Срещаме ви с един от най-атрактивните представители на компактните кросоувъри
Още при появата на първите снимки на BMW X2 в общественото пространство моделът успя да разбуни духовете. Едни възприемат дръзкия дизайн на автомобила като модерен, провокативен и напредничав, а за други този автомобил е повече моден, отколкото модерен, което пък е доста далеч от идеята на типичните представители на марката със синьо-белия пропелер на емблемата. Вероятно и двете страни имат право в една или друга степен, но на следващите редове ще се опитам поне частично да отговоря на въпроса "Що за птица е Х2 и доколко този автомобил се вписва в традиционните ценности на компанията BMW?"
Динамичен дизайн, който поляризира мненията
Дизайнът винаги ще си остане въпрос на вкус, затова и няма да си позволя да правя опити за достигане до обективен отговор по тема, в която винаги определяща е именно субективната гледна точка. От гледна точка на линиите на каросерията и пропорциите си, Х2 очевидно е замислен като по-спортна алтернатива на своя технологичен дериват Х1. От тази гледна точка стилистите на баварската марка са се справили твърде добре - от която и перпектива да погледнете Х2, неговата фигура изглежда широка, ниска, мускулеста, и сякаш готова да се устреми напред с бясна бързина. Вътре водачът се чувства перфектно интегриран в ергономично подредения и солидно изпълнен кокпит, а позицията на седене е хем достатъчно ниска, за да се усеща като спортна, хем достатъчно висока, за да гарантира добра обозримост на каросерията. Мястото на втория ред седалки и в товарното отделение е с една идея по-ограничено спрямо Х1, но обективно погледнато е абсолютно достатъчно за представител на този сегмент от пазара. Пък и не бива да забравяме, че актуалното издание на Х1 е един от най-просторните модели в класа си, така че лекото изоставане спрямо него трудно може да се приеме за реален минус. Всъщност колкото повече време прекара човек с Х2, толкова повече достига до извода, че по своята концепция този автомобил всъщност е удивително близо до първото Х1, който на пътя беше повече спортно комби, отколкото класически SUV или кросоувър. Това, което на скептиците вероятно им идва в повече, е наличието на някои по-крещящи елементи в екстериора, като например наличието на цели четири маркови емблеми вместо обичайните две (по една на предния и на задния капак, както и от всяка страна на задните колони на покрива).
Модерни времена
И понеже Х2 играе в лигата на достигналите умопомрачителна популярност компактни кросоувъри, при това със спортен наклон, според мен най-важният въпрос е как всъщност се държи този автомобил на пътя. Защото, ако трябва да бъдем честни, манията по този тип автомобили най-често е продиктувана от причини, които нямат нищо общо с реалното представяне на пътя. Нещо повече - куп представяни като невероятно модерни по своята концепция модели през последните години показаха нагледно, че вместо да обединяват в себе си предимствата на различни типове автомобилни категории, те по-скоро съчетават техните недостатъци. Вече отбелязахме, че вътре в Х2 е достатъчно, макар и не невиждано просторно, седенето в салона успешно комбинира усещането от лек автомобил и SUV, ергономията е на типичното за марката върхово ниво, а така търсената предизвикателна външност е неоспорим факт. Дали обаче претенциите за динамика са оправдани?
На пътя
Накратко - да. Макар подобно на Х1 да е базиран на платформа с предно задвижване, автомобилът се усеща на пътя значително по-енергичен и жив от всички останали модели на марката, изградени на тази база. Управлението е директно и изключително прецизно, а настройката на ходовата част е стегната с известни наченки дори на твърдост, която на любителите на "френска" возия може би ще им дойде с една идея в повече, но лично на мен определено ми допадна по време на продължилия около 700 километра тест. Защото при шофиране Х2 се усеща удивително близо именно до лекотата и спонтанността на предишното Х1, допълвайки ги с още повече солидност и стабилност. И не, в нито един момент няма да усетите, че се намирате в автомобил с по-висок център на тежестта, което е огромният проблем на повечето конкуренти. В допълнение към това, тандемът между двулитровия турбодизел със 190 конски сили и новата седемстепенна трансмисия с два съединителя, която постепенно наследява класическите автоматици с хидравличен преобразувател на въртящия момент на Aisin при BMW Серия 2 Active Tourer, Серия 2 Grand Tourer, X1, X2 и моделите на MINI, се отличава с изключително хармонична работа. На пръв поглед изглежда почти невероятно, но поради обстоятелството, че 20d вече се възползва от предимствата на новата предавателна кутия, докато дизеловият флагман 25d все още работи със "стария" автоматик, по-малкият и по-слаб с около 30 к.с. вариант всъщност се усеща поне толкова пъргав. Друг сериозен коз в полза на 20d е ниският разход на гориво, който в смесен цикъл се движи в реални стойности между 6,5 и 7 литра на сто километра, а при подходящи условия и малко старание от страна на водача без никакви затруднения може да падне и значително под тези показатели.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
За радост на почитателите на BMW, Х2 изповядва достатъчно количество от традиционните ценности на марката - макар и пречупени през призмата на така модерната концепция на компактните кросоувъри. Моделът е достатъчно функционален във всекидневието, предлага достойна за пример ергономия и чудесна позиция на седене, а на пътя доставя значително повече удоволствие от своя събрат Х1. Усещането при шофиране е като при динамичен компактен модел, а не като при типичен SUV. Задвижването на версията 20d e eдновременно енергично и впечатляващо икономично. Дизайнът е въпрос на вкус, но е факт, че по отношение на пропорциите на каросерията този автомобил е сред най-впечатляващо изглеждащите модели в своя клас. А нека не забравяме, че именно външността е най-важното в сегмента, в който се подвизава Х2, така че малко показност не е излишна от търговска гледна точка.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков