Тест на едно от най-вълнуващите спортни комбита в историята
Зад абервиатурата SUV стои словосъчетанието sport utility vehicle. В огромна част обаче тези автомобили нито са спортни, нито особено удобни. Те са просто модерни! Модата на комби моделите отдавна отмина, но ако искате истински спортен и удобен автомобил, решението е BMW M3 Touring.
Имало едно време един континент, където автомобилите изпълнявали функцията, за която били предвидени. Седанът бил представителен, хечбекът – удобен, офроудърите и пикапите се чувствали у дома само в гората и на нивата, а комбитата превозвали багажа на цялото семейство, както и членовете му, от точка А до точка Б. Имало и спортни автомобили. Имало и хора, които да дават баснословни суми за тях. Все още обаче напъните за създаване на „спортен семеен икономичен еко офроудър, чиито настройки се променят само с натискането на един бутон“, били характерни единствено за икономистите и маркетинг специалистите в автомобилната индустрия. Инженерите на този континент били наясно, че такова животно няма, а дори и да бъде създадено, светът не се нуждае от него. На финала обаче бизнесът спечелил, а не инженерите. Хората повярвали на маркетинговата илюзия, че има универсални като швейцарско ножче автомобили. И континентът поел радушно по пътя на SUV забвението.
Преди близо четвърт век E46 е един от най-успешните модели на BMW. M3 версията на “тройката“ дебютира в началото на новото хилядолетие като купе и прави същински фурор. Малко по-късно на пазара излиза и кабриолет спецификацията. Оказва се, че по това време инженерите на баварците са работили и по трети вариант – комби, под капака на което се крие най-мощният шестцилиндров атмосферен двигател на компанията. M3 Touring не е само идеен проект. M3 Touring е автомобил от плът и кръв, макар и тестови. За съжаление бордът на директорите на BMW не дава зелена светлина на проекта и развитието на спортното комби е замразено. Странното в случая е, че баварците прикриват умело всички следи от разработката на M3 Touring и „разсекретяват“ информацията за проекта 16 години по-късно. Толкова неща се промениха в автомобилната индустрия от 2016 г. досега, но не и желанието на инженерите на немската компания да направят комби версия на M3. И странното е, че този път бордът на директорите не е против.
В настоящата действителност идеята за спортно комби от компактния клас изглежда като анахронизъм. Конкуренцията в сегмента обаче далеч не е толкова ожесточена колкото преди две десетилетия и BMW насочва вниманието си към същите тези хора, които са мечтали за M3 версията на E46, но не са имали възможност да си я позволят. Взелите току що книжка хлапаци вече са отговорни бащи, някои от тях със солидни финансови възможности. Няма как обаче да изтриеш спомена и емоцията от тийнейджърските години. Макар и да струва близо 200 000 лева и то в базовата версия.
Цената е внушителна, факт! Но възвращаемостта на инвестицията не е за подценяване, защото удоволствието, което BMW M3 Competition Touring with M xDrive дава, е несравнимо. И причината за това не се крие единствено в шестцилиндровия трилитров двигател, чиято мощност достига 510 к.с., а въртящ момент – 650 Нм. Вече не са малко автомобилите, които могат да предложат подобни динамични характеристики на задвижващата система. Марките, специализирани в серийното производство, които могат да подготвят такова шаси обаче, се броят на пръстите на едната ръка.
Touring версията на M3 е стандартно оборудвана с M xDrive задвижване и активен M диференциал отзад, както и с адаптивно M окачване, което променя правилата на играта. Ресурсът на спортното комби надхвърля първоначалните очаквания и съвсем безцеремонно те приканва да искаш още, и още, и още. И всеки път командите, които първоначално подаваш към волана с респект, а впоследствие - с ожесточение, се изпълняват послушно. Малко преди да усетим динамиката на M3 Touring по планинските пътища около словенския курорт Поклюка, имахме възможност да тестваме BMW Z4 M40i. Много е странно усещането да слезеш от един от най-приятните роудстъри и да се качиш в комби, което буквално да те изстреля в космоса с директното си управление и способност без никакви колебания да понася огромни странични натоварвания. M3 Touring тежи 1940 кг, което е само с 30 по-малко спрямо M5, но въпреки това реагира светкавично на всяка команда. Няма го замислянето, което всеки би очаквал от тежащ близо два тона автомобил. Интересното е, че това усещане остана в съзнанието ми дори и след картинг състезанието, в която участвах буквално няколко дни по-късно. Едната машина тежи 154 кг, а другата – близо два тона и въпреки това те кара да усмихваш при мисълта за всяка следваща „еска“ в гората.
Колкото и да е странно, за прекрасното поведение на M3 Touring отговорността не е само на инженерите от M подразделението на BMW. Задната част на комбито очаквано е по-тежка от тази на седана, което налага окачването да бъде калибрирано наново, но допълнителните килограми в задната част са и причината разпределението на масите между двете оси да е съвсем близо до перфектните 50/50%. M xDrive системата за двойно предаване, която е стандартна за модела, допринася също за неутралното поведение на M3 Touring. Най-ревностните фенове на марката обаче с удоволствие ще открият, че двойното предаване може да се изключва заедно с DSC системата и за насочването на автомобила в завоя да се грижи колкото воланът, толкова и педалът на газта.
Осемстепенната скоростна кутия М Steptronic Sport сменя отчетливо и без никакво забавяне предавките. Водачът избира между три предварително зададени режима на работа и ръчно превключване от планките на волана. Не са малко тези, които все още тъжат за DCT трансмисията с два съединителя, но на тесните планински пътища M Steptronic Sport категорично показва, че по нищо не ѝ отстъпва. Хабитатът на един семеен комби автомобил обаче не е в планината, а в града и на магистралата. Тестовият маршрут ни води към Блед, а вече наближава час пик. Попадаме в задръстване и на мига забравям, че карам спортен автомобил. Реакциите на мотора и трансмисията стават значително по-плавни, окачването поема с лекота всяка неравност, отпускам се комфортно в седалката и шофирането вече не изисква максимална концентрация и прецизност, а става интуитивен процес. Само 12,3-инчовият инструментален панел и 14,9-инчовият контролен дисплей напомнят, че това е нещо повече от обикновено семейно комби. Ако тази градска идилия обаче не ви допада, идва ред на карбоновия интериорен пакет и на седалките тип „корито“, които влизат в сравнително късия списък с опционално оборудване.
Интериорът прави впечатление и с максимално изчистената централна конзола. Няма нищо излишно. Всеки бутон е с ясно определена функция, включително и двата червени M превключвателя на волана за бърз достъп до предварително избрани настройки на шасито, двигателя, управлението и трансмисията. Силата на M3 Touring обаче е в пространството. Обемът на багажното отделение варира от 500 до 1510 литра в зависимост от конфигурацията на задния ред седалки, което е сериозен довод да вкарате точно този автомобил в списъка с разходи за семейството. Не, не се подлъгвайте по четирите накрайника на изпускателната система, масивния дифузор и обтекателя над задното стъкло! „Скъпа, това е прекрасен семеен автомобил! Виж колко място има в багажника! А и все пак е автоматик. Къде се е чуло и видяло спортен автомобил с автоматична кутия?“
Тази реплика едва ли ще мине за чиста монета при вида на огромните въздуховоди на радиаторната решетка и раздутите арки на калниците, които да поемат 19-цоловите предни и 20-цолови задни колела. Нищо не пречи обаче да пробвате. Току виж късметът ви се усмихнал!
Текст: Борислав Петров
Снимки: BMW