Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

BMW X1, Mercedes GLB, VW Tiguan: Нови висини

12.08.2020 09:41

Нека видим как ще се представи новият модел от Щутгарт срещу конкуренцията

След като хората буквално полудяха по високите SUV модели, напоследък сред този тип автомобили се наблюдава нова тенденция – височината и позицията на седене при много модели започнаха да намаляват. Не така стоят нещата обаче при Mercedes GLB, който залага на класическите преимущества на един функционален SUV.

A-B-C. Най-сетне може да се каже, че моделната серия GL на  Mercedes получи логични и разбираеми означения, като нишата между GLA и GLC съвсем закономерно се зае от GLB. Сигурно ще кажете, че очаквахте да прочетете нещо по-оригинално? Вероятно имате право, така че нека обърнем внимание на оригиналността на самия автомобил: като за начало, той е ъгловат и висок, за разлика от мнозинството модерни SUV, които изглеждат едновременно напомпани като всъдеходи, но същевременно са с ниска линия на покрива и спортни форми. Външно GLB изглежда едва ли не огромен на фона на фината фигура на BMW X1, и се ориентира по-скоро към класическия стил, какъвто откриваме при VW Tiguan.
Нека започнем с малко факти преди същинското съревнование: BMW е значително по-нисък от своите конкуренти, но същевременно е и много по-лек от тях – теглото му е със 161 кг по-малко от това на Mercedes и със 106 килограма по-малко спрямо VW. Логично, по-компактните размери на X1 означават и малко по-ограничен максимален товарен обем.
Според скромното мнение на екипа ни, истинският смисъл на един SUV е най-вече функционалността – все пак тези модели заместват вановете. Само че в реалността аргументите за покупка обикновено изглеждат другояче.
GLB с до седем места

Възможността за пренос на голямо количество багаж е важно за този тип автомобили. Добре представящият се в това отношение VW се налага да отстъпи на по-дългия Mercedes, в чиято почти геометрична задна част при нужда се побират до 1800 литра (BMW 1550, VW 1655 литра). Освен това GLB е единственият модел в теста, който като опция може да бъде оборудван с две допълнителни седалки, поради което получава максимална възможна оценка за своята функционалност
Ако търсите седем места за Tiguan, единственото ви решение е по-дългата с 21 сантиметра версия Allspace. X1 няма опция за трети ред седалки, но затова пък гъвкавостта на вътрешното му пространство е абсолютно достойна за ван – задните седалки се регулират по дължина и по наклон, багажникът е с двойно дъно и допълнителна ниша, седалката до водача също може да се сгъва при нужда от място за дълги предмети.

Какво може да предложи срещу това VW? Чекмеджета под предните седалки, дистанционно отключване на задните облегалки от багажника и допълнителни ниши за предмети в таблото и на тавана.  По отношение на ергономията нещата в модела от Волфсбург не са съвсем розови. Очевидно моделът е заразен от вируса на Tesla, поради което VW се стремят към отпадане на максимален брой бутони за сметка на управление от сензорни екрани и повърхности. Поради тази причина командването на много от функциите става само от екрана на централната конзола, а търсенето им отнема време и отвлича вниманието на водача от пътя – за разлика от BMW, който със своя въртящ и натискащ се регулатор е максимално интуитивен. Mercedes се представя сравнително добре, макар че при него гласовото командване се доказва като по-надеждно, отколкото ползването на тъчпада. В GLB можете просто да заявите желанията си и системата в повечето случаи успява да ви разбере.

Типично за Mercedes, тук акцентът е поставен на първо място върху максималния комфорт. В това отношение доскоро именно VW се смяташе за еталон в класа, но е време на модела от Волфсбург да отстъпи по още един параметър. GLB се носи върху неравностите със сравнима с тази на Tiguan гладкост, но за разлика от него почти не си позволява заклащания на каросерията. В това отношение моделът напомня за големите лимузини на марката, и именно поради тази причина усещането за спокойствие, което дава при шофиране, е на практика единствено по рода си за момента в този клас. Очевидно Mercedes би било по-смислено да се съпоставя с Tiguan Allspace, но за жалост от VW не можаха да ни предоставят такъв автомобил с подходящ за целите на сравнението двигател.

