Първи впечатления от възможностите на новия модел на пистата Лагуна Сека
Ръбът приближава стремително. Стоп светлините на Фарфус отпред оставят червена диря върху ретината и изведнъж черният BMW М2 Coupe с надпис „Pace car” изчезва. За миг на мястото му остава да грее единствено ярката синева на пролетното калифорнийско небе и в този момент видимостта към прочутия “Corkscrew Corner” на Лагуна Сека е нулева. Пропадането в „тирбушона” започва с напълно сляп, инстинктивен ляв и светкавичен десен, който трае значително по-кратко от времето, необходимо на вестибуларния апарат да се адаптира към реалностите на пистата. После стръмнината на комбинацията 8-8а преминава в полегатия наклон на дългия ляв „Рейни”, където скоростта, гравитацията и страничното ускорение го изправят пред нови, необичайни предизвикателства.
Притиснат в прегръдката на спортната седалка и вкопчен във волана и планките на трансмисията зад него осъзнаваш, че изненадата тук е неизбежна – с натрупването на обиколките усещането за увеселително влакче не изчезва, но времената постепенно се съкращават. Стабилната основа на заимстваното от М3/М4 олекотено алуминиево окачване постепенно успокоява сетивата, които остават далеч от подробности като специалната настройка на кинематиката, подобреното предаване на напречните усилия и намаления брой на еластичните елементи във връзките с каросерията, но усещат благотворното им въздействие. Постепенно нараства и увереността в десния крак. Под негова команда са 370-те к.с. на шестцилиндровата машина с един Twinscroll турбокомпресор – захапваща здраво още от празните обороти, напълно лишена от задръжки чак отвъд 7000 об/мин и способна да стовари върху задните задвижващи колела до 500 Нм въртящ момент при включен overboost. Противовес на целия този натиск оказват типичният за М моделите перфектен теглови баланс, активният М-диференциал с електронно управление, който променя степента на блокиране на задния мост с отчитане на ключови параметри като напречното ускорение и ъгъла на отклонение на волана и не на последно място - специално създадените 19-цолови Michelin Pilot Super Sport с размер 245 на предния и 265/35 на задния мост.
Изключително поведение
В ярък контраст с подложените на изненадите на предизвикателното трасе сетива на пилота, М2 Coupe демонстрира перфектно равновесие. Недозавиването е нещо напълно непознато в репертоара на новия модел – предницата отива точно там, където я насочвате, стабилността при спиране е безупречна, а въодушевлението от сцеплението на изхода от завоите е в пълно съзвучие с триумфалния, 100% автентичен звук на шестцилиндровата машина. Единственото, което се иска от вас, е да се научите на плавно, прогресивно отношение към педала на газта – в моя случай това умение се култивира само след две шеговити предупреждения („Опа, ще те изпревари задницата!”) от страна на Аугусто Фарфус зад волана на водещия автомобил. Мощта на агрегата със система Valvetronic, усилени бутала, сегменти и основни лагери на коляновия вал е повече от достатъчна, а решението на инженерите в Мюнхен да заложат на емблематичното число шест, запазвайки прилична дистанция както от по-сдържания M235i, така и от по-големите М3 и М4 със сигурност ще бъде получи аплодисменти от почитателите на марката. Специално за BMW М2 Coupe е разработен и картер с мощна помпа, гарантираща безпрепятствен достъп на жизненоважната течност до целия двигател дори в режими на високо претоварване без необходимост от прилагане на твърде скъпа система със сух картер.
Встрани от особеностите на трасето, съществен принос за натоварванията в различни от нормалната земна гравитация посоки имат спирачките на новия модел. BMW М2 Coupe използва познатата сompound-система с вътрешновентилирани стоманени дискове и алуминиева централна част, която намалява неокачените маси и спомага за по-ефективно отвеждане на топлината – факт, който се потвърждава от липсата на пад в ефективността и възможността за фино дозиране дори след продължителна серия от обиколки на пистата. Безупречната обратна връзка и прецизността са сред основните добродетели и на електромеханичното сервоуправление, чиито режим Sport е напълно лишен от често срещаната в моделите от подобен калибър излишна твърдост.
Хомогенността в поведението и подчертаната чувствителност към желанията на водача са двата главни коза на BMW M2 Coupe, които го превръщат в истинска, неподправена и жива класика в жанра. Моделът се справя и без адаптивни амортисьори, успявайки да ограничи страничните колебания на каросерията и да осигури отлично механично сцепление дори при екстремните разтоварвания и компресии на Лагуна Сека. И всичко това - при повече от порядъчен комфорт на возене извън пистата. Серийната за модела шестстепенна механична предавателна кутия е истинско откровение за всеки почитател на директния диалог с техниката, а настройките на DSC дават възможност както за пълен контрол, така и за много приятна за ентусиастите частична свобода в режим MDM (M Dynamic Mode). Разбира се, системата може да се изключи и напълно, но тогава трябва да сте наистина сигурни, че притежавате подобаващи на смелостта си умения.
Седемстепенната DKG сама по себе си е отделна високотехнологична тема. Съдете сами - с нея ускорението до 100 км/ч от място е с 0,2 секунди (4,3 срещу 4,5) по-бързо от това при ръчната кутия въпреки свръхпрецизността на последната и въпреки помощта с междинна газ от страна на електрониката при сваляне на предавките. DKG е в състояние да предвиди следващия ви ход и да включи съответната предавка – единственото, което се случва при докосване на планката зад волана е мигновеното затваряне на съединителя. Същинска магия, непосилна за простосмъртните. И още един фактор, който усложнява сериозно задачата пред конкуренцията на BMW M2 Coupe и неговата класичиска баварска рецепта в клас, който четирицилиндровите мотори напоследък никнат като гъби…
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Компактният BMW M2 Coupé е жива класика, съчетаваща изпитаната баварска рецепта на задното предаване и редовия шестцилиндров двигател с последната дума на модерната електроника за контрол на поведението. Това заедно с отличното управление, възможността за индивидуален избор на трансмисия и феноменалната ходова част осигурява на модела потенциал, който надхвърля и най-смелите амбиции и желания на непрофесионалния ентусиаст.
Текст: Мирослав Николов