тази в iX и до голяма степен хармонира с класическото външно излъчване на модела. Въртящият се прибор на iDrive е на обичайното си място и подобно на „скоростния лост” дава възможност на традиционната клиентела на BMW да управлява автомобила и функциите в него и без привичните за младите поколения жестове и гласови команди.
Както ви харесва
Времената се менят, но най-съществените неща в живота и автомобила си остават непроменени. Когато нещо е мощно, изглежда бързо и носи буквата М на задния капак, то най-вероятно е такова – с или без ауспухови тръби под задната броня. На първо време обаче трябва да се измъкна от трафика по пътищата около баварската столица и използвам случая да опитам способността на i4 да оползотворява енергийните излишъци по трасето. Те се оказват доста разнообразни, но в крайна сметка най-простото и ефективно решение е изборът на адаптивния режим. Благодарение на пълната свързаност на силовия тракт със сензорите на системите за асистенция и навигация, степента на рекуперация се напасва към актуалната пътна ситуация с точност и ефективност, неподвластна и на най-опитния водач – просто защото няма как да предвиди ставащото зад ъгъла или предстоящото на три километра по-нататък по маршрута. А най-хубавото е, че ако не искате всичко това, можете да си карате, както си знаете - i4 M50 се държи абсолютно нормално, послушно и позволява всичко от пълно движение по инерция с отцепено задвижване до управление на силовия тракт с един педал. Както ви харесва – в буквалния и преносния смисъл на шекспировата пиеса.
Това, което ми харесва най-много, идва с приближаването на Алпите. Хълмистите пътища се опразват, а огреният от късното есенно слънце асфалт изглежда подходящ за малко повече тяга в завоите. Нетърпението и любопитството са нормални, защото i4 M50 е първият електрически M модел на BMW. Такъв е – без съмнение и без изненади. Бързо става ясно, че M си е M. Електрическото купе с четири врати демонстрира стабилно и компетентно поведение, издаващо огромни резерви в динамично отношение. Комфортът на возене при тези условия е безупречен благодарение на пневматичното окачване на задния мост и адаптивната М система на ходовата част.
Електродинамика
По-необичайна, но осезаема в поведението, стабилността и устойчивостта на новия модел е ролята на напълно интегрирания в структурата на каросерията корпус на акумулаторната батерия. M50 влиза в завоите с желание и лекота и се води много прецизно с помощта на спортната кормилна уредба с променливо предавателно число, която успява да свърши своята част от работата по ефективното маскиране на допълнителното тегло. За съжаление постигането на над 500 километра пробег с едно зареждане си има цена, но за автомобил с тегло 2,3 тона i4 M50 се държи забележително игриво. Сцеплението, постигнато с оптималния теглови баланс (48,2% отпред и 51,8% отзад) и електрическата система за двойно предаване, е по-сигурно от швейцарски трезор. Действието на адаптивната спирачна система е типично за М автомобил като изключим възможността за рекуперация с мощност 195 кВт, а преходът между електрическия и хидравличния процес е напълно незабележим.
Изглежда малко странно, че спирачките изпревариха задвижването в статия за М модел на BMW, но това вероятно се дължи на факта, че в нормален режим на шофиране системата от два електродвигателя не държи да изпъква на преден план. Споменатият в началото внушителен потенциал напомня за себе си само в моментите на по-настойчиво натискане на десния педал. Това води до мигновен ефект и енергията наистина връхлита като токов удар – разбира се, не с обичайните разрушителни последствия, а с изобилна и изключително податлива на фино дозиране тяга. Всъщност това е не по-малко впечатляващо от пиковите стойности на мощността и въртящия момент и наред с обстоятелството, че показанията на автономния пробег не се влияят осезаемо от динамичния стил на шофиране, дава много сериозни надежди за бъдещето на електрическото задвижване.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В Мюнхен не използват голямата буква М под път и над път и електрическият i4 M50 не прави изключение от правилото – елегантното спортно купе с четири врати се държи на пътя с апломба и покритието на всеки друг представител на М гамата, а практичността и дългият автономен пробег го правят не по-малко интересно предложение от електрическото двойно предаване и мощността от 544 к.с.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: BMW