Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

BMW Серия 4 Gran Coupé и VW Arteon в сравнителен тест

06.12.2017 17:40

Дали наследникът на Volkswagen CC ще завоюва свое място под слънцето

Arteon трябва да замести два модела и същевременно да притесни утвърдени купета с четири врати като BMW Серия 4 – наистина, доста амбициозен план. Дали ще успее да го направи, може би ще покаже сравнителният тест между BMW 430d Gran Coupé xDrive и VW Arteon 2.0 TDI 4Motion.

Шляенето по паркинги сигурно не е най-голямото удоволствие през свободното време, но може да ви научи на ум – поне ако си отваряте очите. Защото от няколко години между вановете, SUV и комби моделите все повече се забелязват автомобили, които са прекалено елегантни за седани, но пък са с четири врати, тоест не могат да бъдат и чисти купета. 

И тези ниски модели с четири врати от типа на BMW Серия 4 Gran Coupé стават все повече и повече. Защото при тях купето е в такава доза, че те съумяват да обединят присъща на семейните автомобили разумност с неприсъща на седаните елегантност. 

Това движение започна през 2004 г. с Mercedes CLS, последван през 2008 г. от първия си подражател VW Passat CC. Който вече е история, но пък не е останал без наследник. 

„Arteon“, или: Елегантността на VW CC се завърна

С Arteon елегантността на CC се завърна на пътя – пораснала във всички посоки и с авторитарно оформена предна част, която ни кара да почувстваме порасналите амбиции. Да, този VW желае да завладява терени и по възможност да привлече някой и друг купувач, жалеещ за Phaeton, който чак до тихата си кончина се продаваше далеч под себестойността си. 

Така се стига до положение, при което Arteon, пораснал в сравнение с някогашния CC само с шест сантиметра на дължина, но с цели 13 на междуосие, прави своя мюнхенски конкурент да изглежда почти грациозен – новакът от Волфсбург е надраснал Gran Coupé от Серия 4 с над 20 сантиметра и изглежда значително по могъщ и масивен дори когато не е качен върху големи 20-цолови колела за 1130 евро като автомобила в нашия тест. Големите размери, естествено, имат последствия за интериора. Казано накратко, Arteon впечатлява отпред и най-вече отзад с такова изобилие от пространство, каквото моделът на BMW не е в състояние да предложи, а само да компенсира с типичната за едно купе интимност. Към това в задната част на бавареца се прибавя и еднозначно по-лошия комфорт върху твърдите, недотам анатомично тапицирани седалки. 

Отпред нещата изглеждат другояче: Спортните седалки на BMW (550 евро) интегрират идеално водача и го позиционират хармонично зад волана и педалите, докато VW ви кани на балкона – върху неговите вентилирани комфортни седалки с функция за масаж за водача (1570 евро) човек седи високо и не твърде интегрирано, също като в един VW Passat.

Това може да развали настроението на любителите на купета – подобен е и ефектът от оформлението на арматурното табло, което, напук на усилията да се създаде атмосфера, например с отворите за вентилация, изглежда подчертано семпло и напомнящо седан. Най-тъжната и ниска точка в обзавеждането на Arteon може би е head-up дисплеят за 565 евро. Той се състои от издигащо се нагоре парче плексиглас, което може и да е приемливо за компактен автомобил, но не и в луксозно оформено купе, чиято базова цена с изпитвания най-мощен дизелов мотор все пак е цели 51 600 евро. 

Голямо удоволствие зад волана в BMW 430d xDrive Gran Coupé

Но да не избързваме с изводите. Моделът на BMW с оборудване Luxury Line, включващо например сериен кожен салон и възможности за екстри на по-ниска цена, струва 59 800 евро, тоест доста повече. Това не прави „четворката” видимо по-добра по отношение на изработката и качеството на материалите. 

Но нали и при BMW имаше нещо хубаво! Точно така – шест цилиндъра и три литра работен обем между предните колела, докато на купето на VW му се налага да се задоволи с четири цилиндъра и два литра. Тук светват очите на приятелите на редовия шестак, и що се отнася до разгръщането на мощността, те имат основание. Как само тегли големият мотор, как набира обороти и как ускорява „четворката” – това е истинска прелест! Тук по-слабият с 18 к.с. и 60 Нм Arteon просто не издържа на темпото. Въпреки че благодарение на двойното си предаване и двата автомобила стартират без превъртане на гумите, BMW отнема от VW цяла секунда до 100 км/ч, а от 100 до 200 км/ч дистанцията между тях става точно пет секунди. 

