Зад волана на най-екстремната версия на BMW M2
M2 Competition продължава по храбрите стъпки на оригиналното издание на М2, повишавайки концентрацията на адреналин с добре познатия от M3 и M4 редови шестцилиндров агрегат S55 с 410 к.с. И не само с него, както показват нашите впечатления.
Формулата „голямо куче в малка кожа”, която BMW приложиха извънредно находчиво и талантливо в М2, бе обречена на успех от самото начало. Компактен, лек и лишен от излишества спортист с класическа каросерия и с емблематичната за баварците компановка с разположен отпред редови шестак и задно предаване – истинска рецепта за мокри сънища не само за заклетите фенове на BMW.
Версията Competition просто доразвива концепцията, като допълнителните 40 к.с. и 85 Нм в случая играят по-малка роля, отколкото би могло да се предположи. В крайна сметка и изходните 370 к.с. не бяха шега. Много по-интересен в случая е възможността за прецизен контрол на тази мощ и отличният баланс, който М2 Competition демонстрира дори в ръцете на непрофесионалист.
Много корав
Повишената структурна устойчивост, осигурена от допълнителните усилващи греди (заимствани от М4 заедно със S55) в коша на двигателя позволява фините модификации на окачването да се проявят под формата на светкавични реакции и точност в поведението при високо натоварване, които правят модела напълно приложим и за сериозни занимания на състезателна писта.
В пълна хармония с тази картина е и работата на седемстепенната трансмисия с два съединителя, която снижава времето за ускорение от 0 до 100 км/ч до 4,2 секунди и превъзхожда повечето аматьори зад волана както по отношение на преценката за момента, така и в бързината на смяна на предавките. След нея щафетата се поема от електронно контролираната блокировка на задния диференциал с ламелен механизъм, която танцува в забележителен синхрон с MDM (спортния режим на DSC) и позволява осъществяването на плавни преходи от едната към другата страна на границата на сцеплението. Разбира се, физиката и здравият разум винаги налагат своите ограничения, но M2 Competition отговаря добронамерено и с желание на волности, за които другаде бихте платили скъпо.
Излишно е да споменаваме, че движението по нормален път с много завои е колкото бързо, толкова и забавно – в тази насока нищо не се е променило в сравнение с предшественика на Competition. По-интересното тук е това, че увеличението на теглото с около 55 килограма въобще не се усеща в поведението и въпреки сериозно нарасналата мощност, малкото спортно купе на BMW си остава изключително бърз, предвидим и приятен автомобил в ръцете на любител. Това е голямо изкуство, защото резултатите му се измерват не в сухите числа на физичните величини, а по безкрайната скала на приятните емоции.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
M2 Competition е сбъдната мечта – динамичен, но не и нервен. Прецизен, но без да е остър. Мощен, но не и брутален. С други думи – толкова близо до съвършенството, колкото е възможно в момента.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов