Баварската „седмица” е сред тесния кръг представители на автомобилната висша аристокрация, които дават тон в развитието на индустрията. Затова появата на всяко следващо поколение се следи с повишено внимание, а взирането в подробностите ражда невинаги еднозначни мнения.
Според една популярна фраза, приписвана на френския класик Гюстав Флобер, „Дяволът се крие в детайлите”. Брилянтна, образна мисъл, която за разлика от много други сентенции от дебелите книги демонстрира здрава връзка с реалността и живия живот. Значимостта на детайла и неговата тежест в оценката на дадено явление или продукт нараства правопропорционално с неговия статут. Колкото по-престижно е неговото място в йерархията на ценностите, толкова по-вероятно е част от наблюдателите да се вторачат в подробностите до степен, в която нечестивият да бъде изцяло освободен от оковите на контекста.Част от създателите на предходното поколение на седмата серия на BMW вероятно могат да композират мелодия по темата, тъй като дебатите относно силните и слабите страни на редица специфични нововъведения в баварската лимузина ехтяха като нескончаем шлагер в кулоарите на автомобилната индустрия в продължение на години. Кому е нужна централизираната система i-Drive? Защо скоростният лост е на кормилната колона? Уволнен ли е дизайнерът на задната/предната част или да? Как въобще е възможно подобно нещо...?!
Всички тези въпроси в момента звучат като предразсъдъци с изтекъл срок на годност. И това е добре. Критиката изигра своята роля, детските болести изградиха имунитет, а раните от първите стъпки днес са повод единствено за гордост. Нароилите се през изминалите седем години вариации по темата i-Drive само потвърдиха ролята й на крайъгълен камък, електронният скоростен лост продължава миграциите си по арматурните табла на различни марки и модели, а авангардната нотка трайно се настани в дизайна на лимузините от висш клас.
Накратко „седмицата” може да се гордее с постигнатото и новото издание на модела е достоен израз на тази заслужена гордост. Монументалните размери на „бъбреци” на предната решетка биха могли да се приемат за достатъчно показателни в това отношение, макар че нарасналите размери на каросерията са подобаващо представителни и без този емблематичен белег на марката. Характерните за студията CS динамични внушения са получили успешна, леко приглушена интерпретация в стилистиката на седмата серия, като най-забележими са приликите в оформлението на задната част с оригинална графика на светлините. Страничният силует е доста по-семпъл и спокоен от този на предходния модел и създава впечатление за сдържана елегантност дори в удължената версия. В динамиката на ясните линии, в умишления отказ от употребата на сложни форми и орнаментални детайли, както и в ролята на големите колела в цялостния баланс на пропорциите се усеща нещо от чара на поколението преди i-Drive революцията през 2001 година.
Същото динамично, класическо за марката впечатление създава и оформлението на вътрешното пространство. Авангардизмът на четвъртото поколение е отстъпил място на обърната към водача централна конзола с ясно позиционирани бутони за директен достъп до част от най-често използваните функции. Авторитарните размери на въртящия се регулатор на i-Drive са добили по-демократичен характер, а съжителството му със завърналия се на обичайното си място скоростен лост изглежда напълно естествено и хармонично. Формална и функционална хармония има и в разположението на широкоформатния централен дисплей, вписан в горната част на арматурното табло без познатата от предходната версия допълнителна „гърбица”, предизвикваща озадачено повдигане на вежди сред изтънчените естети.
С процедурата по стартирането на престижната баварска лимузина може да се справи всяко съвременно дете с нормално развита логика и елементарна компютърна грамотност. Последователността от действия е аналогична на тази при Х5 и Х6, нищо по-различно няма и при оформлението на приборите за управление. Истинска класика от началото на третото хилядолетие... Докосването на стартовия бутон води до събуждането на трилитровия редови дизел под предния капак – факт, който спокойно може да бъде пропуснат от мнозина. Дори при студен старт принципът на работа на шестцилиндровия турбодвигател може да се установи само от опитно ухо, а амбициозното покачване на оборотите при ускорение е умело прикриване на дизеловата природа, което може да заблуди немалко заклети привърженици на бензиновите агрегати.
Като цяло акустичният комфорт в интериора на новата седма серия е достигнал ниво, при което звукът от движението на тласкания от климатичната инсталация въздух става ясно доловим. В същото време водачът не е лишен от обратна връзка с пътното платно и двигателя – тя си остава част от задължителната програма при всеки модел на BMW, макар в конкретния случай да е отстъпила водещото си място на комфорта, характерен за престижните лимузини. Въпреки това „седмицата” си остава контактен и отзивчив компаньон при динамичен стил на шофиране и прави чест на своите създатели с отлично намерения баланс между удобството за пътниците и удоволствието за водача. Системата на окачването разполага с три основни настройки, а предлаганата допълнително система Integral Active Steering, насочваща колелата на задния мост в синхрон с активната кормилна уредба, е поредното технологично нововъведение, акцентиращо върху динамичните традиции на марката BMW.
Снимки: BMW