Оказва се, че по-големият работен обем, разпределен в повече цилиндри, продължава да е напълно осезаем и измерим. Преди всичко когато моторът взаимодейства с един толкова уверено работещ автоматик като в BMW. Осемте предавки просто се сменят по-меко и по-точно от седемте скорости с два съединителя на VW, които при динамично шофиране се нуждаят от малко повече време, за да се изредят след излизане от завой. 

Също необичайно е обстоятелството, че анонсираният чрез страничното преместване на лоста на трансмисията спортен режим на VW всъщност е банален ръчен режим (същинският спортен режим се избира по по-сложен начин или се конфигурира индивидуално). В модела на BMW преместването на лоста води и до режим Sport: смяна на степените при по-високи обороти, по-охотно низходящо превключване, по-дълго задържане на предавките – с една дума, повече радост от шофирането. 

И колко излиза удоволствието в BMW на бензоколонката? Независимо как ще го преглътнат защитниците на даунсайзинга, нашето измерване на разхода показва, че BMW си позволява максимум 0,4 л повече на 100 километра. Ако обаче гледате на тях като на данък за копринения ход на шестцилиндровия мотор, това е по-скоро плод на предразсъдъци. Само много над 4000 оборота VW допуска по-силни вибрации и звучи леко прегракнало. Дотогава той работи също така плавно, както редовият шестцилиндров дизел от Мюнхен, заменил красивия си тембър с по-необработен рев. Освен това при бързо шофиране 430d произвежда повече аеродинамични шумове. 

Удоволствието никога не пресъхва

Толкова по-радващо е, че BMW продължава да влиза с желание в завоите. При обикновено шофиране автомобилът оставя водача си на спокойствие и просто прави онова, което той поиска от него. Ако в играта се намесят амбиции и желание за напречно ускорение, точно намерени точки за спиране и идеални линии, „четворката” се включва с голяма охота, въпреки че вече се усеща като тежък автомобил и нейната спортна кормилна уредба с променливо предавателно отношение (250 евро) дава по-слаба обратна връзка с пътя от управлението на Arteon. 

Действително той се накланя по-силно и стига малко по-рано до недозавиване, но не и до излизане от пътя. VW са създали един особено подходящ за активно шофиране и неочаквано чевръст за тези размери автомобил, който въпреки малко по-лошите времена в тестовете със слалом и заобикаляне на препятствие може да достави много удоволствие на пътя. В  измерванияга на спирачния път обаче Arteon показва значителни дефицити при начална скорост 130 км/ч и повече. 

Не по-високи от средните оценки получават и двете купета за комфорта на окачването. На добре поддържани пътища и двата автомобила се проявяват като балансирано, дори еластично возещи и годни за продължителни пътувания. Но въпреки адаптивните амортисьори (серийни при Arteon, 710 евро доплащане при „четворката”) те показват слабости в комфорта за дълги разстояния – особено при VW – с груби реакции на окачването и ясно доловимо тропане на мостовете. Освен това Arteon допуска още по силни вертикални колебания на каросерията поради неомекотената в комфортен режим фаза на опън на предния мост. 

Купувачите на едно годно за семейна употреба купе сигурно биха си пожелали по-отзивчиво поведение, което с регулиращите се амортисьори би трябвало да е технически осъществимо. Независимо от това атаката с Arteon на VW се увенчава с успех. Не на последно място благодарение на значително по-големия брой системи за подпомагане и по-ниската цена той изпреварва „четворката” Gran Coupé.

 

Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

 

Оценка

1. VW Arteon 2.0 TDI 4Motion

1. VW Arteon 2.0 TDI 4Motion - 451 точки

Arteon е много по-просторен, по-тих при висока скорост и значително по-евтин, освен това излиза далеч напред при асистентите за безопасност и комфорт. Спирачките обаче би трябвало да показват повече хъс. 

2. BMW 430d Gran Coupé xDrive

2. BMW 430d Gran Coupé xDrive - 444 точки

По-тясно скроеното BMW показва превъзходство при удоволствието на пътя и темперамента. Горчивата истина обаче е, че неговият шестцилиндров мотор не се откроява с по-равномерен и тих ход. 


Технически данни

1. VW Arteon 2.0 TDI 4Motion 2. BMW 430d Gran Coupé xDrive
Работен обем 1968 куб.см 2993 куб.см
Мощност 239 к.с. (176 кВт) при 4000 об./мин 258 к.с. (190 кВт) при 4000 об./мин
Максимален
въртящ момент
500 Нм при 1750 об./мин 560 Нм при 1500 об./мин
Ускорение
0 – 100 км/ч
6,4 сек 5,4 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
36,4 м 36,4 м
Максимална скорост 245 км/ч 250 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
7,5 л/100 км 7,8 л/100 км
Базова цена 51 600 евро (в Германия) 59 800 евро (в Германия)
Коментари
comments powered by Disqus