Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

BMW X1, Jaguar E-Pace и VW Tiguan: Три компактни всъдехода

16.07.2018 18:47

Дали новият SUV на британците е по-добър от елитните германски конкуренти?

Jaguar вече се намесва и в конкурентната битка на елитните компактни SUV модели, като с обичайната си стилова издържаност е придобил външност, подходяща за висшето общество. Но в този клас не е достатъчно само да си елегантен. Затова нека изясним дали E-Pace е толкова добър, колкото красив, в един сравнителен тест с BMW X1 и VW Tiguan.

„Вдигни се, разпръсни враговете му и ги смажи! Объркай техните замисли, осуети мошеническите им планове...” Особено ни харесва това с „мошеническите планове”, как да не го включиш в някой национален химн! Кой, ако не Обединеното кралство би съумял да направи такова нещо? А защо цитираме по повод на E-Pace и първия му сравнителен тест стихове от God save the King? Ами, за да си знае откъде произхожда. Макар че е разработен в Британия, поради претовареност на производствените мощности на острова Jaguar произвежда компактния SUV модел на марката при Magna Steyr в Австрия, в центъра на Европейския съюз. Така след Брекзит няма да имат грижи с данъчните декларации на Jaguar.

Ние обаче трябва да декларираме какво е усещането зад волана на E-Pace. За целта ще го сравним с истаблишмънта в класа – BMW X1 и VW Tiguan. И тримата участници имат силни, отговарящи на Euro 6 дизели, двойно предаване, автоматични трансмисии – и високи амбиции. 

Jaguar: Той ли задава темпото?

Като изключим катедралите, лесно можем да останем с впечатлението, че Австрия е подходящо място за един SUV модел, поне според описанието в националния химн: „Страна на планините, страна на реките, страна на нивите, страна на катедралите, страна на чуковете...” Чукове? Абе, става. Поне ще можем да направим преход към тезата, че с E-Pace фирмата Jaguar се готви за удар срещу своите конкуренти. Той е прицелен към „активни семейства”, информират ни пресматериалите. 

Което сигурно не допуска обратното заключение, че други модели на марката са по-подходящи за домошари. По-скоро би трябвало да уверява, че дългият само 4,40 метра E-Pace предлага много място за активни занимания в планините/полята/реките. Спортните уреди обаче не би трябвало да са твърде обемисти, понеже елегантността на линията отзад е пречка за по-голям транспортен капацитет. С вместимостта си от 425 литра багажното отделение побира с около 20 процента по-малко в сравнение с X1 и Tiguan.

При това тук са възможни по-малко трансформации: задната облегалка се сгъва на две части – и толкова. Това изглежда като липса на амбиции на фона на съперниците, чиито задни седалки може да се плъзгат, облегалките им да се сгъват на три части и да се регулират по наклон. А за действително дълги товари дори облегалката на седалката до водача може да се сгъне хоризонтално. 

И за настаняването на пасажерите си E-Pace разполага с по-ограничено пространство – на задната седалка с пет сантиметра по-малко пред краката и с шест по-малко над главите, отколкото в модела на BMW. Отпред автомобилът ви осигурява по-интензивно изживяване за интимен уют и въпреки извисената позиция (67 см над пътя) интегрира водача дълбоко в кабината. Това на пръв поглед изглежда доста аристократично; в Jaguar кожените тапицерии са налице серийно, а във версията на оборудване S те са допълнени от инфо-развлекателна система и навигация със сензорен екран. Но моделът не се отличава с действително грижлива изработка – гумените уплътнения по ръбовете на вратите изглеждат хлабави, пантите са едва-едва прикрити, а от задния капак виси някакъв кабел. 

И по отношение на качеството на инфо-развлекателната система нямаше да е зле да бъдат положени повечко усилия. Цялото управление на функциите и гласовото въвеждане с понятия изискват много внимание и търпение. Системите за подпомагане трябва да бъдат настройвани в менюто на бордовия компютър чрез бутони на волана. При което системата за предупреждение за сблъсък така и не може да бъде излекувана от истерията си. 

Това са дреболии, биха възкликнали феновете на Jaguar. Да, ама са доста на брой. Но сме съгласни, че е по-важно как E-Pace се шофира и се държи на пътя. Той използва платформата и задвижването на братовчедите от концерна – Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport, тъй че под предния му капак има напречно разположен мотор, който в базовото изпълнение задвижва предните колела. За мощния дизелов вариант се предлага по-сложната от двете системи за двойно предаване. При по-слабите версии, ако предният мост пробуксува, един ламелен съединител включва привода към задните колела, докато при D240 съединителите са два и могат да насочат повече въртящ момент към външното колело в завоя (torque vectoring), за да намалят склонността към недозавиване и да подобрят управляемостта. 

