Първи впечатления от iX xDrive 50 – големият SUV модел на BMW с мощност над 500 к.с.
Първи впечатления от iX xDrive 50 – големият SUV модел на BMW с мощност над 500 к.с., автономен пробег над 500 километра и пълния технологичен арсенал, с който баварците дават старт на своята втора електрическа офанзива.
Фактите са следните – след 350 километра динамично шофиране по междуградски пътища, аутобан без ограничение на скоростта и планински отсечки по алпийските склонове, показанията на големия извит екран на новия BMW iX xDrive 50 сочат 40% отстатъчен заряд и възможност за изминаване на още около 200 километра. Това като че ли изчерпва всичко, което може и трябва да се каже по повод на напредъка на електромобилите в последно време. От друга страна, вероятно е добре да се добави, че средният разход по време на това пътуване възлезе на около 23 кВтч/100 км, което преизчислено през енергийното съдържание на литър дизелово гориво, се равнява на около 2,5 л/100 км. И за да станат нещата съвсем ясни, следва да се посочи, че този достоен за двутактов мотопед разход е постигнат от внушителен с размерите си SUV модел с максимална мощност 385 кВт.
Без съмнение ще се намерят и скептици, които да нанесат минимални корекции на тези данни със сложни „Well-to-Wheel” изчисления на разхода, но това няма да промени главното – в момента едва ли е възможна индивидуална мобилност с това ниво на комфорт и динамика и по-ниско енергопотребление.
Нова iDrive система
Под меките лъчи на есенното алпийско слънце в Берхтесгаден, споменатият iX xDrive50 в алпийско бяло изглежда по-малък, отколкото е в действителност, а наличието на максимална мощност от 523 к.с. също не се манифестира излишно. Краткият поглед в техническите данни разкрива обща дължина от почти пет метра и височина близо метър и седемдесет, което поставя електрическия SUV в категорията на Х5. Дизайнът е нанатрапчив, приятно футуристичен с отправки към студията iNEXT и серийния i3.
Скромността е красива добродетел, но възможностите на електрическата система за задвижване от пето поколение на BMW, която в случая използва двойно предаване с два синхронни електродвигателя далеч не са скромни. На предният мост на iX работи агрегат с максимална мощност 190 кВт, а на задния – малко по-различна конфигурация на същата машина с 230 кВт. Сумарният въртящ момент на системата достига внушителната стойност от 765 Нм.
Акумулаторната батерия е разположена в подовата секция между двата моста в стабилен корпус с височина 14 сантиметра и е съставена от единайсет модула с общо 500 клетки и нетен капацитет от 105,2 кВт. Според изискванията на WLTP процедурата това е достатъчно за изминаването на пробег от 630 километра, а практиката показва, че при по-пестелив стил на шофиране тази стойност съвсем не е далеч от реалността.
Всъщност съвсем не е необходимо човек да знае наизуст всички тези подробности, за да се почувства добре още при първото си качване в iX. Интериорът наподобява размерите и пропорциите на голям ван, материите и облицовките биха направили чест на всеки модерно обзаведен хол, а задната седалка е еволюирала в удобно канапе. Модерната атмосфера се подчертава от щедрото остъкляване с огромен фотохроматичен панорамен покрив, а класическите уреди и прибори за управление са концентрирани в два семпли, но високоефективни елемента – леко извитият към водача широкоформатен екран, обединяващ блока на контролните прибори и централния мултимедиен екран и централната конзола под формата на подлакътник, върху който са групирани стартовият бутон, превключвателят на режимите на движение и прозрачният диск на новото, осмо поколение iDrive. Добавете двата педала и скосения волан и ще получите всичко, от което се нуждаете за управлението на iX.
Близо до Level 3
Наред с елегантната сдържаност по отношение на ергономичната концепция, управлението на функциите в iX е и доста ефективно в старанието си да задържи сложните технологични процеси зад кулисите по време на движение. Интеграцията на смартфон в новия модел например е детска игра – също както и потеглянето. Два бутона и готово…
Живописният алпийски ландшафт премества фокуса върху отличната видимост в кабината, а електрическият SUV следва плавно и уверено зададения в навигационната система маршрут и въпреки натоварения туристически трафик в близост до австрийската граница не занимава водача с голяма част от рутинните и досадни операции, справяйки се практически самостоятелно с контрола на задвижването. Адаптивната рекуперация намалява плавно и адекватно скоростта преди кръстовища и при наближаване на автомобили отпред, поддържа безопасна, но не и прекалена дистанция и наистина създава впечатлението, че автомобилът е готов да поеме задълженията, включени в Level 3 в скалата за автономност. За това се грижат пет видео, пет радарни и общо дванайсет ултразвукови сензори, които следят непрекъснато зоната около автомобила и дискретно (или не чак дотам) предлагат на водача своето съдействие при управлението, рекуперацията, поддържането на лентата и маневрите за паркиране. Осебено впечатляващ е допълнително предлаганият асистент Driving Assistant Professional, който съчетава многобройни функции в подкрепа на човека зад волана – от активния темпомат, през контрола на управлението и смяната на лентите, та чак до асистенцията при осигуряване на коридор за преминаването на автомобили със специален режим на движение при спешни случаи. Целият този изкуствен интелект може да се активира с едно докосване на бутона върху лявата спица на волана.
С излизането на магистралата става ясно, че въпреки липсата на ограничение на скоростта, много малко от движещите се по нея екземпляри са готови и най-вече способни да съперничат на бруталната тяга на 765-те нютонметра. В iX xDrive50 електрониката прекъсва устрема при достигане на 200 км/ч, макар реалният таван осезаемо да е много по-високо. Типичен за моделите на BMW е маниерът за плавно разгръщане на тягата, която не връхлита водача и пътниците с обичайната за много електромобили рязка вълна, а може да се дозира фино с десния педал като при автомобилите с много мощни двигатели с вътрешно горене.
Тези маниери са особено приятни при движение по хълмисти извънградски маршрути с повечко завои. В такива условия iX 50 демонстрира много чевръсто поведение, което печели и от серийното при тази версия активно управление. Пневматичното окачване на всички колела от своя страна се справя чудесно с неравностите и успешно тушира теглото на електрическия SUV. Апетитът идва с яденето и на човек му се иска да продължи пътуването с iX, което не би било проблем на фона на пълната на 60% акумулаторна батерия...
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Ако това е електрическата мобилност на бъдещето, то перспективите са доста светли. Новият iX предлага забележителен простор, луксозна атмосфера и безупречен комфорт на возене без необходимост от често спиране за зареждане. Динамиката също е на подобаващо за баварската марка ниво – също както и ценовите равнища.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: BMW