Зад волана на новото издание на "единицата" на BMW
С преминаването към платформата UKL „единицата” на BMW загубва автентичното си задно предаване и шестцилиндровия агрегат, но както показва нашето кратко първо пътуване в покрайнините на Мюнхен, в същия момент се сдобива с други качества.
Дори за хората, знаещи немски, изразът „aktornahe Radschlupfbegrenzung (ARB)“ звучи толкова тежко, че е неясно как е успял да намери път в маркетинговите текстове и пресрилийзи за новото BMW Серия 1. На практика тази активна система за ограничаване на пробуксуването е високотехнологично решение, при което микропроцесорът за управление на подавания въртящ момент е интегриран с контролната електроника на двигателя. Късият път на сигналите гарантира по-бързата работа на системата за контрол на сцеплението и осигурява десет пъти по-кратка реакция в сравнение със стандартните технологии.
Защо четете всичко това ли? Отговорът е прост – системата АRB е ключов елемент в търсенето на начин водачът на BMW Серия 1 да усеща автомобила си максимално близък до предшествениците му със задно предаване. Решението е част от подхода компактният модел на баварците да остане уникален по подобие на въпросните предшественици – в края на краищата когато човек купува новата Серия 1, трябва да знае, че може да разчита не само на повече пространство, но и на динамичните качества, които са част от философията на компанията.
Чиста настройка
И така, ARB има задачата да намали склонността към недозавиване и още с изминаване на първите километри можем да кажем, че системата се справя с тази задача по доста умел, ефективен и спокоен начин. Няма особена разлика в поведението в зависимост от това дали дизелът със 150 к.с. в 118d прилага към колелата тяга или спирачно действие. Машината разполага с достатъчен запас от въртящ момент (350 Нм от 1750 об./мин) и го дозира идеално, за което има принос и осемстепенната автоматична трансмисия с бързото си и фино превключване. Дори с доста припрени действия с волана и газта в завой трудно можете да извадите 118d от равновесие. Поне не и по сухия и качествен асфалт на пътищата в Бавария. Кормилната уредба е с електромеханичен усилвател, действа с подобаваща емпатия и реагира доста директно, а влиянието на сътресенията от ходовата част или силовото предаване върху управлението са минимални.
Ако не знаете, че зад маската на динамичната стилистика на компактния модел може да се открие конструктивна близост с модели като Tourer версиите на Серия 2 или Mini Countryman, нищо няма да издаде този факт. Предимствата на напречно разположения отпред двигател също не се забелязват от пръв поглед. Да, пространството за пътниците и багажа е нараснало, мястото за краката на пътуващите отпред е по-широко скроено, но в това отношение не съществуват драматични разлики в сравнение с предшественика.
Разбира се, управлението на системите за информация и развлечение е напълно ново. „Единицата” използва принципно същата основа, наречена Operating System 7.0, като по-високо позиционираните модели на BMW. Въпреки че с наличието на сензорен екран, управление с жестове и особено доброто управление с гласови команди системата придобива доста висока степен на сложност, с нея се работи интуитивно и в много отношения по-лесно, отколкото при конкурентите от премиум сегмента.
И цената не е ниска
Да, премиум по подразбиране са и цените. Бензиновият 118i с три цилиндъра и 140 к.с. има базова цена 51 700 лв., а M135i xDrive стартира от 90 500 лв. Вярно, доста високи стойности за компактен автомобил, но пък е факт, че срещу тях все пак получавате висока стойност. Изключителен баланс между комфорт и динамика на поведението с прецизно настроени елементи на окачването, като пружини и амортисьори, здрава и устойчива на усукване каросерия, изключително качество на изработката, простиращо се дори до ъглите в двигателния отсек, където човек рядко се заглежда. На някого липсва ли му задното предаване?
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Даниел Краус, BMW