Също така трябва да признаем, че по-малкият събрат на GLB – GLA, би било по-уместно да се сравнява с  X1 – особено по отношение на пътното поведение, тъй като BMW демонстрира подчертано спортен характер. Това проличава особено красноречиво при тестовете за динамика на пътя. Но ефектът е достатъчно осезаем и по отсечки с повече завои, където SUV моделът на баварците е значително по-чевръст и активен от двамата си опоненти. За съжаление обаче, брилянтната управляемост и динамичното представяне имат своята цена – например воланът на моменти реагира нервно, например при силен страничен вятър. Твърдостта на окачването се отразява и на комфорта при преодоляване на неравности, който определено не е на върхово ниво. Ако трябва да бъдем честни, харесваме спортния маниер на Х1, но истината е, че независимо от всичко моделът си остава SUV – теглото и най-вече центърът на тежестта му са твърде високи, за да можем с чиста съвест да го оприличим на спортен автомобил.

Силно препоръчителни дизелови задвижвания

За сравнението сме подбрали единствените реално препоръчителни от гледна точка на разхода на гориво двигатели – дизели със 190 к.с. и 400 Нм. Последната стойност е извънредно важна за автомобили с тегло от 1,7 до 1,8 тона, които нерядко се налага да пренасят солидно количество багаж, а и да теглят прикачен товар. Дори и базовите дизели с около 150 к.с. и 350 Нм са нелошо решение – ключов момент е фактът, че при подобно тегло високият въртящ момент е абсолютно задължителен. Ако искате да притежавате бензинов модел, има смисъл да се насочите към върховите изпълнения, които обаче никак няма да ви зарадват с разхода си. Докато хибридите не станат по-многобройни, по-разнообразни и по-ефективни, дизелът си остава най-интелигентното решение за SUV моделите от среден или по-висок клас

BMW е най-лекият и най-икономичен модел в теста със своите 7,1 литра на сто силометра, а Mercedes е най-тежък и харчи с 0,2 литра повече. Всъщност това говори добре за ефективността на задвижването на модела с трилъча звезда, тъй като VW показа среден разход 7,8 л/100 км – въпреки по-малкото си килограми. По-високият разход коства на Tiguan много цени точки – включително и при оценката на емисиите CO2, които се изчисляват на основата на измерения разход на нормираната отсечка за екологично шофиране на auto motor und sport. Освен това VW отговаря само на нормите Euro-6d-Temp, докато BMW и Mercedes вече покриват изискванията на Euro-6d.

Интересно е да се отбележи, че въпреки напредналата си възраст Tiguan е абсолютно на висотата на времето по отношение на мултимедийното оборудване и асистиращите системи, чийто асортимент включва детайли като автоматично регулиране на дистанцията и възможност за полуавтономно управление. Независимо от всичко обаче при оценката на качествата моделът финишира трети. Това може и да не е изненада за автомобил, който се намира пред смяна на поколенията, но за един шампион, дълги години смятан за еталон в сегмента, загубата си е загуба.

Явно шансовете на Mercedes да застане начело на класа са големи. GLB все пак е най-новият като конструкция автомобил в теста, което проличава и по оборудването му за сигурност. Именно в тази категория той е първи, изпреварвайки даже и X1. В оценката на качествата BMW завършва втори, в голяма степен заради разочароващите резултати на VW при тестовете на спирачките.

В крайното класиране обаче Tiguan все пак излиза втори, тъй като е значително по-приемлив като цени спрямо скъпото във всяко отношение X1. Затова пък BMW може да се похвали с най-добрите гаранционни условия. Както обикновено, при точкуването за цена вземаме предвид и важните за всеки от моделите опции. При Tiguan това са например динамичното кормилно управление и адаптивните амортисьори, а при X1 – 19-цоловите колела, спортната трансмисия, както и електрически регулируемите предни седалки.

Най-доброто или нищо

При оценката на разходите най-зле видимо се представя GLB, но от друга страна големите разходи са традиционни за Mercedes – както за покупка, така и за поддръжка. Новият SUV се вписва доста добре във фирмения слоган „Най-доброто или нищо“, а подобно нещо винаги си има цена. От друга страна, GLB изпълнява обещанието си и в настоящия сравнителен тест се доказва като еталон в класа на компактните SUV модели.

ОЦЕНКА

1. MERCEDES
GLB печели убедително с най-добрия комфорт на возене и най-гъвкавия вътрешен обем в теста, като наред с това предлага и най-богатото оборудване за безопасност. Моделът обаче е много скъп.

2. VW
Независимо от възрастта си, Tiguan продължава да впечатлява със своите качества. Той губи точки най-вече при оценката на спирачките и екологичните показатели – последното заради по-високия разход.

3. BMW
Твърдото окачване коства на Х1 ценни точки при комфорта, заради което и отстъпва от второто място. Големите плюсове са гъвкавия интериор, както и мощното и наистина икономично задвижване.

Текст:
Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus