Живият контакт с този технологичен шедьовър е като пътуване в бъдещето
В момента автомобилите, способни да покачат пулса ви до достойни за вниманието на личния лекар равнища само с външността си, могат спокойно да се изброят на пръстите на ръцете. Ferrari LaFerrari, Porsche 918, може би McLaren P9… И BMW i8. Без никакво съмнение. Въздействието на футуристичните му форми предизвиква масови безредици, където появата на спортния хибрид отприщва водопад от емоции, който е трудно да бъде описан само с думи. Поведението на сериозни на вид възрастни хора започва да наподобява на реакциите, характерни за малки хлапета. Израженията на минувачи и участници в движението варират от изумление до възхита или дори еуфория. Минувачите застиват в експресивни пози от класическата пантомима, а потокът от автомобили преминава в подобие на браунов хаос, в който всеки се стреми да огледа отвсякъде и да се наслади възможно най-дълго на екзотичното явление с цената на драстични нарушения на правилата за движение. Немалко хора спират автомобилите, бусовете, или дори камионите, които управляват, за да разгледат и заснемат преминаващия нисколетящ изтребител. Дори в покой, BMW i8 играе ролята си на истинска автомобилна примадона, чиито вертикално отварящи се врати моментално привличат зяпачи и дъжд от телефонни светкавици, усмивки и одобрително вдигнати палци дори от страна на очевидно неизкушени от автомобилната тема минувачи. Накратко – тук говорим за виртуоз в привличането на общественото внимание.
Футурама
В съзнанието на просветения автомобилен ентусиаст представата за спортния автомобил се свързва с нещо малко, нещо леко, нещо с екзотични форми, ниско разположен център на тежестта и перфектно балансирана ходова част, които да осигурят висока степен на механично и аеродинамично сцепление и в комбинация с мощното задвижване да гарантират изключителни динамични показатели и високи стойности на страничното ускорение в завой. Пред олтара на гореспоменатите ценности се принасят в жертва практични, полезни и удобни детайли като багажно пространство, комфортно обзавеждане и прочие подробности.
По отношение на жертвоприношенията BMW i8 е жива класика – багажникът е малко по-голям от този на Porsche 911, схемата на седалките 2+2 е чисто математическа абракадабра, второто събираемо при която е достойно само за настаняване на подрастващи (но пък е прекрасен неутрализатор на дефицита по отношение на багажния обем), възможностите за съхранение на лични вещи в купето са сведени до минимум, а при паркиране видимостта от мястото на водача без помощта на отличната система за панорамно видеонаблюдение би направила от всеки достоен последовател на Нострадамус. Най-острият нож в гърба на почитателите на традиционните удобства обаче си остава конструкцията на вратите. Екстравагантността изисква жертви – в това може да ви увери всеки модел на висша мода, свикнал на стотиците вперени в него очи и обективи, докато се опитва да изглежда естествено на подиума, балансирайки с неимоверни усилия със и върху поредните изумителни приумици на дизайнерските светила. При i8 се наблюдава същото иронично отношение от страна на съдбата – радвате се на изключително внимание точно в момента, в който най-малко се нуждаете от него. Сякаш всички се интересуват не само кой, а най-вече КАК ще излезе (или влезе – според случая) от това изумително творение. Ако ехидните усмивчици (несъмнено породени от завист) не ви засягат, можете да си спестите разходите за фитнес, но за всички останали препоръчваме най-малкото редовни упражнения по лимбо-рок. И в никакъв случай паркиране пред популярни заведения без съответните тренировки за тялото и духа…
Всичко изброено безспорно нарежда BMW i8 сред екзотичните представители на суперспортния елит, но за потвърждение на втория компонент от дефиницията – динамиката на пътя – новият модел на баварците ще трябва да премине през цялата тестова процедура на ams. Вдигаме леката като перце врата и прекрачвайки рамката с що-годе приемлива хореография, обръщаме внимание на предвидливо покритата с прозрачен лак влакнеста структура на праговете и страничните колони. Карбоновият композит има съществен принос за сравнително ниското тегло на хибридния спортист – въпреки тежкия акумулаторен пакет в централния тунел, i8 не тежи повече от Porsche 911 Carrera S. Седалките са много удобни, а ергономията зад волана е мехлем за душата след гимнастиката около вратите... Всичко е там, където очаквате да го намерите в едно съвременно BMW. Лесно се открива и бутонът за стартиране, придружен от още един, който активира електрическия режим. Ако в акумулаторите има достатъчно заряд, i8 може да потегли без никакво съдействие от страна на разположения пред задния мост ДВГ. Напълно зареденият през нощта хибрид измина цели 31 километра по изпитателната отсечка за електромобили на auto motor und sport, което (макар и под обещаните от производителя 37 километра) е повече от респектиращ резултат. Помислете само – този автономен пробег се постига при постоянно наличие на максимален въртящ момент от 250 Нм, който осигурява на 1,5-тонния спортист време за ускорение от 0 до 100 км/ч от 11 секунди. Не хипотетично и не според евронормите, а според измерванията на ams… Другояче казано, в електрорежим i8 може да се похвали с динамика, която много от съвременните модели в средния клас постигат само на пълна газ. Браво!
