Този автомобил ще успее да завърти главата дори на най-упоритите скептици срещу дизела
Около година след появата си на пазара, новото издание на Серия 5 на BMW все още продължава да бъде един от най-впечатляващите във всяко отношение представители на висшия сегмент на средния клас. Макар външно да изглежда доста близък до чертите на своя също изключително успешен предшественик, автомобилът е станал по-добър в практически всяко отношение, а фактът, че той успя да победи своя най-опасен пазарен противник в лицето на Е-класата на Mercedes (чието актуално поколение също не престава да получава блестящи оценки още от дебюта си досега), е достатъчно красноречив за качествата на "петицата". Под класическата "опаковка" се крие най-съвременна техника, която в много отношения е сравнима с постиженията на флагмана на марката - Серия 7, осигуряваща изключително ниво на комфорт и сигурност, необикновено мултимедийно разнообразие, пълен набор от асистиращи системи, като всичко това продължава да върви ръка за ръка с прословутата радост от шофирането, която се смята за задължителенна част от репертоара на всяко истинско BMW.
За всекиго по нещо
Един от най-впечатляващите начини човек да усети потенциала на новата пета серия без съмнение се найните версии M Performance, които са най-мощните нейни модификации след култовия М5. M550i и M550d са два автомобила, които към момента могат да се причислят към най-елитните продукти в своя клас въобще, като без съмнение всеки от тях ще успее да направи истински щастлив всеки автомобилен ценител с бензин (или дизел) в кръвта. Ако сте сред хората, които оценяват по достойнство чара и качествата на работещите по принципа на самовъзпламеняването агрегати, то M550d има всички шансове да се превърне в автомобил-мечта за вас. Принудителнопо пълнене на редовия "шестак" на този автомобил се извършва с помощта на не два, не три, а цели четири турбокомпресора. А крайният резултат е труден за описване
Тяга без край
Легендарният редови шестцилиндров дизелов агрегат на BMW тук демонстрира поредната фаза от своето еволюционно развитие. Докато при предходното поколение върховото изпълнение на трилитровия дизел на марката разполагаше с три турбокомпресора (което за времето си беше рекорд в автомобилната индустрия), сега те са четири. И както може да се досетите, представянето на двигателя е станало още по-зашеметяващо. 400 конски сили и нютонметра, достъпни в пиапазона между 2000 и 3000 оборота в минута сами по себе си са показатели, които говорят сами за себе си. Но истината е, че нито сухите числа, нито красноречивите метафори са достатъчни, за да предадат изцяло усещането, което този автомобил създава при шофиране. Звукът на двигателя, който ще опровергае и най-върлите скептици на тема дизелови двигатели и спортна акустика, почти пълното отсъствие на вибрации, удивително плавния маниер, с който се разгръща мощността, бруталната тяга, която моторът осигурява от малко над 1250 об./мин чак до достигането на червената граница на оборотите, съвършеният синхрон с осемстепенната трансмисия, разходът на гориво, който дори при спортен стил на каране трудно надвишава 10 л/100 км, а при по-спокойни преходи пада до осем на сто - това са все причини човек да остане удивен от задвижването на M550d. И всяка една от тях идва да ни припомни, че слуховете за смъртта на дизеловите двигатели са силно преувеличени - както и причините за възникването на въпросните слухове...
Както пожелаете
В съчетание с адаптивното М окачване Professional автомобилът съумява да постигне върхово представяне в изключително широкия спектър от прекрасен комфорт при пътуване до удивителна за автомобил с подобна маса и размери динамика при екстремно шофиране. Интериорът също ще отговори на очакванията на потребители с много разнообразни предпочитания - на мен например ми допада най-вече съчетанието от чудесно качество, максимално, класически изчистен стил и прекрасна ергономия, докато натурите с повече афинитет към най-модерните технологии няма как да не останат впечатлени от почти безграничните възможности по отношение на инфо-развлекателните функционалности, опциите за свързване с външни мобилни устройства, жестовото управление, да не говорим за ключа с дисплей, възможността за дистанционно паркиране и полуавтономното шофиране. Няма спор - "петицата" успява да пресъздаде радостта от шофирането по забележително много и разнообразни начини. И напълно заслужено не престава да печели сравненията със своите преки опоненти.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова