Досега в сериала видяхме Х5 и Х3, а продължението ще се излъчи през месец октомври под формата на компактния Х1. Първи впечатления от качествата и възможностите в ексклузивен тест на предсерийния BMW X1 x-Drive 23 d.
Ако можеше, след подобно приключение в калните локви и препускане по прашните полски пътища, Х1 вероятно би се кискал до сълзи. Като всяко малко момче, чиито бели му доставят удоволствие...
Фамилни черти
Омазан до уши, новият X1 xDrive 23d трудно би могъл да се разпознае като член на Х-семейството на BMW, дори да ги нямаше маскировъчните лепенки с психиделични мотиви, които са сред задължителния инвентар на последните изпитания на моделите преди пускане в серийно производство. Върху предната броня се е натрупал сериозен пласт кал, който скрива очертанията на характерната решетка, а пръските са зацапали „ангелските очи”, оставяйки следи чак до задната част на покрива. Принадлежността към баварската марка би могла да се открие едва след по-внимателно вглеждане в силуета на новия модел, но тези пречки пред идентификацията ще отпаднат автоматично през есента, когато Х1 ще излезе официално на пазара.
Причината за това е пределно проста - автомобилите от този клас рядко напускат асфалтовите пътища, а тъй като голяма част от тях никога не излизат извън очертанията на градската джунгла, вероятността символите на марковата идентичност да бъдат заличени от дебел пласт прах и кал изглежда крайно ниска. Въпреки че видът на Х1 пред мен е очевидно доказателство за неговата готовност и желание за преодоляване на предизвикателствата извън утъпканите пътища.
Класова борба
Ежедневието също крие предизвикателства – преки конкуренти на новия модел не липсват, а Х1 ще трябва да доказва мястото си под слънцето и в съпоставката с вече утвърдения на пазара по-голям Х3. Разбира се, инженерите и пазарните стратези в Мюнхен са взели достатъчно мерки двамата братя да не се карат за едно и също парче от баницата. Новото поколение на Х3, чийто пазарен дебют се очаква през следващата година, ще отбележи чувствителен ръст в сравнение със своя предшественик, а новият Х1 (с дължина 4,45 метра) демонстрира категорична crossover стилистика, в която се преплитат познати от „единицата” и „тройката” Touring елементи, съчетани с приключенския привкус на Х-фамилията.
В технологична насока новото попълнение в гамата на баварската марка също показва сериозна близост с „тройката” (предният мост тип McPherson и задното многозвенно окачване от стоманени елементи), а палитрата от двигатели наподобява много тази при „единицата”, което освен всичко останало означава отказ от шестцилиндров дизелов агрегат. Всъщност това решение е напълно правилно, имайки предвид, че високото тегло на подобна машина би нарушило напълно финия баланс на Х1 както по отношение на поведението му на пътя, така и като пазарно позициониране.
Под капака
За сметка на това под предния капак на Х1 ще присъства запазената марка на баварците – редови шестцилиндров мотор. Трилитровият двигател със система Valvetronic и индиректно впръскване на горивото разполага с максимална мощност 258 к. с. и максимален въртящ момент от 310 Нм, достатъчно за постигане на максимална скорост от 230 км/ч при изпълнение на екологичната норма Euro 5. Малко по-сдържана в динамично отношение ще бъде базовата версия 20d, при която максималната мощност достига 177 к. с., а въртящият момент от 350 Нм е съчетан със среден разход от 5,8 л/100 км.
Това постижение се дължи не на последно място и на характерните за цялата гамата на Х1 мерки за ограничаване на разхода – работещи само при нужда периферни агрегати, гуми с понижено съпротивление на търкаляне и автоматична старт-стоп функция при моделите с механична предавателна кутия. Дизеловата версия с два турбокомпресора 23d ще изразходва с около половин литър повече от 20d, но пък при него максималната скорост достига 223 км/ч.
