Инженерите от BMW M GmbH имат ново решение на прастарата задача за постигане на пълно щастие. 4x4 + 2x4 = M5
Вали като из ведро… Цялото трасе на пистата Ещорил е в езера и реки, през които дори движещата се пред мен пилотна кола на шампиона в DTM Бруно Шпенглер търси различна линия във всяка обиколка. Което не му пречи да е адски бърз, докато аз се чудя кога ще сбъркам и зверската тяга на 600-те коня и 750-те нютонметра на 4,4-литровия V8 отпред ще ме изпрати с ефектен пирует нейде в чакъла на зоните за безопасност. И докато се чудя, летя из езерата със скорост, с каквато никога не бих дръзнал да опитам с предишния М5. С него определено внимавах повече и на сухо…
Бърз, много бърз
Но нищо на този свят не се случва без причина и нищо не остава задълго същото. Наличието на споменатите зони за сигурност и фактът, че пистата е запазена само за нас създават солидна основа, върху която боязънта бързо преминава на заден план и остава само респектът пред двутонната машина и нейната система за двойно предаване, способни да постигнат подобен контраст между условията на трасето и показанията на скоростомера. Извиращите сякаш от нищото сцепление и стабилност създават увереност, която постепенно ферментира в удоволствие.
Основна заслуга затова очевидно има новото задвижване на М5, което използва електронно управлявания ламелен съединител на досегашните xDrive модели в ролята на централен диференциал и самоблокиращия заден диференциал на M-моделите. Ключова роля играе и специално разработеният софтуер на системата DSC, който следи степента на напречното и надлъжното сцепление и при необходимост реагира, включвайки предния мост. В нормални условия M5 използва задно предаване – системата се намесва активно едва при силно ускорение или в бързи завои, насочвайки определена част от въртящия момент напред. Всичко това става неусетно, извънредно балансирано и с прецизност, която вдъхва доверие и усещане, че М5 е много по-сговорчив и компактен от своя предшественик.
Имайки предвид времето, желанието и усилията, което инженерите на BMW са употребили в размисли, екперименти и изпитания преди да пристъпят към употребата на двойно предаване в М5 (по неофициални сведения – поне от две поколения на модела насам), чудесата не се изчерпват дотук. Водачът винаги може да изключи предния мост ръчно с натискане на бутон, който оцепва централния съединител. Но може да подходи и по-задълбочено и претенциозно в изискванията си за работа на системата, предприемайки фини настройки на начина, по който тя реагира при определени условия и ситуации. Броят на комбинациите е огромен, но основната схема включва три режима на DSC – „Standard“, „MDM“ (своеобразен спортен режим на DSC) и „Off”, при който електронната стабилизация наистина се изключва напълно, но дава възможност за избор на „4WD“, „4WD Sport“ и „2WD“. Два от любимите и често използвани режими могат да бъдат запаметени и да се активират моментално чрез бутон на волана.
Удоволствие за начинаещи и напреднали
Изборът на MDM сам по себе си дава доста голяма свобода на задния мост, който не закъснява да напомни за игривата си природа – М5 наистина се усеща като автомобил със задно предаване по желанието, с което влиза в завоите и нарастващия апетит, с който поема притока на тяга на излизане от тях. В този режим можете да се насладите изцяло на играта на писта без да се притеснявате твърде за чистотота на линията и последствията от нейното нарушаване. Още по-весело (но все още относително безопасно) става при преминаване към „4WD Sport“, където двойното предаване запазва фокуса си върху задния мост и дава възможност за завиване с педала на газта – достатъчно е да подадете рязко порядъчна доза тяга на излизане от кривата и да се подготвите за също толкова чевръсто и добре дозирано контриране с волана. Двойното предаване на М5 прави всичко възможно да предотврати изблиците на студена пот в такива моменти, но изборът на този режим предполага поемане на определени рискове и отговорности. Същото във висша степен важи и за желаещите да направят последната крачка, отказвайки съзнателно помощта на DSC с преминаване към режим „2WD”. Тук единственото съдействие в поддържането на баланса идва от електронно управляваната блокировка на задния диференциал, която има пълен контрол върху напречното разпределение на въртящия момент. В общия случай по-голямата част от тягата се насочва към външното за завоя колело, което се отразява благотворно на стабилността.
При всички случай обаче, преди да се заемете със забавления и експерименти отвъд обсега на действие на DSC, е крайно препоръчително да се запознаете внимателно с нрава и привичките на осемцилиндровия агрегат и да сте абсолютно наясно с хореографията между хода на педала на газта и работата на компресорите. В крайна сметка мистър Мърфи никога не спи, а тягата при пълно налягане е предостатъчна както за ефектни дрифтове и димни завеси, така и за други каскади с трудно предвидими и контролируеми последствия.
Двойна безопасност
За щастие точната като лазерен прицел електромеханична кормилна уредба е изцяло на страната на водача през цялото време и успява до голяма степен да тушира теглото и размерите на спортната лимузина. Същото може да се каже и за динамиката, подкрепена от светкавичните реакции на осемстепенната автоматична трансмисия, преминала специално обучение в M GmbH, но най-впечатляващ в поведението на М5 извън пистата е дуетът между двойното предаване и окачването. Комфортният режим на адаптивните амортисьори е забележителен за спортист от тази категория, докато стандартната настройка на ходовата част напомня режима “Sport” при петата серия. Окачването демонстрира безупречна прецизност и осигурява ясна обратна връзка, загатвайки за огромните резерви от стабилност на М5 както по изпълнени със завои планински отсечки, така и при пътуване висока скорост на магистрала. Усещането е страхотно и много различно от това на пистата, но доверието отново преобладава и несъмнено ще допадне дори на водачите без ярко изразени спортни амбиции.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Както ви харесва
Имате на разположение 750 нютонметра и 600 к.с. Вие решавате как да ги използвате и в какво да ги превърнете – в шеметна скорост и невероятно стабилно ускорение благодарение на допълнителното сцепление, осигурено от първата в историята на M5 система за двойно предаване или в щуро забавление с вратите напред със съдействието на доброто старо задно предаване. Звучи като мечта. Но е реалност.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: BMW