Започва най-мащабната моделна офанзива в историята на немската премиум марка
На проведената в централата в Мюнхен редовна годишна отчетна конференция, ръководството на BMW оповести официално финансовите резултати и общото представяне на компанията през миналата година и очерта насоките за развитие в близка и по-далечна перспектива. През миналата година концернът BMW е реализирал 2,4 милиона автомобила от марките BMW, Mini и Rolls-Royce и въпреки че през 2016 година продължилото единайсет години водачество на марката BMW (2 млн. продажби през 2016 година) пред преките конкуренти бе поето от Mercedes, компанията от Мюнхен остава номер едно в света в престижния сегмент от пазара като общо представяне на трите притежавани от него марки.
Печалбата на BMW бележи ръст от 8%, достигайки общ обем от 6,9 млрд. евро, една трета от които ще бъдат разпределени между акционерите под формата на дивидент от 3,50 евро на обикновена акция. През миналата година нормата на печалба в основната дейност на концерна - автомобилното производство, бележи лек спад от 9,2 на 8,9%, но според отговорния за финансите член на управителния съвет на BMW Николас Петер, този показател остава на високо равнище и се придържа в рамките на планирания от ръководството целеви коридор. Благодарение на благоприятните финансови показатели, агенция „Мудис“ повишава рейтинга на BMW Group до А1.
За текущата година Харалд Крюгер прогнозира умерен ръст в пласмента, оборота и печалбата, посочвайки, че пред компанията се очертават рекордни резултати за осма поредна година. Наред с това, председателят на борда обяви нарастване на инвестициите и старт на уникална в историята на компанията продуктова офанзива, която до края на следващата година ще обхване над 40 нови и обновени модели автомобили.
Процесът на обновление на гамата вече започна през февруари с представянето на новата пета серия, която е ключов за BMW модел по отношение на обема на продажбите и печалбата. В течение на 2017 година към нея ще се присъединят новите X3, Mini Countryman и Rolls Royce Phantom, а сред основните акценти за догодина ще бъдат новите попълнения в гамата от Х-модели – компактният X2 и луксозният SUV X7. Според Крюгер, през следващите няколко години компанията ще положи специални усилия за увеличаване на обема на продажбите в извънредно печелившите висок и луксозен сегмент от пазара.
100 000 продажби на електромобили през 2017 година
Едновременно с това в BMW планират ускорено разширяване на гамата от електромобили и рlug-in хибриди в продуктовия портфейл на компанията. Обявената от Харалд Крюгер краткосрочна цел за 2017 година е продажбата на най-малко 100 000 eлектрифицирани модели, които биха формирали около 5% от общия обем на пласмента. В по-дългосрочен план, обхващащ периода до 2025 година, този дял следва да достигне най-малко 15%, а електрозадвижването трябва да навлезе трайно във всички основни моделни линии на концерна.
През 2019 година на пазара се очаква елекровариант на Mini, а през 2020 е планирана премиерата на електрическия X3, който по думите на председателя на управителния съвет ще ознаменува „началото на втората вълна на електрификация на гамата на BMW”. Харалд Крюгер подчерта, че в момента няма конкурентна компания с по-висок дял на собствените разработки, инженерна и производствена дейност в тази област, което осигурява на BMW значително потенциално предимство по отношение на рентабилността в тази перспективна област. Очаква се през 2025 година към предложенията с алтернативно задвижване на BMW да се прибавят и модели с горивни клетки.
Разширяване на обхвата на услугите за мобилност
Паралелно с това в BMW се стремят да разширят спектъра на дейността си, излизайки от ролята на конвенционален автомобилен производител и разгръщайки се като компания с богата гама всеобхватни услуги за мобилност. „През 2017 година за нас започва ново летоброене”, посочи Харалд Крюгер. Към момента компанията за автомобили под наем DriveNow, която BMW управляват съвместно със специализираната в областта германска фирма Sixt, вече разполага с над 800 000 клиенти, но в Мюнхен търсят и нови партньорства с цел разширяване на дейността в тази насока, отбеляза отговорният и за развитието на този вид услуги член на управителния съвет Петер Шварценбауер, допълвайки, че ако днес BMW достига до 30 милиона клиенти в качеството си на автомобилен производител, целта в периода до 2025 година е чрез предлагане на различни видове услуги за мобилност компанията да бъде в контакт със 100 милиона клиенти в глобален мащаб.
Управителният съвет изрази увереност в способността на BMW да изпълни поставените цели, но бяха очертани и някои от рисковете, произтичащи от бързо променящи се външни фактори от полиtическо и икономическо естество в глобален мащаб и на континента Европа в частност. Според Крюгер, Великобритания ще остане важен за компанията пазар и партньор, но производството на Mini е достатъчно гъвкаво с налични активни мощности в Холандия. Отговорният за пласмента член на управителния съвет Йън Робъртсън на свой ред отбеляза, че ни очаква дълyг преходен период преди пълното изясняване на ситуацията около Brexit. След съществения спад на пазара в САЩ, в BMW отново очакват леко покачване на резултатите през текущата година. В същото време финансистът Николас Петер обърна внимание върху основните приоритети на компанията и подчерта, че BMW няма намерение да се включва в потенциални надпревари с отстъпки и държи повече на нормата на печалба, отколкото на самоцелните съревнования в обема на продажбите.
В заключение Харалд Крюгер декларира още веднъж трайната цел на BMW да бъде номер едно в престижния сегмент на пазара. Според него в изпълнението на тази цел се включва не само общия брой на продажбите, но и определящи бъдещето фактори като технологичното лидерство, марковата стойност и рентабилността на продуктите и услугите. „За мен е особено важно кой ще спечели лидерската позиция в състезанието на полето на технологиите”, подчерта изрично председателят на управителния съвет на BMW.
Текст: Мирослав Николов Снимки: BMW, Мирослав Николов