На теория това звучи умно, а на пътя сработва на средно ниво. Защото системата ESP възпира E-Pace толкова рано и продължително, че завоят вече е преминат с малка скорост още преди д се стигне до разпределяне на въртящия момент. Тук малко повече енергичност не би била излишна, защото този автомобил обича завоите. Това сигурно се дължи единствено на еластичната кормилна уредба. Тя може и да не е толкова прецизна като на VW и не с такава изчерпателна обратна връзка като в модела на BMW – но пък отговаря много добре на спокойно-безгрижната натура на E-Pace.

При него окачването на предните колела е тип Макферсън, докато моделите на Jaguar с надлъжен мотор имат двойка напречни носачи на всяко колело в стила на спортния автомобил F-Type. Това им осигурява повече комфорт и динамична управляемост. E-Pace се движи неутрално и сигурно, но не толкова стимулиращо, а и комфортът не му е вътрешно присъщ. С 20-цолови колела той реагира твърдо на неравностите по пътя, подскача върху късите вълни. С адаптивни амортисьори (1145 евро) може би се справя по-добре, но тестовият автомобил не разполагаше с такива. 

В замяна на това неговата автоматична предавателна кутия разполага с повече предавки, отколкото при другите участници – ZF трансмисията за напречно монтиране има избор между девет степени. Тя го прави сигурно, плавно и бързо, а хидравличният й преобразувател елегантно се справя с лекото първоначално колебание на двулитровия дизел (който от края на лятото ще изпълнява стандарта Euro 6d-Temp). Обяснението за изоставането на E-Pace при разхода (8,6 л/100 км) и динамичните характеристики може да се търси във високото тегло – X1 е с 250 кг по-лек. Но фактът, че разходите по поддръжката за първите три години са включени в цената, в известна степен украсява сметките за модела на Jaguar – в случай че собствената му красота ви се струва недостатъчна. 

BMW: Всичко или Х?

Може би хората от BMW леко завиждат на британците, че са предпочели да разработят истински Jaguar, а не SUV модел, който да се харесва на всички. Нали по-рано и X1 се отличаваше с по-дързък характер. Във второто си поколение той вече е с напречен мотор, с базово предно предаване и максимализирани полезни качества. 

Макар и съвсем малко по-дълъг от E-Pace, баварецът разполага с много пространство за багажа и пътниците. Възприел е и всички интелигентни предимства за всекидневието – гъвкавост, удобен достъп, места за дреболии. Въпреки че пилотът и навигаторът са разположени с осем сантиметра по-ниско, те седят в доста издигната позиция. Да, те се чувстват почти изключени, някак над тази вътрешна интегрираност, която иначе отличава моделите на BMW. Тя ни липсваше още при предишното ни общуване с X1. Това беше един 25i, при това не в най-добра форма. Този 25d може по-добре доста неща – например да поема неравности. Ако бензиновият вариант подскачаше несръчно и над най-малките дефекти по настилката, дизеловият сега се движи по-меко, неутрализира по-добре тежките удари и дори в спортен режим на регулиращите се амортисьори (160 евро за версията M Sport) не ви се струва безсмислено твърд. Нека бъдем разбрани правилно: Х1 принадлежи еднозначно към стегнато настроените SUV модели, но тук това му приляга. 

Същото се отнася и за поведението на пътя, което се отличава с обичайната остра управляемост. При промяна в динамичното натоварване задницата леко натиска навън, но това е по-скоро забавно, отколкото плашещо. Спортната кормилна уредба с по-директно предавателно число (серийна при M-Sport) води автомобила по-прецизно в завоите, осигурява интензивна обратна връзка и придава на X1 характерното стимулиращо, авантюристично и гладно за завои неспокойство. То започва да прави впечатление само когато шофирате на магистрала. 

Обратното важи за тихия и равномерно работещ мотор. Въпреки че пречиства отработилите си газове с акумулиращ NOX катализатор и впръскване на урея, за разлика от по-слабия двулитров дизел той изпълнява само екологичния стандарт Euro 6c. Това води до загуба на точки за продажба на старо. Но тя бива компенсирана от комбинацията между мощен дизел, точно работеща автоматична трансмисия на Aisin, бързи времена и нисък разход (7,0 л/100 км). Така Х1 е на път да спечели победа в оценката за качества. Докато слабостите му при спирането, светлините и оборудването за подпомагане на водача не стават причина да загуби 13 точки. 