Трицилидровият бензинов турбомотор се включва самостоятелно и започва да зарежда акумулаторите най-късно след като зарядът в последните падне под 10%. Задачите пред него са две – мобилен електрогенератор и допълнителен източник на тяга при подчертано динамичен стил на шофиране. Можете да го включите в представлението от самото начало, премествайки скоростния лост в лявата пътечка, което шестстепенната автоматична трансмисия разбира като желание за преминаване в режим „Sport”.
Поздрави от Mini!
Звукът от работата на трите половинлитрови горивни камери не може да се пропусне. В BMW обичат този мотор и с умиление говорят за него като за „половин редови шестак”. На празни и ниски обороти предвидливо инсталираният саундгенератор успява да тушира с достоен за външността на i8 басов рев неравноделния ритъм на трите цилиндъра, който звучи може би малко странно, но след известна фаза за привикване става някак симпатичен.
Аскетизмът на конструкторите по отношение на броя на цилиндрите се отплаща щедро в разхода – в теста на ams моделът на BMW се задоволява средно със 7,5 л/100 км – забележително добро постижение, имайки предвид способността на i8 да се ускорява също толкова бързо, колкото и значително по-лакомия 911 Carrera S. Същинските възможности на i8 за икономия на гориво обаче приличават на тестовата отсечка за разхода на auto motor und sport. При сдържан стил на шофиране хибридът може реално да слезе до 2,6 л/100 км + 11,9 кВтч ток, което е толкова близо до заводските данни (2,1 л/100 км и 11,9 кВт/ч), че звучи като неистина.
Остава въпросът за страничното ускорение в завой. По изпълнени с приятни извивки междуградски отсечки, стегнато настроената ходова част на i8 се държи точно толкова актиивно и прецизно, колкото предполага класическата компановка с централно разположен ДВГ. В бързите завои личи добре балансирано, неутрално поведение, което преминава в отчетлив и относително ранен шум от хлъзгане по допирателната на предните колела при намаляване на радиуса. Тенденцията към недозавиване е придружена от липса на онова фино и интимно отношение между водача и електромеханичната система на сервоуправлението, което го подготвя своевременно за необходимата намеса. При наличието на съвременните системи за корекция на поведението това не е критичен недостатък, но отнема част от усещането за участие в ключовите събития, характерно за класическия расов спортист.
Тези констатации се потвърждават и от обективните измервания на полигона на auto motor und sport. Безупречното по отношение на стабилността на усукване шаси не помръдва при маневрите с рязка промяна на посоката и i8 се справя с избягването на препятствия с висока скорост също толкова добре, колкото и 911 Carrera S. Липсата на достатъчно механично сцепление на предния мост обаче проличава при слалома, където хибридният спортист от Мюнхен изостава. По-важното обаче е, че ВMW i8 със сигурност може да бъде овладян без проблеми дори от онези, които за първи път си купуват расов спортен автомобил.
Няма спор. Баварците са успели да създадат един наистина впечатляващ автомобил. С класически въздействаща външност и с дълбоко скрита в модерното разбиране за лукс и устойчиви ценности същност. Ако цилиндрите на бензиновия двигател бяха с няколко повече и гумите с няколко сантиметра по-широки, недостижимото щастие може би щеше да изглежда по-близо. Но както е известно, най-хубавото още предстои…
Текст: Божан Бошнаков, Мирослав Николов, Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт, Божан Бошнаков
Накратко
BMW i8
Работен обем на трицилиндровия бензинов турбомотор 1499 см3
Макс. мощност 231 к.с. при 5800 об./мин, макс. въртящ момент 320 Нм при 2700 об./мин
Макс. мощност на електромотора 131 к.с. при 4800 об./мин, макс. въртящ момент 250 Нм
Системна мощност 362 к.с., системен въртящ момент 570 Нм
Осемстепенна автоматична трансмисия, задно предаване
Ускорение 0–100 км/ч - 4,3 сек
Ускорение 0–200 км/ч - 14,9 сек
Среден разход на гориво - 7,5 л/100 км
ОЦЕНКА
BMW i8 определено чертае бъдещето по отношение на композитната каросерия, методите за нейното производство в серийни мащаби, както и в областта на енергопотреблението и екологичните показатели. Този футуристичен автомобил е реален и изключително ярък пример за вълнуващите страни на алтернативното задвижване – нещо напълно непознато до този момент.
Каросерия
+ много добро пространство на предните места, прецизно и качествено изпълнение, изключително стабилна структура на каросерията, отлична ергономия и лекота при обслужване на приборите за управление
– ограничено място за главите и краката на пътуващите отзад, затруднен достъп до купето, малък багажник
Комфорт
+ нисък аеродинамичен шум, тихо електрозадвижване, седалки с отлична опора
– стегнато окачване, висок и нетипичен шум на трицилиндровия двигател
Двигател/силово предаване
+ много добри динамични показатели, перфекен синхрон на хибридното задвижване, плавна работа на трансмисията
Поведение на пътя
+ приятно и леко за управление поведение на пътя, директна работа на кормилната уредба, висок динамичен потенциал в завои с голям радиус
– тенденция към недозавиване в остри завои
Безопасност
+ издръжлива на високо натоварване спирачна система, каросерия от усилен с въглеродни нишки полимер, лазерни предни светлини (опция)
Екологичност
+ нисък разход на гориво, ограничени емисии на CO2, голям автономен пробег на електрическа тяга, използване на рециклирани материали
Разходи
+ дълги интервали на сервизно обслужване, възможност за ползване на данъчни облекчения, осемгодишна гаранция на акумулаторите
– висока покупна цена, само две години обща гаранция