Ниските обеми на продажбите е възможно да доведат до редуциране на купе версиите
Изявленията на директора по развойна дейност Франк Вебер се тълкуват от няколко медии в смисъл, че BMW съкращава своята гама от купета: Серия 4 плюс Серия 8 се сливат в Серия 6, а сегашната Серия 6 GT също може да бъде изключена от гамата.
Историята на Серия 8 в BMW остава нестабилна. В едно интервю с директора по разработките на BMW Франк Вебер австралийското списание whichcar се позовава на хора от концерна, които обмислят сливането на Серия 4 (с техника от Серия 3) и Серия 8 (с техника от Серия 7) в едно средноголямо купе от традиционната Серия 6. Звучи правдоподобно – след години на спад в продажбите на купета и кабриолети Mercedes в момента поема по подобен път: широката гама от купета и кабриолети от C-, E- и S-класата ще бъде сведена до една серия. Моделите с две врати от S-класата вече бяха изключени от гамата при смяната на поколенията на луксозния седан; C-класата купе също нямаше наследник с дебюта на новата C-класа от 2021 г. Когато новата E-класа се появи през 2022 г., тя (заедно с новата C-класа) може да стане основа за нова серия купета и кабриолети.
Ще стане ли Серия 8 Gran Coupé вариант на Серия 7?
В BMW обаче има и Серия 8 Gran Coupé с четири врати. Тя може да е единствената оцеляла, но тогава вероятно трябва да бъде добавена към Серия 7. Според статията този момент ще настъпи през 2026 г., когато ще трябва да бъде въведено ново поколение Серия 8 Gran Coupé. Сегашната Серия 6, т.е. Серия 5 с междуосие на 7 и голям заден капак, ще трябва да бъде сменена още през 2024 г. Вероятно тя ще отпадне без замяна, докато комбито Touring със сигурност ще има наследник през същата година. След това комбитата на BMW и Mercedes определено биха могли да бъдат предмет на дискусии.
Настоящата Серия 8, която току-що беше леко преработена, беше вторият опит на BMW да позиционира голямото си купе по-високо. Първата Серия 8 от 1989 г., технически базирана на Серия 7, замени първата Серия 6, която BMW предлагаше от 1975 г. Серия 8 от 2018 г. от своя страна наследи Серия 6 (F13), която технически беше базирана на предишното поколение на „петицата“ F10. За разлика от „осмиците“ през 90-те години, за сегашната нямаше V12 – въпреки близостта ѝ до Серия 7. BMW преустанови изцяло предлагането на 12-цилиндровия мотор и отбеляза края му с прощалното издание на M760i. Новата Серия 7, която ще дебютира през 2022 г., ще се предлага вероятно с подобна мощност в електрическа версия, наречена i7.
Електрически „мегаватен“ M3 като наследник на M4?
Статията на whichcar не казва какво ще стане със Серия 4. Наследник се очаква през 2027 г., а техническата основа, Серия 3, трябва да се появи в ново поколение през 2026 г. Трудно е да си представим, че M3 ще се предлага само с четири врати. Поне whichcar цитира слуховете за електрически „мегаватен“ модел, които циркулират от известно време: електрически модел с 1000 кВт (1360 к.с.), който като върхов наследник на M4 със собствена каросерия на базата на Серия 3, подобна на XM (представен като концептуален модел на базата на X7 в края на 2021 г.) би трябвало да стартира през 2028 г.
Заключение
Не е тайна, че със Серия 8 желаното по-високо позициониране на купето беше постигнато, но продадените количества като цяло са твърде малки, особено за три типа каросерия. Освен това двутонният кораб е всичко друго, но не и спортен. Сливането със Серия 4 в нова Серия 6, която същевременно да замени също нишовата Серия 6 GT, има смисъл. Моделната гама е по-вероятно да бъде разширена в областта на SUV – дори под формата на купета (вижте X8, базиран на X7).
Текст: Герд Щегмайер
Снимки: BMW