VW: по-добър, но с колко?

Точно тези точки му липсват, за да е наравно по въпросните показатели с по-евтиния Tiguan. Той спира по-добре, предлага повече възможности при светлините и системите за подпомагане и проявява повече сдържаност в завоите – въпреки високата прецизност на прогресивната кормилна уредба с променливо предавателно отношение (225 евро). Независимо от добрата обратна връзка тя се усеща като по-дистанцирана, а моделът на VW се движи с ненатрапваща се бързина, напълно лишена от екстравагантности по отношение на управляемостта. 

Мнозина са на мнание, че екстравагантност бездруго липсва и на автомобила като цяло. Но никак не му липсват амбиции и стремеж към съвършенство. При незначително по-голяма дължина той осигурява най-много пространство за пътници и багаж, организира управлението на функциите по почти толкова достъпен и подреден начин като представителя на BMW, мебелира вътрешността си по-качествено и по-солидно. Дори с пакет R-Line и 20-цолови колела (490 евро) снабденият серийно с адаптивни амортисьори VW запазва старателния си комфорт на окачването. Единствено върху къси неравности той реагира малко по-грубо от обикновено, но поглъща големите вълни по настилката по-меко от своите съперници. За разлика от E-Pace и X1 той не става неспокоен при всяка напречна фуга по аутобана.

Изобщо версията на Tiguan с битурбодизелов мотор се справя особено уверено с далечните и бързи пътешествия. Модулът за принудително пълнене се състои от турбокомпресори за високо и за ниско налягане, които вдъхват на мотора сили за 500 Нм въртящ момент. А с помощта на центробежното си махало за гасене на вибрациите двигателят може не само да тегли яко веднага след подаване на газ, но и жизнерадостно да набира обороти. При това от 4000 об./мин нагоре мощността му не се губи, както става при модела на Jaguar. Вместо това VW използва ограничител за бензинови мотори, който се намесва по-меко при 5000 об./мин.

.Все пак задвижващият агрегат е малко шумен а седемстепенната трансмисия с два съединителя превключва, макар и бързо, не толкова гладко като автоматиците с хидравличен преобразувател на конкурентите и при потегляне сякаш бива увлечена от изобилната мощ. Това обаче не пречи на Tiguan да ускорява най-стремително. Ако моделът на BMW не беше толкова ефективен, разходът от 8,0 л/100 км на VW щеше да изглежда съвсем икономичен. 

Но и така нищо не може да застраши победата на евтиния, добре оборудван Tiguan. Тук първото място не е плод на щастливи обстоятелства. Жалко, защото иначе бихме могли да завършим с думи от германския химн, като му пожелаем да цъфти в блясъка на това щастие.

 

Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Дино Айзеле

 

Оценка

1. VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion

1. VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - 461 точки

Този път той побеждава благодарение на слабостта на BMW при спирането. Но и с първокласен комфорт, динамична управляемост, напорист мотор и много място.

2. BMW X1 xDrive 25d

2. BMW X1 xDrive 25d - 447 точки

Макар да притеснява модела на VW, тук чевръстият, чист, ефективен и притежаващ страхотен мотор Х1 изостава заради по-слаби спирачки и по-малко системи за подпомагане.

3. Jaguar E-Pace D240 AWD

3. Jaguar E-Pace D240 AWD - 398 точки

Според мнозина блясъкът на E-Pace засенчва всичките му слабости. Всичко е наред при мотора, трансмисията и управляемостта. Липсва достатъчно място, комфорт и грижливост при детайлите. 


Технически данни

1. VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion 2. BMW X1 xDrive 25d 3. Jaguar E-Pace D240 AWD
Работен обем 1968 куб.см 1995 куб.см 1999 куб.см
Мощност 240 к.с. (176 кВт) при 4000 об./мин 231 к.с. (170 кВт) при 4400 об./мин 240 к.с. (177 кВт) при 4000 об./мин
Максимален
въртящ момент
500 Нм при 1750 об./мин 450 Нм при 1500 об./мин 500 Нм при 1500 об./мин
Ускорение
0 – 100 км/ч
6,5 сек 6,9 сек 7,8 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
35,0 м 36,6 м 36,5 м
Максимална скорост 230 км/ч 235 км/ч 224 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
8,0 л/100 км 7,0 л/100 км 8,6 л/100 км
Базова цена 44 750 евро (в Германия) 49 850 евро (в Германия) 52 700 евро (в Германия)
Коментари
comments powered by Disqus