Зад волана на най-мощната дизелова версия на BMW X1
Наскоро модернизираното второ издание на най-малкия SUV в гамата на BMW - Х1, е автомобил, който съчетава много от качествата на своя динамичен предшественик, като същевременно ги смесва с някои чисто функционални предимства, познати от вановете Active Tourer/Grand Tourer, с което дели обща технологична платформа. Вярно е, че моделът вече не държи приза за най-спортния представител на своя сегмент, но обективно погледнато улягането на характера му се съпътства от значително съзряване в редица важни области. Пък и обективно погледнато, с представения през пролетта Х2 марката от Мюнхен отново успя да запълни нишата, освободена от първото Х1 - при това по особено ефектен от гледна точка на стилистика и присъствие начин.
Не може и да се отрече, че настроението зад волана на X1 трудно би могло да бъде по-добро – тук водачът се чувства като у дома си. Това се дължи не само на чудесната позиция на седене, добрия обзор и интуитивната ергономия – дългият 4,40 метра автомобил следва командите на водача толкова чевръсто, че усещането някак неусетно започва да навява асоциации с Mini Countryman. Последното всъщност не бива да учудва никого, защото двата автомобила са изградени на обща база. Поведението е пъргаво и динамично, водимостта – много прецизна, а при по-амбицирано поведение от страна на водача стойностите на странично ускорение могат да достигат до завидни за представител на SUV катерогията стойности. Още по-добрата новина е, че спортното усещане на пътя никога не залита към прекомерна острота или нервност – автомобилът се управлява спонтанно, но хомогенно и спокойно. Всички опасения, че дори версиите xDrive ще се държат като автомобил с предно предаване с „присадено” задвижване на четирите колела, се разбиват на пух и прах още след първия по-бърз завой – Х1 остава неутрално много дълго време, а при по-рязка смяна на натоварването реагира с така търсеното от ревностните почитатели на BMW контролирано пързаляне на задната част. Същевременно комфортът на возене оставя доста приятно впечатление, включително след изминаването на големи разстояния.
Задвижването впечатлява по всички параметри
Дизеловият топмодел на серията Х1 се задвижва от четирицилиндров двулитров дизелов мотор със система за каскадно пълнене с два турбокомпресора, който достига мощност 231 к.с. и максимална тяга от 450 Нм между 1500 и 3000 оборота в минута, осигурява превъзходна тяга от практически всички възможни оборотни режими и се развърта с нетипична за дизел лекота до над 4000 об./мин. И като допълнение няма как да не отбележим, че дори при характерни за германските аутобани скорости, X1 25d дава среден разход едва малко над седем на сто.
По-практичен отвсякога
Ако миналото издание на X1 беше трудно да се определи като еталон по отношение на вътрешния простор и функционалността, то при сегашния модел нещата са коренно различни. Товарният отсек на новия модел побира между 505 и 1550 литра, прагът за товарене е приятно нисък, задната седалка може да се мести в хоризонтална посока с до 13 сантиметра, а задната облегалка се сгъва в съотнешение 40 : 20 : 40. Три години след дебюта си на пазара, BMW X1 продължава да бъде един от най-просторните представители на своя сегмент, а стилният вътрешен дизайн, качествените материали и отличната шумоизолация правят прекараното в интериора време също толкова приятно, колкото в по-големите му събратя от моделната гама на компанията. Безспорно, типично за марката, цената му не е ниска, но изглежда съвсем оправдана - все пак срещу парите си клиентите получават едно от най-добрите предложения в класа, съчетаващо типично за BMW удоволствие от шофирането със забележителна многофункционалност.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова