От 35 години BMW M5 е устойчиво олицетворение на мощния спортен седан
Преди 35 години BMW Motorsport GmbH създава една нова категория автомобили. Първият мощен седан комбинира динамиката на управлението на спортен автомобил с комфорта и функционалността на автомобил от горния клас с четири врати. Получил името BMW M5 и задвижван от монтиран централно редови шестцилиндров двигател на BMW M1, новият модел стартира една впечатляваща кариера, която днес продължава с актуалното BMW M5 Competition (среден разход на гориво: 10,6 – 10,5 л/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 241 – 238 г/км). Днес BMW M5 е най-успешният мощен спортен седан в света и както и преди дължи своето очарование на опита от моторните спортове на BMW M GmbH. За юбилея BMW M GmbH представя специален модел на BMW M5, който със своите 460 кВт/ 625 к.с. разполага с най-мощното задвижване в историята на модела и освен това впечатлява с уникални елементи на дизайна и оборудването. BMW M5 Edition 35 Years ще се произвежда в лимитирана до 350 екземпляра серия и ще бъде налично в целия свят от юли 2019 година.
При шестте поколения на модела неговият динамичен потенциал е подобряван постоянно, но в същото време той остава верен на своя характер на High Performance седан. Като индивидуален модел на базата на BMW Серия 5 то предлага онази допълнителна мощност, която автентично изразява страстта по моторните спортове. Високооборотната концепция на двигателя, индивидуалното, перфектно адаптирано към високата мощност окачване и специфичните за М дизайнерски елементи за оптимизиране на подаването на охладителен въздух и на аеродинамиката гарантират типичните за BMW M5 характеристики на поведението на пътя, подчинени на максималната динамика, пъргавина и прецизност.
Юбилеен модел с ексклузивно оборудване на BMW Individual
При BMW M5 Edition 35 Jahre типичното за М усещане и ексклузивният характер на мощния спортен седан са изразени особено интензивно. В основата на конфигурацията на специалния модел е BMW M5 Competition, при което вдъхновената от моторните спортове динамика на един седан достига до ново измерение. Това се осигурява от V8 двигателя с технология M TwinPower Turbo, максимална мощност 460 кВт/ 625 к.с. и максимален въртящ момент от 750 Нм, както и особено стабилното окачване на двигателя, индивидуално настроеното окачване, системата за задвижване на четирите колела M xDrive и Активния М диференциал отзад. За изживяването при шофиране на BMW M5 Competition са характерни внушителната тяга, оптималното сцепление, най-високата стабилност на пътя и прецизно контролируемата при всякакви условия управляемост. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,3 секунди. След това скорост 200 км/ч се достига след 10,8 сек. Също толкова впечатляващи като динамичните характеристики са и екстериорът и интериорът на BMW M5 Edition 35 Jahre. Особено висококачествените, разработени специално за модела М дизайнерски елементи и оборудвания на BMW Individual осигуряват на автомобила статуса на ексклузивен колекционерски модел. Изразителното излъчване се осигурява най-вече от специалното лаково покритие BMW Individual Frozen Dark Grey II metallic с копринено-матова повърхност, постигната чрез специална пигментация. Ексклузивно за специалния модел се предлагат оформени по нов начин 20-инчови М алуминиеви джанти с Y-образни спици в цвят Graphite Grey. В допълнение към това спирачните апарати на серийната M Compound спирачна система са лакиране в гланцирано черен цвят. Като опция се предлагат M Carbon керамични спирачки със златисти спирачни апарати. Особено ексклузивната атмосфера в интериора се осигурява от М мултифункционалните седалки и пълното кожено оборудване BMW Individual Merino в черен цвят с бежови контрастни шевове, както и представените за пръв път интериорни лайсни Aluminium Gold с карбонова структура. Фино структурираните и висококачествено проблясващи повърхности са разположени в областта на арматурното табло, тапицериите на вратите и средната конзола. Други характерни елементи на специалния модел са лайсните на праговете с надпис „M5 Edition 35 Jahre“ и лазерно гравираният надпис „M5 Edition 35 Jahre 1/350“ на капака на поставките за чаши на средната конзола.
BMW M5: от 35 години на върха в своя сегмент
Със своите технологии и дизайн BMW M5 Edition 35 Jahre по особено автентичен начин олицетворява философията, залегнала в концепцията на този High Performance седан. Двигателят, задвижването, окачването и дизайнът на BMW M5 винаги са били един хармонично съгласуван цялостен пакет. За него са характерни както константното разгръщане на мощността в широк оборотен диапазон, както и пъргавата и сигурна управляемост на пътя, въодушевяващата динамика на управлението на състезателната писта и стилната сдържаност в интериора.
Впечатляващо дискретно е още BMW M5 от първо поколение. На външен вид то почти не се различава от базовия модел. За сметка на това двигателят му е забележителен. Този заимстван от BMW M1, леко модифициран редови шестцилиндров двигател развива 210 кВт/ 286 к.с. и благодарение на оптимизираната дигитална електроника е дори по-мощен с 9 к.с. от този в легендарния спортен автомобил със средноразположен двигател. „Окачването трябва винаги да е по-бързо от двигателя“ – така звучи навремето основният принцип при BMW M автомобилите, поради което BMW M5 получава подсилена петстепенна скоростна кутия и заден диференциал с 25 % блокаж, както и по-стегнато спортно окачване и мощна спирачна система.
Със стилно излъчване се отличава и второто поколение на BMW M5, което през 1988 година първоначално стартира с 232 кВт/ 315 к.с., а от 1992 година мощността е повишена до 250 кВт/ 340 к.с. При него за типичния баланс между динамика за състезателната писта и уверения комфорт във всекидневието допринасяше и серийното регулиране на нивото на задната ос. При въведеното на пазара през 1998 година BMW M5 от трето поколение представените за пръв път типични двойни ауспухови накрайници подсказват дискретно за изключителната мощност на двигателя. Освен това неговият V8 двигател с 294 кВт/400 к.с. вече се нуждае от значително по-големи отвори за охладителен въздух отпред.
Четвъртото поколение на BMW M5 впечатлява с още по-внушителната си мощност. Заимстваният от Формула 1 десетцилиндров двигател развива максимална мощност от 373 кВт/ 507 к.с. При този V10 високооборотната концепция на М двигателите е достигнала до върха: с над 8 000 об/мин и при впечатляващ звук.
Завръщането към V8 двигателя при петото поколение на BMW M5 през 2011 година е свързано и с въвеждането на свръхпълненето с турбокомпресор. Двата турбокомпресора и всмукателният колектор, разположени във V-образното пространство между двата реда цилиндри бяха акцентите на този високооборотен двигател с мощност 412 кВт/ 560 к.с., чиято мощ се озаптяваше от седемстепенна скоростна кутия с два съединителя и активен блокаж на задния диференциал.
Шестата и най-нова глава в историята на успеха на BMW M5 отново се пише от един V8 двигател. Мощността на новия агрегат е повишена до 441 кВт/ 600 к.с., като при BMW M5 Competition достига дори 460 кВт/ 625 к.с. За пръв път за максимално увереното пренасяне на мощността до пътната настилка допринася интелигентното задвижване на четирите колела M xDrive. То осигурява динамика на едно ново ниво и позволява изключително лесно овладяване на най-новото и най-мощно BMW M5 дори и при много спортен стил на шофиране и максимално използване на мощността.