Извън пътя
Именно с леко маскиран предсериен екземпляр от тази версия на Х1 имахме възможност да се запознаем отблизо по прашните пътища в рядко заселената част на остров Майорка. Както вече споменах в началото, въпреки очевидната си насоченост към динамично пътуване по асфалтов път, Х1 показва повече от приличен талант в движение по черни пътища и преодоляване на лек пресечен терен. Клиренсът от 194 мм е добра предпоставка в тази насока и макар че би предизвикал снизходителна усмивка у почитателите на сериозния offroad, са повече от достатъчни за широки усмивки на лицата на щастливците, носещи се с трицифрена скорост и дълга прашна опашка по безкрайните неасфалтирани отсечки далеч от цивилизацията.
В нормални условия електронно контролираната система за двойно предаване залага на поставящото леко ударение върху задния мост разпределение на въртящия момент (40:60), но при нужда може да го преориентира изцяло напред или назад. При включен спортен режим на DTC са възможни безопасни дрифт забавления, но при напълно изключена електроника за стабилност контролът върху поведението на 1,5-тонния автомобил изисква веща ръка на волана. Удоволствия от подобен род несъмнено ще позволява и версията на Х1 само със задно предаване, която се очаква по-късно на пазара.
Окачването на новия модел се справя забележително добре с осигуряването на приличен комфорт при движение по неравен терен и в това отношение категорично превъзхожда някогашните първи образци на Х3, при които пътниците на задната седалка бяха подложени на доста екстремни усещания.
Предпремиерно
Х1 е оборудван със специални амортисьори с линейна характеристика на амортизацията и светкавична реакция на неравностите. Затова инженерите на BMW не са счели за необходимо прилагането на адаптивни елементи, съобразяващи работата си със стила на шофиране и типа на настилката. Същото важи и за кормилната уредба и комуникацията между педала на газта и двигателя.
Сложният баланс между лекотата при паркиране и стабилността при движение с висока скорост е поверен на системата Servotronic, която ще се предлага допълнително по желание. Предсерийният тестов автомобил не разполагаше с такава, липсваше и последната фина шлифовка на вътрешното пространство, представляващо странна мозайка от серийни елементи с приятна мека повърхност и временни грубовати панели, очакващи замяна с облицовки в окончателен и несъмнено далеч по-изискан вид.
Просторен интериор
Споменавайки пространството, е важно да отбележим, че при Х1 няма и следа от болезнената в някои аспекти компактност на „единицата”. Арматурното табло е изпълнено в класическата за марката линия с кръгли циферблати на контролните прибори и последната версия на системата за централизирано управление на функциите i-Drive. Облицовките на вратите предлагат достатъчно място за съхранение на нещата, които обичаме да ни бъдат под ръка по време на път, а практичните предимства на новия модел се допълват и от възможността за деактивиране на въздушната възглавница до водача. Пътниците на задната седалка с регулируем в девет степени наклон на облегалката разполагат с достатъчно индивидуален простор, като вероятността коленете им да влязат в контакт с пластмасовите облицовки на предните облегалки е много по-голяма от потенциалната възможност главите им да опрат в тавана.
Дизайнерите на BMW са устояли на изкушението за създаване на динамична, силно скосена след средната странична колона линия на покрива и са заложили на по-практично и функционално оформление, при което дъгата започва да се спуска едва след пътническото пространство. Това осигурява споменатата вече свобода в областта на главите, но води и до ограничения във видимостта, които за щастие могат да се компенсират от предлаганата като допълнително оборудване камера за движение на заден ход. Багажното пространство има номинален обем от 420 литра и може да бъде разширявано гъвкаво до 1350 литра с помощта на разделената на три части сгъваема задна облегалка.
Текст: Йорн Томас
Снимки: BMW
Технически данни
BMW X1 xDrive 23d | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 204 к. с. при 4400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 223 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,3 л |
Базова цена | oколо 34 000 евро |
Кирил
3-литровият мотор на BMW се продава с няколко мощности. Преди да се появи 335i най-мощната версия на трилитровият агрегат е 272, но след появата на турбо двигателя спира производството. С две думи да не се конкурират двата модела.
аз
защо пускат 3.0 с 258кс а не с 272 ?!?
непросветен аз
от бмв много нови модели взеха да пускат изведнъж.x1 x3 x6 5gt 7 nova 5 никнат като гъби